Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

A je tu závěrečný finiš! V listopadu střídá jedna baletní premiéra druhou a do toho se mísí novinky na nezávislé taneční scéně. Data premiér se mnohdy kryjí, a člen oborové poroty aby byl nejlépe v jeden večer zároveň v Olomouci a Ústí nad Labem. I tento listopad naše porota objela celou republiku. Za rok vidíme kolem šedesáti inscenací, z nichž vybíráme závěrečné nominace. K tomu ale připočtěme u baletu obvyklé alternace, které se snažíme – pokud v nich vidíme potenciál – také obsáhnout. Pokud váháme, objednáváme si u divadel DVD a zhlédnuté naživo ověřujeme při sledování záznamu.

Specifikem naší kategorie je rozmanitost děl a výkonů, které posuzujeme. Stručně řečeno: zajímáme se o vše, kde je dominantním způsobem sdělení pohyb. Proto vedle baletu a současného tance sledujeme, co se rodí v pantomimě a nonverbálním divadle, zajímá nás rozmachující se nový cirkus a alespoň „po očku“ sledujeme, co nového vzniká v našem jediném poloprofesionálním souboru lidového tance – Ondráši.

V naší porotě, kterou tvoří Marcela Benoniová, Kateřina Dedková, Ljubov Dančenko, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš a Roman Vašek, jsou slyšet hlasy zkušených tanečních pedagogů, tanečníků, choreografů i kritiků. Ač každý tíhneme k odlišným tanečním nebo pohybovým projevům, nasloucháme si, diskutujeme. A pokud snad je porotce v nějaké posuzované inscenaci, respektive výkonu zainteresován, samozřejmě je vyloučen nejen z hlasování, ale i z rozpravy.

Výsledkem mohou být nominace hodně rozličné – třeba jako vloni: od Labutího jezera k pantomimickému sólu, od silného tanečního výkonu v nekonformní inscenaci v Ponci k ryzí klasice v Olomouci. Určující je pouze kvalita individuálního výkonu.

„Postěžuju si“ ale na jednu věc. Umělci nám to každým rokem dělají těžší: přicházejí zajímaví tanečníci ze zahraničí, interpretační kvalita roste. Dovolím si odhadnout, že letos bude při určování užších nominací pořádná tlačenice. Také proto je potřeba věnovat pozornost širším nominacím. I mezi nimi jsou pozoruhodné výkony! A hlavně, ať už si samu trofej odnáší kdokoli, vždy je potřeba pamatovat na to, že jde o ocenění symbolické, ocenění, které vychází ze znalostí, argumentů i prostých sympatií. Thálie v naší kategorii se neudělují za výšku skoku ani za otočené piruety. Umění nelze takto jednoduše měřit. K rozhodnutí nakonec vede poučený, ale do jisté míry subjektivní názor každého porotce. Ceňme si Thálií a jiných ocenění – ale ve zdravé míře.

Roman Vašek

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,