Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nominace na Cenu Thálie

Vždycky mě udiví, když se i v odborných divadelních kruzích – přes množství tiskových konferencí, zpráv či rozhovorů v tisku – setkávám s naprostou neznalostí, jak probíhají nominace na Cenu Thálie. Jsme o něco více než v polovině přípravy nového ročníku, tak snad znovu vysvětlení alespoň za činoherní komisi. Je ze všech nejpočetnější, což je pochopitelně dáno tím, že profesionálních činoherních inscenací se za rok uskuteční kolem tří set. Číslo není přesné, s evidencí je to obtížné a svou roli v tom často hraje i to, že někdy se dílo pohybuje na hraně žánrů a je třeba se dohodnout, které komisi vlastně patří. Co třeba s Othellem, kde je sice použit Shakespearův text, ale principem je jednoznačně pohybové divadlo?

Činoherní komisi tvoří třináct členů: Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Taťána Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Jana Paterová, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka. Od 1. prosince 2016 do 30. listopadu 2017 komise zhlédne kolem sto padesáti inscenací. (Ročník vždy končí už v listopadu, protože si divadla stěžovala, že uvádějí nové premiéry i v druhé polovině prosince a komise je nestačí navštívit.) Vzhledem ke kvantitě inscenací je jasné, že nelze vidět všechny. Soustředíme se tedy na tituly, které považují za zásadní sama divadla, dostáváme tipy od diváků (často velmi poučených) i kritiků, probíráme se celostátním i regionálním tiskem. Každý rok také dostaneme koncem roku velký balík tipů, které pošlou jak divadla, tak jejich fanoušci. Nic neopomineme. Často se tvrdí, že navštěvujeme jen tzv. kamenná divadla, ale pokud se poctivě podíváme na nominace, je na první pohled jasné, že to není pravda. Stejně tak jako tvrzení, že dáváme přednost Praze a pomíjíme regionální divadla. Rozhodující je pro nás kvalita herecké práce bez ohledu na to, kde vznikla.

Samozřejmě všichni členové komise mají svá povolání a není v silách jednotlivce zhlédnout všech sto padesát titulů. Proto máme takové tři vnitřní „sekce“: severní Moravu, jižní Moravu a Čechy včetně Prahy. V praxi to pak vypadá tak, že všechny sekce dávají své tipy a ostatní pak navštěvují tyto vytipované inscenace. Znamená to tedy především spoustu výjezdů, při nichž si užíváme slasti našich „skvělých“ dálnic. Celá komise tedy vidí ty výkony, z nichž se pak skládají desítky mužských a ženských hereckých výkonů včetně dvou hlavních trojic. Na závěrečném „nominačním“ zasedání se často diskutuje dost bouřlivě, výsledkem však musí být společná dohoda, proto se nakonec o výkonech hlasuje. Na to, komu konkrétně z těch tří kolegium Herecké asociace Thálii udělí, nemá už komise žádný vliv. Pokud jde o cenu pro mladého činoherce do třiatřiceti let, uděluje ji prezidium Herecké asociace.

Chtěla bych ocenit, že za celou dobu, kdy zastávám funkci předsedkyně činoherní komise, pracujeme zcela svobodně a prezidium do našich nominací nikdy nezasahovalo, ať byl v jeho čele kdokoli.

JANA PATEROVÁ

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Nominace na Cenu Thálie

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,