Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Rozmohl se nám tu takový nešvar

Je mi to nepříjemné – ale prostě se tu krade. Nedávno v Plzni, teď v Národním divadle v Brně. Inscenaci Nápoje lásky Gaetana Donizettiho režisérka Magdalena Švecová opsala ze známé inscenace Rolanda Villazóna v Baden Badenu (2012), lze ji snadno zhlédnout na YouTube. V rozvržení postav a v některých jevištních detailech opisovala do puntíku. Villazón příběh prosťáčka Nemorina, zamilovaného do krásné Adiny, přenesl do natáčení naivního westernu, sám zpíval a stylizoval Nemorina do tuláka Charlieho Chaplina a jeviště naplnil gagy a vtipnými konotacemi. U Švecové se popisně natáčí „pamětnický“ snímek o lásce kdesi na jihu Francie. Důvody převodu jsou spíše výtvarné než věcné a jejich logika postupně bere za své. Nemorino se pro peníze nechá od svého soka v lásce, důstojníka Belcora, naverbovat na vojnu. Belcore coby filmová star nabízí Nemorinovi úplatu, když za něj nastoupí službu v armádě, napsala Švecová v inovovaném obsahu opery. Zřejmě měli před sto lety ve Francii povinnou vojenskou službu a nepořádek na vojenské správě. Na jevišti se přitom italsky zpívá a v programu česky tiskne původní libreto.

Nemorino (José Manuel) s Adinou (Kateřina Kněžíková) konečně splynuli v láskyplném objetí na filmařském žebříku FOTO MAREK OLBRZYMEK

Švecová do detailů stylizovala jednání pěvecky i po typu dobře obsazených postav, hlavně hereckou souhru, vymýšlela drobnůstky, na jejím jevišti se stále něco děje – je to pečlivé a divácky atraktivní. Odpovědět na otázku, proč se tak děje, na rozdíl od Villazónovy inscenace odpovědět neumím. Dají se jen obdivovat úhledné jevištní obrazy a přirozeně krásná a noblesní Kateřina Kněžíková, která roli filmové hvězdy Adiny zpívá s příkladnou technickou precizností.

Na premiéře se moc nevyznamenal poněkud ztěžklý orchestr pod taktovkou Ondreje Olose, tempové dilatace mezi jevištěm a orchestrem byly nepřeslechnutelné.

Národní divadlo Brno – Gaetano Donizetti: Nápoj lásky. Opera o dvou dějstvích, libretto Felice Romani. Hudební nastudování a dirigent Ondrej Olos, režie Magdalena Švecová, scéna Andrej Ďurík, kostýmy Eva Jiřikovská, světelný design Pavla Beranová, choreografie Martin Pacek, sbormistr Pavel Koňárek a Klára Roztočilová, dramaturgie Patricie Částková. Premiéra 20. října 2017 v Mahenově divadle.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 14. listopadu 2017

Komentáře k článku: Rozmohl se nám tu takový nešvar

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,