Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nominace na Cenu Thálie

Vždycky mě udiví, když se i v odborných divadelních kruzích – přes množství tiskových konferencí, zpráv či rozhovorů v tisku – setkávám s naprostou neznalostí, jak probíhají nominace na Cenu Thálie. Jsme o něco více než v polovině přípravy nového ročníku, tak snad znovu vysvětlení alespoň za činoherní komisi. Je ze všech nejpočetnější, což je pochopitelně dáno tím, že profesionálních činoherních inscenací se za rok uskuteční kolem tří set. Číslo není přesné, s evidencí je to obtížné a svou roli v tom často hraje i to, že někdy se dílo pohybuje na hraně žánrů a je třeba se dohodnout, které komisi vlastně patří. Co třeba s Othellem, kde je sice použit Shakespearův text, ale principem je jednoznačně pohybové divadlo?

Činoherní komisi tvoří třináct členů: Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Taťána Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Jana Paterová, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka. Od 1. prosince 2016 do 30. listopadu 2017 komise zhlédne kolem sto padesáti inscenací. (Ročník vždy končí už v listopadu, protože si divadla stěžovala, že uvádějí nové premiéry i v druhé polovině prosince a komise je nestačí navštívit.) Vzhledem ke kvantitě inscenací je jasné, že nelze vidět všechny. Soustředíme se tedy na tituly, které považují za zásadní sama divadla, dostáváme tipy od diváků (často velmi poučených) i kritiků, probíráme se celostátním i regionálním tiskem. Každý rok také dostaneme koncem roku velký balík tipů, které pošlou jak divadla, tak jejich fanoušci. Nic neopomineme. Často se tvrdí, že navštěvujeme jen tzv. kamenná divadla, ale pokud se poctivě podíváme na nominace, je na první pohled jasné, že to není pravda. Stejně tak jako tvrzení, že dáváme přednost Praze a pomíjíme regionální divadla. Rozhodující je pro nás kvalita herecké práce bez ohledu na to, kde vznikla.

Samozřejmě všichni členové komise mají svá povolání a není v silách jednotlivce zhlédnout všech sto padesát titulů. Proto máme takové tři vnitřní „sekce“: severní Moravu, jižní Moravu a Čechy včetně Prahy. V praxi to pak vypadá tak, že všechny sekce dávají své tipy a ostatní pak navštěvují tyto vytipované inscenace. Znamená to tedy především spoustu výjezdů, při nichž si užíváme slasti našich „skvělých“ dálnic. Celá komise tedy vidí ty výkony, z nichž se pak skládají desítky mužských a ženských hereckých výkonů včetně dvou hlavních trojic. Na závěrečném „nominačním“ zasedání se často diskutuje dost bouřlivě, výsledkem však musí být společná dohoda, proto se nakonec o výkonech hlasuje. Na to, komu konkrétně z těch tří kolegium Herecké asociace Thálii udělí, nemá už komise žádný vliv. Pokud jde o cenu pro mladého činoherce do třiatřiceti let, uděluje ji prezidium Herecké asociace.

Chtěla bych ocenit, že za celou dobu, kdy zastávám funkci předsedkyně činoherní komise, pracujeme zcela svobodně a prezidium do našich nominací nikdy nezasahovalo, ať byl v jeho čele kdokoli.

JANA PATEROVÁ

  • Autor: Herecká asociace
  • Publikováno: 05. října 2017

Komentáře k článku: Nominace na Cenu Thálie

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,