Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Nebojte se kraťasů

Ve dnech 17. – 21. ledna 2018 se konal 13. ročník Festivalu krátkých filmů Praha, který nabídl nejzajímavější snímky poslední doby z celého světa. Do mezinárodní soutěže jich bylo vybráno dvacet a do české soutěže, která je letošní novinkou, pět. Kromě toho se v kině Pilotů a Světozor promítalo ještě několik nesoutěžních sekcí zaměřených žánrově například na sci-fi, experimentální filmy, tematicky na mužskou duši nebo uživatele sociálních sítí. Bio Oko a kino Aero uvítaly také dětské diváky.

Zvláštní uznání udělila mezinárodní porota dvěma francouzským tvůrcům: Aude L. Rapinové za snímek Ať žije císař! a Antoinu Giorginimu za snímek Miranda a Ferdinand. Ten přístupným způsobem reflektuje magickou moc divadla. Dva mladí muži se zápisy v trestním rejstříku nastudují dialog Mirandy a Ferdinanda ze Shakespearovy Bouře a jejich zaujetí pro věc dokáže překonat nečekané překážky. (Pozitivní vliv inscenování Shakespeara na tzv. sociálně nepřizpůsobivé či kriminalizované lidi tematizuje řada současných tvůrců, třeba bratři Tavianiové ve filmu Caesar musí zemřít (2012) nebo Margaret Atwoodová v románu Kus temnoty.)

Chytře napsaný a skvěle zrežírovaný a zahraný film Ať žije císař! představuje na půdorysu inscenované bitvy u Waterloo fatální střet mužského a ženského světa. Muž (nebo obecně mužská stránka psyché) orientovaný sobecky na vlastní cíle (boj, sebeprezentace, sounáležitost se skupinou, domnělá čest) potlačuje ženu (resp. ženskost uvnitř své duše). Nerespektuje její potřeby, její rady a doporučení shazuje, využívá ji, jen pokud se mu hodí. Dokáže ji uznat až po své naprosté porážce, když už mu nic jiného nezbývá, neboť jeho agresivní životní styl selhal.

Hlavní cenu fesivalu získal japonský snímek A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu. FOTO archiv festivalu

Hlavní cenu fesivalu získal japonský snímek A tak jsme daly zlaté rybky do bazénu. Debutující Makoto Nagahisa s ním již zvítězil na festivalu v Sundance. Vypráví o čtyřech dospívajících dívkách, které se absurdním činem pokoušejí osvobodit z životního stereotypu v provinčním městě. Snímek Naruby zobrazuje svět mentálně postižených. Nápad převrácení společenské minority ve většinu není sice originální – namátkou uveďme film Love is all you need o ostrakizaci heterosexuálů v homosexuální společnosti nebo jednu z epizod seriálu Twilight Zone o normách krásy, ale pro vtipný nadhled, pozitivní vyznění a filmařské kvality své tragikomedie si dánský režisér Peter Ghesquiere zaslouženě odnesl Cenu diváků.

Vítězem národní soutěže se stal snímek Michala Blaška Atlantida, 2003. FOTO archiv festivalu

Vítězem národní soutěže se stal snímek Michala Blaška Atlantida, 2003 pojednávající o útěku mladého ukrajinského páru na Západ. Zvláštní uznání porota udělila Dužanovi Duongovi za snímek Bo Hai, který získal cenu za nejlepší režii hraného filmu na letošním FAMUFESTu a byl nominován na Cenu české filmové kritiky v sekci Mimo kino.

Festival krátkých filmů Praha i letos potvrdil, že nejlepší „kraťasy“ jsou vesměs půvabné miniatury se silnými tématy a zasloužily by si větší pozornost diváků i distributorů.

  • Autor: Zdena Mejzlíková
  • Publikováno: 07. února 2018

Komentáře k článku: Nebojte se kraťasů

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,