Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

A je tu závěrečný finiš! V listopadu střídá jedna baletní premiéra druhou a do toho se mísí novinky na nezávislé taneční scéně. Data premiér se mnohdy kryjí, a člen oborové poroty aby byl nejlépe v jeden večer zároveň v Olomouci a Ústí nad Labem. I tento listopad naše porota objela celou republiku. Za rok vidíme kolem šedesáti inscenací, z nichž vybíráme závěrečné nominace. K tomu ale připočtěme u baletu obvyklé alternace, které se snažíme – pokud v nich vidíme potenciál – také obsáhnout. Pokud váháme, objednáváme si u divadel DVD a zhlédnuté naživo ověřujeme při sledování záznamu.

Specifikem naší kategorie je rozmanitost děl a výkonů, které posuzujeme. Stručně řečeno: zajímáme se o vše, kde je dominantním způsobem sdělení pohyb. Proto vedle baletu a současného tance sledujeme, co se rodí v pantomimě a nonverbálním divadle, zajímá nás rozmachující se nový cirkus a alespoň „po očku“ sledujeme, co nového vzniká v našem jediném poloprofesionálním souboru lidového tance – Ondráši.

V naší porotě, kterou tvoří Marcela Benoniová, Kateřina Dedková, Ljubov Dančenko, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš a Roman Vašek, jsou slyšet hlasy zkušených tanečních pedagogů, tanečníků, choreografů i kritiků. Ač každý tíhneme k odlišným tanečním nebo pohybovým projevům, nasloucháme si, diskutujeme. A pokud snad je porotce v nějaké posuzované inscenaci, respektive výkonu zainteresován, samozřejmě je vyloučen nejen z hlasování, ale i z rozpravy.

Výsledkem mohou být nominace hodně rozličné – třeba jako vloni: od Labutího jezera k pantomimickému sólu, od silného tanečního výkonu v nekonformní inscenaci v Ponci k ryzí klasice v Olomouci. Určující je pouze kvalita individuálního výkonu.

„Postěžuju si“ ale na jednu věc. Umělci nám to každým rokem dělají těžší: přicházejí zajímaví tanečníci ze zahraničí, interpretační kvalita roste. Dovolím si odhadnout, že letos bude při určování užších nominací pořádná tlačenice. Také proto je potřeba věnovat pozornost širším nominacím. I mezi nimi jsou pozoruhodné výkony! A hlavně, ať už si samu trofej odnáší kdokoli, vždy je potřeba pamatovat na to, že jde o ocenění symbolické, ocenění, které vychází ze znalostí, argumentů i prostých sympatií. Thálie v naší kategorii se neudělují za výšku skoku ani za otočené piruety. Umění nelze takto jednoduše měřit. K rozhodnutí nakonec vede poučený, ale do jisté míry subjektivní názor každého porotce. Ceňme si Thálií a jiných ocenění – ale ve zdravé míře.

Roman Vašek

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,