Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nová platforma pro rozvoj klaunerie

Od 13. do 15. listopadu 2014 se v Divadle Bolka Polívky uskuteční první ročník festivalu Přes čáru. Divákům nabídne v několika krátkých představeních různé umělecké přístupy k žánru klaunerie.

Pres caru-poster

Festival Přes čáru je velmi volně inspirován odkazem společensky satirického a kritického humoru Jiřího Voskovce a Jana Wericha a jejich forbín a je základem nové platformy pro rozvoj klaunerie jako svébytného žánru současnosti.

V rámci festivalu Přes čáru chceme veřejnosti představit současné trendy v performačních žánrech založených na principu improvizace s použitím prvků klaunerie, pohybového divadla a komedie. Chceme také přinášet impulsy žánru samotnému, tj. podporovat novou tvorbu a dodat inspiraci umělcům (již aktivně působícím performerům, studentům uměleckých oborů i zájemcům z řad amatérů) prostřednictvím seminářů a workshopů (jež jsou nedílnou součástí) vedených zahraničními i domácími uznávanými profesionály, dodávají iniciátoři projektu Ondřej Chalupský (ředitel Divadla Bolka Polívky) a Pierre Nadaud (vedoucí ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby DIFA JAMU).

Součástí projektu Přes čáru je také workshop klaunské scénické tvorby vedený zahraničním lektorem, uznávaným profesionálem v oboru Heinzim Lorenzenem (FR), kterého budou v rámci workshopu doprovázet a tlumočit Ján Mikuš (SK) a Pierre Nadaud (FR/CZ). Workshop je otevřený všem, kteří se žánrům improvizace, klaunerie a pohybového divadla věnují na profesionální úrovni. Odstartuje v pondělí 10. listopadu a v intenzivním týdenním kurzu nabídne účastníkům možnost soustředěně hledat vlastní přístup k autorské tvorbě, která je pro žánr klaunerie velmi zásadní. Z výstupů z workshopu – klaunských čísel bude sestaven také sobotní závěrečný večer festivalu, který se uskuteční v rámci Noci divadel 2014.

Projekt se uskutečňuje za finanční podpory statutárního města Brna.

pres caru-logo

PROGRAM FESTIVALU v Divadle Bolka Polívky:

13. 11. v 19.00 Ján Mikuš: Werter
Pantomimicko činoherní monodrama, které sranduje na témata docela vážná. Inscenace podle Goetheho neveselého román(k)u o jednom mileneckém trojúhelníku.Tato docela zvláštní klaunerie balancuje na tenké niti melancholie, patosu, cynismu i trapnosti zároveň.

 Irina Andreeva (členka skupiny Teatr Novogo Fronta). FOTO DBP

Irina Andreeva (členka skupiny Teatr Novogo Fronta). FOTO DBP

14. 11. v 19.00 Irina Andreeva (členka skupiny Teatr Novogo Fronta): Automatic
Nové sólové představení Iriny Andreevy z Teatr Novogo Fronta je sarkastickou tragikomedií o konfliktu mezi minulostí a současností a souboji člověka s vlastní duševní strnulostí.

14. 11. ve 20.30 Vojta Švejda: Albert se bojí
Komediální příběh o zápasu malého chlapce se svým vlastním strachem. Představení vyprávěné stylem klaunské pantomimy v sobě mísí prvky westernu, komiksu i dramatu všedního dne.„Jsem tady, jsem za tebou, jsem ve tvých očích, ve tvém hlasu. Ty mne nevidíš, ale já tebe ano“.

15. 11. v 19.00 Závěrečný večer festivalu: představení Klaunská konference Heinziho Lorenzena a komponovaný program klaunských čísel vytvořených v rámci festivalového workshopu.
WORKING-le clown Sám Heinzi Lorenzen v klaunském představení o své cestě ke klaunství. O tom, co se naučil v divadelní škole Jacqua Lecoqa, kde získal základ pro svůj osobní styl v pantomimě a studii pohybu; o svých pracovních zkušenostech s různými uměleckými skupinami a vlivu různých kultur na jeho současné umění; o kombinaci principů cirkusové a divadelní klaunské školy. V rámci výstupu ukáže, jak využívá improvizaci, kterou upřednostňuje před interpretací, a vysvětlí, proč raději pracuje s vjemy a emocemi.

Zároveň se v sobotu 15. 11. uskuteční druhý ročník Noci divadel, v rámci kterého se u nás v divadle dozvíte: Jak se dělá klaun – interaktivní program pro děti i dospělé.

Heinzi Lorenzen. FOTO archiv DBP

Heinzi Lorenzen. FOTO archiv DBP

Heinzi Lorenzen:

Jacques Lecoq, Alain Mollot a Pierre Byland uvedli Heinzi Lorenzena do klaunských umění. V letech 1992 až 1999 Heinzi cestoval po světě s Footbarn Travelling Theatre company. Pak pracoval s Olivierem Perrier v Centre Dramatique National v Auvergne a s Davem Johnstonem v Berlíně. Je spoluzakladatelem Théâtre Des Racines Nées, kde mezi léty 2000 až 2003 působil jako režisér, a projektu Luzzi ich liebe dich (od r. 2004).

Poté, co pracoval s Collectif des clowns de Marseille (2002 – 2003), nastoupil do Maison des Clowns (2004 – 2009) a cirkusu Zanzibar (od r. 2007). V roce 2008 vytvořil v Subsistances a v La Cascade svoje sólové klaunské představení „KLUNTET“, které vzniklo ve spolupráci s André Riot Sarceyem a Aymeri Suarez Pazos. Od roku 2009 působí jako klaun v cirkusu Cahin Caha a v projektu „777“ v L’Apprentie Compagnie. V roce 2013 začal pracovat na svém novém představení „Zirkus Lara“.

Heinzi Lorenzen vyučoval ve FRACO (groteska a klaun) od 2004 – 2008 v Lyonu. V letech 2011 a 2012 pracoval se studenty CNAC (Narodní Centrum Cirkusových Umění). O rok později pak působil jako lektor v ENSATT (Ecole Nationale Supérieure d’Arts et Techniques du Théâtre) v Lyonu.

Vede také semináře AFDAS v La Cascade-Maison des arts du clown et du cirque v Ardèche a v Samovar v Paříži. Kromě toho vedl mnoho kurzů v Indii, Costa Rice, Kolumbii, západní Africe, Sýrii, Turecku a Francii. Od roku 2010 začal spolupracovat s Alainem Reynaud, v La Cascade pracuje na triech, workshopech zaměřených na tvorbu a kompozici klaunské hry. Kromě toho vede skupinové reflexe o výuce a předávání klaunského umění. Spolu s Nicolasem Bernard ze skupiny Nouveaux Nez napsal inscenaci „Corpus Mentalus“ pro festival Alba la Romaine v roce 2012.

PŘES ČÁRU
festival klaunerie a nekompromisního humoru v Divadle Bolka Polívky

  • Autor: DN
  • Publikováno: 10. listopadu 2014

Komentáře k článku: Nová platforma pro rozvoj klaunerie

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,