8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Národní divadlo bez ředitele (No. 17)

Jestliže se kdysi říkalo o Národním divadle, s jistou dávkou černého humoru, že je v permanentní dramaturgické krizi, přerušované občasnými požáry, tak poslední léta lze považovat za permanentní krizi koncepční. Neuvážené a nepřipravené spojení se Státní operou tuto krizi ještě prohloubilo. A tento žalostný stav je výrazem i posledních událostí.

Vedení ND nemělo na sloučení obou scén nikdy za vnucených podmínek přistoupit. Ať už ze vstřícnosti, či z přecenění vlastních sil, či z nedostatku fantazie a zkušeností tak učinilo a teď poslušného ředitele vlastník za to potrestal. Ministerstvo neprofesionálně spustilo projekt, který když nevychází, řeší odvoláním ředitele. Anebo je za tím vyšší hra politických hráčů a Národní divadlo je pouze šachovnicí? Ani nestojím o podrobné informace. Nebaví mě pomyšlení, že by Národní divadlo bylo jakýmsi druhem dálnice, či Temelína… Vyjádřil jsem se k problematice ND několikrát veřejně a některá doporučení jsem i řekl paní ministryni Hanákové a svého času i panu náměstkovi Zdráhalovi. Řešení z posledních dnů tam určitě nebylo… Vyhodit ředitele na hodinu, půl roku před skončením funkčního období s poukazem na trestní oznámení, aniž je cokoli prokázané, tak to je síla. Vždyť trestní oznámení může schytat kdokoli z divadelních ředitelů i za nevpuštění diváka do hlediště po začátku představení! Neslušnost a opět nepřipravenost a neprozíravost. Nevím, jak se nové krizové vedení s docela slušným gulášem popasuje, ale dovolím si řečnickou otázku – komu to předá? Jestliže je v Čechách jen pár divadelních ředitelů schopno řídit Národní divadlo, tak po této ukázce personální politiky MK nevím, kdo půjde do výběrového řízení. Po řadě let se totiž z Národního divadla stala, díky Ministerstvu kultury, pro schopného divadelního manažera „podezřelá značka.“ A přitom jde o Národní divadlo… Máme vůbec šanci někomu vysvětlit podstatu tohoto fenoménu? Uvědomujeme si vlastně tuto podstatu jako česká společnost? Česká divadla v těchto dnech volají o pomoc. Je symbolické, že se k nim nyní přidala i první scéna. A je jedno, zdali část umělců mlčí, části veřejnosti je to jedno a mnoho politiků nechápe co se děje. Můj osobní smutek je navíc umocněn tím, jak se to děje.

Jiří Šesták, ředitel Jihočeského divadla v Českých Budějovicích

12. 9. 2012