Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tip: Větší Nultý bod

Jako každé léto od roku 2009 bude jeden červencový týden v centru Prahy patřit mezinárodní divadelní přehlídce Nultý bod, která tentokrát proběhne od 17. do 23. července. Divadlo v Celetné bude hostit umělce z Německa, Portugalska, Řecka, Ruska, ze Španělska. Nebudou chybět ani umělci z tuzemské umělecké scény. Novinkou jsou nové lokace, do kterých se program festivalu rozrostl – Museum Kampa, Werichova vila a prostory Institutu umění – Divadelního ústavu.

Mezinárodní festival Nultý bod již podeváté přiváží do Prahy vycházející hvězdy i etablované umělce světového divadla, které se nebojí překračovat žánry a hledá stále nové inspirace a impulsy. Letošní ročník opět balancuje na pomezí divadla, tance, site-specific a instalací.

Festivalu Nultý bod nikdy nešlo pouze o předvedení zahraničních umělců pražskému publiku. Vždy tam byl a bude element zastavení se a sdílení. Diváci po představení zůstávají, protože ví, že se mohou s umělci setkat, pohovořit s nimi, že neexistuje bariéra. Proto jsem rád, že tato idea se obtiskla i do obsahové části jednotlivých představen, říká Petr Boháč, dramaturg festivalu.

Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga FOTO ARCHIV FESTIVALU

První čtyři dny festivalu budou patřit představením různých žánrů z několika zemí Evropy, které budou k vidění na prknech Divadla v Celetné, a také obsáhnou prostory Institutu umění – Divadelního ústavu, které doposud nebyly veřejnosti zpřístupněny. Festivalový program se otevře 17. července mezinárodně oceňovaným projektem Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga. Ten je vášnivým cestovatelem, fotografem a tvůrcem flipbooků, které ve svém sólu používá k vyprávění intimních vzpomínek. Portraits in Motion zazářilo před dvěma lety na Fringe Edinburgh festivalu a od té chvíle se představení stalo hitem, jenž vyprodává divadla po celém světě.

Druhý festivalový den 18. července bude patřit tanečnímu žánru v podání španělského tanečního mága Daniela Abreu. Jeho sólo nazvané Cabeza balancuje na hranici žánrů mezi tancem, instalací a vizuálním divadlem a je plné impresí a archetypálních odkazů. Daniel Abreu patří mezi špičky etablované španělské generace choreografů, jejichž díla zaplavila v posledních letech evropská jeviště.

Středa 19. července bude patřit domácím umělcům. Českým zástupcem v programu je čerstvý projekt skupiny Spitfire Company, který je do žánrových škatulek jen těžko zařaditelný. Ve Fragmentech milostných obrazů jde o fúzi výtvarného umění, tance a divadla. Během představení je totiž tvořena výstava, která obsahuje šestnáct originálních výtvarných objektů, které tvoří mozaiku milostných obrazů obou partnerů a tvůrců.

Dvojího uvedení se ve čtvrtek 20. července dočká inscenace portugalského souboru Hotel Europa, Portugal is not a small country. Inscenace pravdivým způsobem vypráví o osudech Portugalců žijících v bývalých portugalských koloniích a o jejich následném návratu do Portugalska. Diváci představení uvidí v site-specific verzi s omezenou kapacitou v zákoutích Divadla v Celetné a v doposud skrytých prostorách Institutu umění – Divadelního ústavu.

Nabitý program festivalu nabídne také třídenní program, na který mohou diváci dorazit zdarma. Páteční večer 21. července bude patřit zejména studentům a mladým tvůrcům, kteří budou moci prezentovat na jevišti výstup ze svého pětidenního výzkumu, který uskuteční v rámci Master class workshopu s řeckým talentem současného fyzického a loutkového divadla Euripidem Laskiridisem.

Miřenka Čechová v projektu Momentum před Novou scénou ND FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

V sobotu 22. července v 17 hodin začne v zahradě Werichovy vily 25 hodinový taneční maraton pod taktovkou českých Tantehorse nazvaný Momentum, který poběží bez přerušení až do 18 hodin 23. července. Projekt, který měl premiéru v červnu u Nové scény Národního divadla, dostane pro festival Nultý bod novou podobu – performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume budou v intimnějším prostředí a v jiné scénografii. Na maraton všednodenních intimních momentů, stejně jako extrémních okamžiků únavy a vyčerpání, se mohou diváci přijít podívat kdykoliv během dne.

The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir FOTO ARCHIV FESTIVALU

Velkou událostí je pro festival intimní sólové představení The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir, které proběhne 22. července v Divadle v Celetné. Díky podpoře grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska se uskuteční pro diváky také zdarma. V Praze bude práce této islandské umělkyně k vidění poprvé – diváci se mohou těšit na působivou scénografii od designového studia 88888 s fotografiemi od francouzské umělkyně Noémie Goudal.

Festival zakončí v neděli 23. července volně přístupná improvizace tanečnice Lali Ayguadé, která patří mezi jedny z největších současných španělských tanečních objevů. Lali se vžívá do prostředí, ve kterém tančí, aby se stala jeho nedělitelnou součástí. Bude zajímavé pozorovat, jak si poradí s úchvatnou scenérií Musea Kampa a jeho okolí, kde se její Improvisation in the Gallery odehraje.

Více informací na: http://www.nultybod.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 11. července 2017

Komentáře k článku: Tip: Větší Nultý bod

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,