Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Nominace na Cenu Marka Ravenhilla 2016

Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry bude udělena již posedmé, letos poprvé v rámci festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové. Porota v roce 2016 vybírala z více než 90 premiér a nominovala čtyři inscenace. Vítěz bude vyhlášen v neděli 25. června 2017 v prostorách hradeckého Studia Beseda. Cenou pro vítěze je již tradičně „kožich Marka Ravenhilla“, který pro letošní ročník zhotovila kostýmní výtvarnice Marija Havran. Předávání Ceny Marka Ravenhilla bude podobně jako v loňském roce živě přenášet Český rozhlas 2.

Mark Ravenhill, 2014. FOTO archiv DAMU

Jsem velice ráda, že letošní udílení Ceny Marka Ravenhilla proběhne právě v rámci našeho festivalu. Klicperovo divadlo má v uvádění nových her vybudovanou silnou tradici a příznivě nakloněnou diváckou základnu, zároveň saháme i v rámci výběru festivalového programu rádi a pravidelně do oblasti inscenací nových textů. Nejinak tomu bude i v letošním ročníku a proto je myslím červnová hradecká divadelní siesta pro Cenu Marka Ravenhilla tou ideální kulisou. A samozřejmě se už také těším na vzácného hosta z řad významných jmen současné evropské dramatiky, kterého budeme moci u nás v Hradci Králové přivítat. Kdo cenu předá – a do jakých rukou – se ovšem v tuto chvíli ještě budete muset nechat překvapit, říká dramaturgyně festivalu Divadlo evropských regionů Jana Slouková, která zasedala v letošní porotě Ceny Marka Ravenhilla a zároveň udílení v rámci tohoto festivalu iniciovala.

Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období 10 let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro nějž vznikal.

Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo LETÍ. V předchozích ročnících získaly Cenu Marka Ravenhilla inscenace pražského divadla DISK Rituální vražda Gorge Mastromase v režii Adama Svozila, inscenace brněnského Buranteatru Létající dítě v režii Mikoláše Tyce, inscenace Divadla Petra Bezruče Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara, inscenace Komorní scény Aréna S nadějí, i bez ní v režii Ivana Krejčího, inscenace Činoherního studia Ústí nad Labem Hamlet je mrtev. Bez tíže v režii Davida Šiktance a inscenace Pražského komorního divadla Černé panny v režii Dušana D. Pařízka.

///

Mark Ravenhill, 2012. FOTO MICHAL KRUMPHANZL

Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2016:

  • Divadlo F. X. Šaldy Liberec
    Tomáš Dianiška
    Atomová kočička
    Režie: Tomáš Dianiška
    Tomáš Dianiška jako svůj režijní debut realizoval na Malé scéně libereckého Divadla F. X.Šaldy autorský text, který si zaslouží pozornost i případných dalších inscenátorů jako ideální titul pro mladé publikum. Jeho práce s popkulturou je rafinovaná a bohatá a ve vtipné zkratce se tu pojednávají paradoxy novějších českých dějin. Klíčovým prvkem zápletky je moment cestování v čase, přičemž autor na jedné straně cituje nejslavnější díla s tématem spojená (v čele, samozřejmě, s Návratem do budoucnosti), na druhé straně ale dává pozor, aby se v závěru i ty zdánlivě nejneuvěřitelnější momenty v rámci logiky díla osvětlily. Dovedně vybudovaná inscenace, která si přes zdánlivou zběsilost zachovává určitý punc serióznosti, se může spolehnout na vyrovnané obsazení v čele s vynikající Michaelou Foitovou. (Michal Zahálka)
  • Národní divadlo Praha
    René Levínský
    Dotkni se vesmíru a pokračuj
    Režie: Jan Frič
    Invenční text autora, který má k vědě velice blízko, přesto či právě proto se dokáže na tuto oblast lidského usilování podívat s ironií a nadhledem. Zápletka dobře zkomponované hry se blíží žánru sci-fi, neztrácí ovšem humor a břitkou charakteristiku vědců jako sociálního fenoménu. Inscenace Jana Friče obohacuje předlohu o další rozměry, především díky kvalitnímu hereckému obsazení i spolupráci s jevištními výtvarníky. Text bude v nejbližších měsících realizovat také režisérka Hana Burešová v Městském divadle Brno. (Jan Kerbr)
  • Divadlo Feste
    Jakub Macek
    Husina
    Režie: Jiří Honzírek
    Chytře a vtipně komponovaný text Jakuba Macka je strhujícím dramatem ze zákulisí evropské politiky 15. století, při kterém divákovi nevědomky naskakuje „husí kůže“, neboť to, co se tváří jako hra o minulosti, není ničím menším, než výstižným odrazem naší současnosti. Inscenace se odehrává v kanceláři PR oddělení Zikmunda Lucemburského, která řeší „kauzu Jan Hus“. Přestože se Hus na jevišti ani jednou neukáže, díky dynamickým schůzím poradců, brilantním dialogům plných slovních přestřelek, ironie, černého humoru a samozřejmě zásadních historických faktů a jejich „schválené interpretace“ pro dobový tisk, je na jevišti neustále přítomen. Fascinující politické divadlo, které nemusí agitovat, protože dokáže v divákovi přesně rezonovat. (Hana Hložková)
  • Divadlo LETÍ
    Anna Saavedra
    Olga (Horrory z Hrádečku)
    Režie: Martina Schlegelová

    Inscenace Divadla LETÍ Olga (Horrory z Hrádečku), představuje ideální výsledek spolupráce dramatika s inscenátory. Autorka Anna Saavedra psala text pro Divadlo LETÍ, režisérka Martina Schlegelová a dramaturgyně Marie Špalová se podílely na konečné verzi hry, od počátku s myšlenkou na obsazení titulní role. Inscenace má charakteristický rukopis dílny Divadla LETÍ, které se už 10 let zaměřuje na inscenace současných her. Pokud jde o kvalitu hry, je třeba zdůraznit, že se autorce Anně Saavedra podařilo zobrazit moderní národní mýtus „první dámy“ a vystihnout tím nevyslovenou touhu veřejnosti po vzoru, po veřejné osobnosti, která nepodléhá přízemní každodennosti. Ve hře a zejména v inscenaci je spektrum postav a dějů kolem Olgy inscenováno s humorem, elegancí a nápaditě prostřednictvím tří herců, obsazených do všech postav –výkony Pavla Smolárika, Jiřího Böhma a Tomáše Kobra, kteří se neiluzivními prostředky moderního herectví dobírají výstižné zkratky, jsou oporou titulní postavy a konstrukcí, na níž inscenace drží. Hra i její inscenace dokázaly předvést, z jakých zdrojů pramení svoboda a integrita a to nejen v zobrazení titulní postavy, ale i obecně v umění. Ukázaly sílu a kreativitu generační skupiny divadelníků, jejichž umění dospělo k výsledkům v nezávislém postavení mimo velké divadelní domy. (Alena Zemančíková)

///

Rada Ceny Marka Ravenhilla zasedala v roce 2016 ve složení:

  • Hana Hložková, dramaturgyně Českého rozhlasu Brno
  • Jan Kerbr, divadelní kritik
  • David Košťák, dramaturg Divadla LETÍ
  • Michal Zahálka, dramaturg mezinárodního festivalu Divadlo
  • Jana Slouková, dramaturgyně Klicperova divadla a festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové
  • Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a ředitel festivalu Dream Factory Ostrava
  • Alena Zemančíková, dramaturgyně Českého rozhlasu
  • Jan Žůrek, dramaturg festivalu Divadelní Flora Olomouc
  • Autor: DN
  • Publikováno: 18. dubna 2017

Komentáře k článku: Nominace na Cenu Marka Ravenhilla 2016

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,