Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Tip: Větší Nultý bod

Jako každé léto od roku 2009 bude jeden červencový týden v centru Prahy patřit mezinárodní divadelní přehlídce Nultý bod, která tentokrát proběhne od 17. do 23. července. Divadlo v Celetné bude hostit umělce z Německa, Portugalska, Řecka, Ruska, ze Španělska. Nebudou chybět ani umělci z tuzemské umělecké scény. Novinkou jsou nové lokace, do kterých se program festivalu rozrostl – Museum Kampa, Werichova vila a prostory Institutu umění – Divadelního ústavu.

Mezinárodní festival Nultý bod již podeváté přiváží do Prahy vycházející hvězdy i etablované umělce světového divadla, které se nebojí překračovat žánry a hledá stále nové inspirace a impulsy. Letošní ročník opět balancuje na pomezí divadla, tance, site-specific a instalací.

Festivalu Nultý bod nikdy nešlo pouze o předvedení zahraničních umělců pražskému publiku. Vždy tam byl a bude element zastavení se a sdílení. Diváci po představení zůstávají, protože ví, že se mohou s umělci setkat, pohovořit s nimi, že neexistuje bariéra. Proto jsem rád, že tato idea se obtiskla i do obsahové části jednotlivých představen, říká Petr Boháč, dramaturg festivalu.

Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga FOTO ARCHIV FESTIVALU

První čtyři dny festivalu budou patřit představením různých žánrů z několika zemí Evropy, které budou k vidění na prknech Divadla v Celetné, a také obsáhnou prostory Institutu umění – Divadelního ústavu, které doposud nebyly veřejnosti zpřístupněny. Festivalový program se otevře 17. července mezinárodně oceňovaným projektem Portraits in Motion německého tvůrce Volkera Gerlinga. Ten je vášnivým cestovatelem, fotografem a tvůrcem flipbooků, které ve svém sólu používá k vyprávění intimních vzpomínek. Portraits in Motion zazářilo před dvěma lety na Fringe Edinburgh festivalu a od té chvíle se představení stalo hitem, jenž vyprodává divadla po celém světě.

Druhý festivalový den 18. července bude patřit tanečnímu žánru v podání španělského tanečního mága Daniela Abreu. Jeho sólo nazvané Cabeza balancuje na hranici žánrů mezi tancem, instalací a vizuálním divadlem a je plné impresí a archetypálních odkazů. Daniel Abreu patří mezi špičky etablované španělské generace choreografů, jejichž díla zaplavila v posledních letech evropská jeviště.

Středa 19. července bude patřit domácím umělcům. Českým zástupcem v programu je čerstvý projekt skupiny Spitfire Company, který je do žánrových škatulek jen těžko zařaditelný. Ve Fragmentech milostných obrazů jde o fúzi výtvarného umění, tance a divadla. Během představení je totiž tvořena výstava, která obsahuje šestnáct originálních výtvarných objektů, které tvoří mozaiku milostných obrazů obou partnerů a tvůrců.

Dvojího uvedení se ve čtvrtek 20. července dočká inscenace portugalského souboru Hotel Europa, Portugal is not a small country. Inscenace pravdivým způsobem vypráví o osudech Portugalců žijících v bývalých portugalských koloniích a o jejich následném návratu do Portugalska. Diváci představení uvidí v site-specific verzi s omezenou kapacitou v zákoutích Divadla v Celetné a v doposud skrytých prostorách Institutu umění – Divadelního ústavu.

Nabitý program festivalu nabídne také třídenní program, na který mohou diváci dorazit zdarma. Páteční večer 21. července bude patřit zejména studentům a mladým tvůrcům, kteří budou moci prezentovat na jevišti výstup ze svého pětidenního výzkumu, který uskuteční v rámci Master class workshopu s řeckým talentem současného fyzického a loutkového divadla Euripidem Laskiridisem.

Miřenka Čechová v projektu Momentum před Novou scénou ND FOTO VOJTĚCH BRTNICKÝ

V sobotu 22. července v 17 hodin začne v zahradě Werichovy vily 25 hodinový taneční maraton pod taktovkou českých Tantehorse nazvaný Momentum, který poběží bez přerušení až do 18 hodin 23. července. Projekt, který měl premiéru v červnu u Nové scény Národního divadla, dostane pro festival Nultý bod novou podobu – performerky Miřenka Čechová a Sabine Seume budou v intimnějším prostředí a v jiné scénografii. Na maraton všednodenních intimních momentů, stejně jako extrémních okamžiků únavy a vyčerpání, se mohou diváci přijít podívat kdykoliv během dne.

The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir FOTO ARCHIV FESTIVALU

Velkou událostí je pro festival intimní sólové představení The Lover islandské tanečnice a choreografky Báry Sigfúsdottir, které proběhne 22. července v Divadle v Celetné. Díky podpoře grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska se uskuteční pro diváky také zdarma. V Praze bude práce této islandské umělkyně k vidění poprvé – diváci se mohou těšit na působivou scénografii od designového studia 88888 s fotografiemi od francouzské umělkyně Noémie Goudal.

Festival zakončí v neděli 23. července volně přístupná improvizace tanečnice Lali Ayguadé, která patří mezi jedny z největších současných španělských tanečních objevů. Lali se vžívá do prostředí, ve kterém tančí, aby se stala jeho nedělitelnou součástí. Bude zajímavé pozorovat, jak si poradí s úchvatnou scenérií Musea Kampa a jeho okolí, kde se její Improvisation in the Gallery odehraje.

Více informací na: http://www.nultybod.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 11. července 2017

Komentáře k článku: Tip: Větší Nultý bod

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,