Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Nová síť informuje (No. 10)

Andrej Harmečko: Kultura není pouze umění

Je rozhodnuto! Město Ostrava „odkleplo” projekt Jatka. Což znamená, že se areál bývalých městských jatek na Stodolní ulici – tedy sedm tisíc metrů čtverečních – promění na otevřenou zónou pro kulturu, kreativitu a spolupráci. Spoluautorem projektu je Andrej Harmečko. Byl jedním ze dvou lidí, kteří v roce 2010 vytvořili Kulturní centrum Cooltour, které je mimo jiné partnerem networku Nová síť. Už tenkrát tvrdil, že třetí největší město v České republice má ambice stát se evropskou metropolí.

Andrej Harmečko FOTO ARCHIV

Mohl byste projekt podrobněji představit? Pro koho Jatka vlastně budou?

Doufám, že budou pro všechny. Chceme stavět na tom, co dokázal Cooltour. Dále budeme představovat současný tanec, nový cirkus i další umělecké směry a novátorské počiny. V klubech bude hrát hudba – často autorská, v sálech budou probíhat workshopy, umělecké rezidence a budou se chystat vlastní produkce, na které se v poslední době snažíme soustředit. V kancelářských prostorech bude možno navštívit řadu vzdělávacích programů a kurzů, na nádvoří si zase můžete půjčit kolo nebo si opravit vlastní. Chceme pokračovat v komunitních projektech, které nás nelimitují pouze do nějaké budovy, ale mají přesah na celou Ostravu. Chceme se také věnovat dětem a rodinám. Vše, co jsme nastartovali v roce 2011 a posouváme to stále kupředu.

Lze hovořit o konkrétním časovém horizontu? Bude se otevírat po etapách, nebo až ve chvíli, kdy bude prostor kompletní?

Teď je jasné pouze to, že město bude budovu kupovat. Čekají nás další jednání, náš ideový záměr musí být přetvořen do konkrétního projektu a vzhledem k tomu, že si vyděláváme většinu provozních peněz sami, tak i do podnikatelského záměru. Postupem času vyplyne i to, kdy se budeme stěhovat. Jedno je ale jasné – nechceme opustit současné kontakty. Na Jatkách musí být od počátku minimálně to, co máme v Cooltouru, aby k nám mohli jezdit umělci, abychom mohli produkovat, abychom měli zázemí. Už jsem viděl dost projektů, které čekání zničilo. Jsem si ale jistý, že v minimalistické konfiguraci jsme nové prostory schopni provozovat tak do roku až dvou. Kompletní rekonstrukce zabere další čtyři roky. Prostor by ovšem měl žít už během stavebních prací.

Kdy vám v hlavě blikl nápad, co s Jatkami udělat?

Jeden takový moment neexistuje, my jsme prostor jednoduše potřebovali. Když vznikal Cooltour, tak jsme se nastěhovali do budovy, která byla určena k demolici. Na začátku jsme ani nevěděli, co přesně chceme dělat. Pak se to vyvinulo a po třech letech jsme aktivně začali hledat jiný prostor. Máme totiž hodně plánů a víme, že nám to jde, že se nám podařilo vytvořit dobrou kulturní instituci. Jatka jsou třetí prostor, o kterém jsme jednali během čtyř let.

Kolikrát už se vás někdo zeptal na název Jatka – třeba v souvislosti s pražským prostorem Jatka78?

Víme, že jatek je hodně. Ta ostravská jsou však pro město více ikonická než ta holešovická pro Prahu. Ale klukům to brát nebudeme. Prostor nebudeme nazývat Jatka, hledáme něco jiného. Často nás ale okolí povzbuzuje, aby to opět byl Cooltour. My s tím názvem nejsme až tak spokojeni, ale je pravda, že to má hodnotu, které si je třeba vážit.

Co vás v poslední době v kultuře potěšilo?

Těší mě, když se věci dějí. I mimo Prahu vznikají nové projekty v nezávislých institucích, inscenace mají potenciál cestovat. Stále více kulturních organizací má veřejně prospěšný charakter své činnosti. Řada projektů nabízí divákům participaci na procesu přípravy a tvorby. Vzděláváme naše divácké prostředí. Protože kultura není pouze umění. Kultura je soubor všech možných témat, která je nutné kultivovat.

Co vás naopak zklamalo?

Nevím, zda to je zklamání, spíš asi uvědomění si toho, že lidé nevnímají kulturu jako součást plného života. Motáme se mezi prací, rodinou, odpočinkem. Vše z toho je důležité a těžko si hledáme čas na umění. Navíc je umění bráno jako něco složitého, jako další pracovní proces, protože musíme přemýšlet. S tím musíme bojovat.

Co byste si přál?

Abychom vydrželi. Nejenom Cooltour, ale všichni, kdo se každý den snaží a bojují za své místo na slunci.

  • Autor: Michaela Dostálová
  • Publikováno: 17. července 2017

Komentáře k článku: Nová síť informuje (No. 10)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,