Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nominace na Cenu Marka Ravenhilla 2016

Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry bude udělena již posedmé, letos poprvé v rámci festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové. Porota v roce 2016 vybírala z více než 90 premiér a nominovala čtyři inscenace. Vítěz bude vyhlášen v neděli 25. června 2017 v prostorách hradeckého Studia Beseda. Cenou pro vítěze je již tradičně „kožich Marka Ravenhilla“, který pro letošní ročník zhotovila kostýmní výtvarnice Marija Havran. Předávání Ceny Marka Ravenhilla bude podobně jako v loňském roce živě přenášet Český rozhlas 2.

Mark Ravenhill, 2014. FOTO archiv DAMU

Jsem velice ráda, že letošní udílení Ceny Marka Ravenhilla proběhne právě v rámci našeho festivalu. Klicperovo divadlo má v uvádění nových her vybudovanou silnou tradici a příznivě nakloněnou diváckou základnu, zároveň saháme i v rámci výběru festivalového programu rádi a pravidelně do oblasti inscenací nových textů. Nejinak tomu bude i v letošním ročníku a proto je myslím červnová hradecká divadelní siesta pro Cenu Marka Ravenhilla tou ideální kulisou. A samozřejmě se už také těším na vzácného hosta z řad významných jmen současné evropské dramatiky, kterého budeme moci u nás v Hradci Králové přivítat. Kdo cenu předá – a do jakých rukou – se ovšem v tuto chvíli ještě budete muset nechat překvapit, říká dramaturgyně festivalu Divadlo evropských regionů Jana Slouková, která zasedala v letošní porotě Ceny Marka Ravenhilla a zároveň udílení v rámci tohoto festivalu iniciovala.

Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období 10 let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal.

Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo LETÍ. V předchozích ročnících získaly Cenu Marka Ravenhilla inscenace pražského divadla DISK Rituální vražda Gorge Mastromase v režii Adama Svozila, inscenace brněnského Buranteatru Létající dítě v režii Mikoláše Tyce, inscenace Divadla Petra Bezruče Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara, inscenace Komorní scény Aréna S nadějí, i bez ní v režii Ivana Krejčího, inscenace Činoherního studia Ústí nad Labem Hamlet je mrtev. Bez tíže v režii Davida Šiktance a inscenace Pražského komorního divadla Černé panny v režii Dušana D. Pařízka.

///

Mark Ravenhill, 2012. FOTO MICHAL KRUMPHANZL

Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2016:

  • Divadlo F. X. Šaldy Liberec
    Tomáš Dianiška
    Atomová kočička
    Režie: Tomáš Dianiška
    Tomáš Dianiška jako svůj režijní debut realizoval na Malé scéně libereckého Divadla F. X.Šaldy autorský text, který si zaslouží pozornost i případných dalších inscenátorů jako ideální titul pro mladé publikum. Jeho práce s popkulturou je rafinovaná a bohatá a ve vtipné zkratce se tu pojednávají paradoxy novějších českých dějin. Klíčovým prvkem zápletky je moment cestování v čase, přičemž autor na jedné straně cituje nejslavnější díla s tématem spojená (v čele, samozřejmě, s Návratem do budoucnosti), na druhé straně ale dává pozor, aby se v závěru i ty zdánlivě nejneuvěřitelnější momenty v rámci logiky díla osvětlily. Dovedně vybudovaná inscenace, která si přes zdánlivou zběsilost zachovává určitý punc serióznosti, se může spolehnout na vyrovnané obsazení v čele s vynikající Michaelou Foitovou. (Michal Zahálka)
  • Národní divadlo Praha
    René Levínský
    Dotkni se vesmíru a pokračuj
    Režie: Jan Frič
    Invenční text autora, který má k vědě velice blízko, přesto či právě proto se dokáže na tuto oblast lidského usilování podívat s ironií a nadhledem. Zápletka dobře zkomponované hry se blíží žánru sci-fi, neztrácí ovšem humor a břitkou charakteristiku vědců jako sociálního fenoménu. Inscenace Jana Friče obohacuje předlohu o další rozměry, především díky kvalitnímu hereckému obsazení i spolupráci s jevištními výtvarníky. Text bude v nejbližších měsících realizovat také režisérka Hana Burešová v Městském divadle Brno. (Jan Kerbr)
  • Divadlo Feste
    Jakub Macek
    Husina
    Režie: Jiří Honzírek
    Chytře a vtipně komponovaný text Jakuba Macka je strhujícím dramatem ze zákulisí evropské politiky 15. století, při kterém divákovi nevědomky naskakuje „husí kůže“, neboť to, co se tváří jako hra o minulosti, není ničím menším, než výstižným odrazem naší současnosti. Inscenace se odehrává v kanceláři PR oddělení Zikmunda Lucemburského, která řeší „kauzu Jan Hus“. Přestože se Hus na jevišti ani jednou neukáže, díky dynamickým schůzím poradců, brilantním dialogům plných slovních přestřelek, ironie, černého humoru a samozřejmě zásadních historických faktů a jejich „schválené interpretace“ pro dobový tisk, je na jevišti neustále přítomen. Fascinující politické divadlo, které nemusí agitovat, protože dokáže v divákovi přesně rezonovat. (Hana Hložková)
  • Divadlo LETÍ
    Anna Saavedra
    Olga (Horrory z Hrádečku)
    Režie: Martina Schlegelová

    Inscenace Divadla LETÍ Olga (Horrory z Hrádečku), představuje ideální výsledek spolupráce dramatika s inscenátory. Autorka Anna Saavedra psala text pro Divadlo LETÍ, režisérka Martina Schlegelová a dramaturgyně Marie Špalová se podílely na konečné verzi hry, od počátku s myšlenkou na obsazení titulní role. Inscenace má charakteristický rukopis dílny Divadla LETÍ, které se už 10 let zaměřuje na inscenace současných her. Pokud jde o kvalitu hry, je třeba zdůraznit, že se autorce Anně Saavedra podařilo zobrazit moderní národní mýtus „první dámy“ a vystihnout tím nevyslovenou touhu veřejnosti po vzoru, po veřejné osobnosti, která nepodléhá přízemní každodennosti. Ve hře a zejména v inscenaci je spektrum postav a dějů kolem Olgy inscenováno s humorem, elegancí a nápaditě prostřednictvím tří herců, obsazených do všech postav –výkony Pavla Smolárika, Jiřího Böhma a Tomáše Kobra, kteří se neiluzivními prostředky moderního herectví dobírají výstižné zkratky, jsou oporou titulní postavy a konstrukcí, na níž inscenace drží. Hra i její inscenace dokázaly předvést, z jakých zdrojů pramení svoboda a integrita a to nejen v zobrazení titulní postavy, ale i obecně v umění. Ukázaly sílu a kreativitu generační skupiny divadelníků, jejichž umění dospělo k výsledkům v nezávislém postavení mimo velké divadelní domy. (Alena Zemančíková)

///

Rada Ceny Marka Ravenhilla zasedala v roce 2016 ve složení:

  • Hana Hložková, dramaturgyně Českého rozhlasu Brno
  • Jan Kerbr, divadelní kritik
  • David Košťák, dramaturg Divadla LETÍ
  • Michal Zahálka, dramaturg mezinárodního festivalu Divadlo
  • Jana Slouková, dramaturgyně Klicperova divadla a festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové
  • Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a ředitel festivalu Dream Factory Ostrava
  • Alena Zemančíková, dramaturgyně Českého rozhlasu
  • Jan Žůrek, dramaturg festivalu Divadelní Flora Olomouc
  • Autor: DN
  • Publikováno: 18. dubna 2017

Komentáře k článku: Nominace na Cenu Marka Ravenhilla 2016

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,