Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    „Nová krev“ se vrací ke kořenům

    Činohra Národního divadla se těsně před Vánocemi dozvěděla, že ji od nové sezony jako umělecký šéf dalších pět let povede kmenový režisér Národního divadla, pětatřicetiletý Daniel Špinar. Konkurz nevyhrál s ambiciózními inscenačními plány, jak by se dalo očekávat. Přesvědčil výběrovou komisi odhodláním kontinuálně pracovat s hereckým souborem, pěstovat jej, úkolovat, kultivovat a tematizovat. Jeho projekt činohry Národního divadla ve 21. století, který nazval Nová krev, se paradoxně vrací zpátky k promyšlenému konceptu souborového divadla, o němž se v jeho generaci dlouho soudilo, že se dávno přežil.

    Marie Reslová

    Současný umělecký šéf Michal Dočekal sázel na režiséry zvučných jmen, kteří se v práci s činoherním souborem střídali a každý z nich se mu – do jisté míry bezohledně – snažil vtisknout svůj osobní rukopis. Jen v poslední době: Radok, Burešová, Morávek, Nebeský, Wilson, Pitínský, Drábek, Pařízek… Systém řady hostujících režisérů působí destabilizačně na soubor, ale ve výsledku i na obraz divadla na veřejnosti, shrnul Špinar současný stav.

    Dočekal se rozhodování o svém nástupci v konkurzní komisi zřekl. Nicméně angažmá Špinara jako kmenového režiséra ND na začátku této sezony jasně vyjadřovalo jeho touhu předat vedení souboru někomu, kdo by mohl na jeho vlastní režijní rukopis přirozeně navázat. Špinar svou vizí překvapil, přitom má neotřesitelnou logiku a evidentně k ní dospěl na základě vlastní divadelní zkušenosti z opakovaného režijního působení na několika scénách. Chce nejdříve vytvořit čitelnou tvář souboru, jeho herecký i režijní styl a dramaturgický profil, a to se třemi stálými režiséry. Teprve pak zvát hosty. Do týmu přizval Štěpána Pácla, který druhou sezonu šéfuje v ostravském Divadle Petra Bezruče a jako režisér se angažuje také v divadelní společnosti Masopust, kterou spoluzakládal.

    Špinar na Páclovi oceňuje cit pro práci s hercem a jeho přirozený instinkt k inscenování ve velkých divadelních prostorách nebo znovuobjevování krásy klasických činoherních dramat, ale i uvádění současných textů. Jméno třetího stálého režiséra ve Špinarově koncepci nenajdeme. Můžeme se dohadovat, že by jím mohl být stávající umělecký šéf Michal Dočekal, který zůstává ve funkci ředitele budov Stavovského divadla a Nové scény, v nichž bude činoherní soubor působit především. Je ale také možné, že Dočekal a Špinar, kteří jsou v nových funkcích „odsouzeni“ k úzké spolupráci, se budou sebezáchovně a moudře snažit své role co nejvíce oddělit. Že se Dočekal, který zná potřeby činohry, provoz a logistiku budov jako nikdo jiný, bude věnovat manažerské práci a vymýšlení konceptu fungování obou divadelních domů, ale přímo na formování nové podoby činoherního souboru se podílet nebude, i když s jeho režijním hostováním Špinar ve své koncepci výslovně počítá. Jméno bude upřesněno, až náš tým v klidu zasedne, odpověděl Špinar těsně před koncem roku na otázku DN po třetím stálém režisérovi.

    Činoherní soubor podle Špinara čeká „revitalizace“, konkrétně zeštíhlení, omlazení a doplnění herců v některých věkových skupinách. Podle Špinara by herec ND měl být především silná vyzařující osobnost, sebevědomý a technicky vybavený. O profesní růst souboru se chce promyšleně starat: Vedle toho, „co budeme hrát a proč“, je potřeba důsledněji zkoumat, „kdo to bude hrát a proč“. Nová zadání tak čekají i dramaturgii činohry, která v poslední době podle Špinara ztrácela na dění v činohře vliv. Šéfdramaturgem se stane Marta Ljubková a tým posílí také Špinarova stálá spolupracovnice Ilona Smejkalová.

    Divadlo a jeho fungování je vždy definováno konkrétními lidmi, kteří ho dělají – tímto mottem Špinar uvedl koncepci, s níž se o vedení činohry Národního divadla ucházel. Prozatím zveřejněná jména spolu ladí a zároveň slibují ono nezbytně nutné názorové a umělecké pnutí, bez něhož se živé divadlo neobejde.


    Komentáře k článku: „Nová krev“ se vrací ke kořenům

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,