Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Tip: Větší Nultý bod

Jako každé léto od roku 2009 bude jeden červencový týden v centru Prahy patřit mezinárodní divadelní přehlídce Nultý bod, která tentokrát proběhne od 17. do 23. července. Divadlo v Celetné bude hostit umělce z Německa, Portugalska, Řecka, Ruska, ze Španělska. Nebudou chybět ani umělci z tuzemské umělecké scény. Novinkou jsou nové lokace, do kterých se program festivalu rozrostl – Museum Kampa, Werichova vila a prostory Institutu umění – Divadelního ústavu.

Mezinárodní festival Nultý bod již podeváté přiváží do Prahy vycházející hvězdy i etablované umělce světového divadla, které se nebojí překračovat žánry a hledá stále nové inspirace a impulsy. Letošní ročník opět balancuje na pomezí divadla, tance, site-specific a instalací.

Festivalu Nultý bod nikdy nešlo pouze o předvedení zahraničních umělců pražskému publiku. Vždy tam byl a bude element zastavení se a sdílení. Diváci po představení zůstávají, protože ví, že se mohou s umělci setkat, pohovořit s nimi, že neexistuje bariéra. Proto jsem rád, že tato idea se obtiskla i do obsahové části jednotlivých představen, říká Petr Boháč, dramaturg festivalu.

Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga FOTO ARCHIV FESTIVALU

První čtyři dny festivalu budou patřit představením různých žánrů z několika zemí Evropy, které budou k vidění na prknech Divadla v Celetné, a také obsáhnou prostory Institutu umění – Divadelního ústavu, které doposud nebyly veřejnosti zpřístupněny. Festivalový program se otevře 17. července mezinárodně oceňovaným projektem Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga. Ten je vášnivým cestovatelem, fotografem a tvůrcem flipbooků, které ve svém sólu používá k vyprávění intimních vzpomínek. Portraits in Motion zazářilo před dvěma lety na Fringe Edinburgh festivalu a od té chvíle se představení stalo hitem, jenž vyprodává divadla po celém světě.

Druhý festivalový den 18. července bude patřit tanečnímu žánru v podání španělského tanečního mága Daniela Abreu. Jeho sólo nazvané Cabeza balancuje na hranici žánrů mezi tancem, instalací a vizuálním divadlem a je plné impresí a archetypálních odkazů. Daniel Abreu patří mezi špičky etablované španělské generace choreografů, jejichž díla zaplavila v posledních letech evropská jeviště.

Středa 19. července bude patřit domácím umělcům. Českým zástupcem v programu je čerstvý projekt skupiny Spitfire Company, který je do žánrových škatulek jen těžko zařaditelný. Ve Fragmentech milostných obrazů jde o fúzi výtvarného umění, tance a divadla. Během představení je totiž tvořena výstava, která obsahuje šestnáct originálních výtvarných objektů, které tvoří mozaiku milostných obrazů obou partnerů a tvůrců.

Dvojího uvedení se ve čtvrtek 20. července dočká inscenace portugalského souboru Hotel Europa, Portugal is not a small country. Inscenace pravdivým způsobem vypráví o osudech Portugalců žijících v bývalých portugalských koloniích a o jejich následném návratu do Portugalska. Diváci představení uvidí v site-specific verzi s omezenou kapacitou v zákoutích Divadla v Celetné a v doposud skrytých prostorách Institutu umění – Divadelního ústavu.

Nabitý program festivalu nabídne také třídenní program, na který mohou diváci dorazit zdarma. Páteční večer 21. července bude patřit zejména studentům a mladým tvůrcům, kteří budou moci prezentovat na jevišti výstup ze svého pětidenního výzkumu, který uskuteční v rámci Master class workshopu s řeckým talentem současného fyzického a loutkového divadla Euripidem Laskiridisem.

Miřenka Čechová v projektu Momentum před Novou scénou ND FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

V sobotu 22. července v 17 hodin začne v zahradě Werichovy vily 25 hodinový taneční maraton pod taktovkou českých Tantehorse nazvaný Momentum, který poběží bez přerušení až do 18 hodin 23. července. Projekt, který měl premiéru v červnu u Nové scény Národního divadla, dostane pro festival Nultý bod novou podobu – performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume budou v intimnějším prostředí a v jiné scénografii. Na maraton všednodenních intimních momentů, stejně jako extrémních okamžiků únavy a vyčerpání, se mohou diváci přijít podívat kdykoliv během dne.

The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir FOTO ARCHIV FESTIVALU

Velkou událostí je pro festival intimní sólové představení The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir, které proběhne 22. července v Divadle v Celetné. Díky podpoře grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska se uskuteční pro diváky také zdarma. V Praze bude práce této islandské umělkyně k vidění poprvé – diváci se mohou těšit na působivou scénografii od designového studia 88888 s fotografiemi od francouzské umělkyně Noémie Goudal.

Festival zakončí v neděli 23. července volně přístupná improvizace tanečnice Lali Ayguadé, která patří mezi jedny z největších současných španělských tanečních objevů. Lali se vžívá do prostředí, ve kterém tančí, aby se stala jeho nedělitelnou součástí. Bude zajímavé pozorovat, jak si poradí s úchvatnou scenérií Musea Kampa a jeho okolí, kde se její Improvisation in the Gallery odehraje.

Více informací na: http://www.nultybod.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 11. července 2017

Komentáře k článku: Tip: Větší Nultý bod

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,