8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Národní divadlo bez ředitele (No. 13)

Ondřej Černý byl z pozice ředditele Národního divadla odvolán proto, že odmítl sestavit rozpočet na rok 2013 a porušil zákon o rozpočtových pravidlech… Tato a další obvinění dnes vzneslo ministerstvo kultury, dle kterého měl Černý například podepsat problematickou smlouvu na dodávku solárních panelů na střechu Státní opery a Národního divadla.

Pět důvodů odvolání Ondřeje Černého uvedených na dnešní tiskové konferenci MK:

1) Černý představil dramaturgické plány, aniž by uvedl, jak mohou být inscenace výnosné. Na žádost Rady Národního divadla tuto informaci odmítl doplnit.

2) Při prvním setkání s náměstkem Sankotem měl Černý říci, že rozpočet na rok 2013 sestavit neumí. Jako ředitel instituce tedy podle náměstka selhal. „Jako by pan Černý řekl: Dejte mi peníze a já si budu dál dělat, co chci,“ dodal Sankot.

3) Ministerstvo má podezření na porušení zákona 218 o rozpočtových pravidlech ve dvou případech. Tím prvním je uzavření smlouvy na dodávku solárních panelů na střechu ND a SOP. Smlouvy podepsané na dobu od roku 2011 až do roku 2017 hrozí porušením rozpočtové kázně ve výši 120 milionů korun a už je řeší finanční úřady.

4) Černý poslal náměstkovi Sankotovi SMS zprávu, kterou mohl nestandardně ovlivnit svého zřizovatele, tedy ministerstvo kultury. To prý, když se nabídl, že zařazení investic do Statní opery si jako zvláštní projekt vezme na vlastní zodpovědnost.

5) Výsledky dvou auditů. Ten od firmy BDO ukázal, že zaměstnanci nevnímají ředitele jako autorizu, umělecký rozvoj ani ekonomická efektivita není zaručena a divadlo není v dobré kondici. Náměstek Sankot si pak nechal udělat interní audit, který tato zjištění potvrdil.

///

Škoda až 120 milionů korun

Martin Sankot. FOTO archiv

Podle dočasného ředitele divadla Martina Sankota prý smlouvy na dobu od roku 2011 až 2017 hrozí narušením rozpočtové kázně ve výši 120 milionů korun. Protože jde o porušení zákona 218 o rozpočtových pravidlech, celá věc již je v gesci finančních úřadů. Zda z nich bude plynout trestní oznámení, však zatím nelze říci.

Ondřej Černý v dnešních ČT24. FOTO ČT

Bývalý ředitel Ondřej Černý obvinění v České televizi odmítl. Neměli jsme explicitní souhlas ministerstva financí, ale ministerstvo kultury nám zprostředkovalo jeho souhlas a dokonce i pochvalu, uvedl. Podle něj jde o dlouhodobý problém, kdy se Národní divadlo už roky snaží ušetřit na energetickém hospodářství. Proto vznikl plán, kdy se pořídí nové komponenty bez toho, aniž by divadlo ze svého rozpočtu vydávalo další finanční prostředky. Investice se měly splácet z peněz, které by solární panely v průběhu let divadlu ušetřily.

Sankot: Černý chtěl ovlivnit investiční akci

Sankot na tiskové konferenci jmenoval i další důvody, které vedly k Černého odvolání. Citoval například SMS zprávu, kterou měl Černý Sankotovi poslat 6. září ve 12.52 hodin. Vážený pane náměstku, vzhledem k mimořádné situaci nabízím možnost organizačně zařadit investice do Státní opery jako zvláštní projekt řízený přímo mnou. S pozdravem O. Černý. Podle Sankota jde o zjevný pokus, jak nestandardně ovlivnit ministerstvo kultury a řízení významné investiční akce.

Černý to odmítá, prý chtěl jen deklarovat, že jde o zásadní akci, jejímž řízením nemůže pověřit svůj investiční odbor, nýbrž se jí musí ujmout sám. Chtěl se prý jen přihlásit k odpovědnosti za celý projekt, nikoliv ovlivňovat ministerstvo.

Černý měl také Sankotovi odmítnout sestavení rozpočtu na rok 2013. Všechny příspěvkové organizace mají bohužel snížený rozpočet na rok 2013. Nemáme z toho radost, ale rozpočet nám nedovoluje příspěvkovým organizacím dát více. S panem Černým jsem na téma rozpočtu mluvil několikrát a již při tom prvním mi řekl, že neumí najít úspory. Narozdíl od všech ostatních osmadvaceti ředitelů příspěvkových organizací ministerstva kultury, uvedl Sankot.

Černý oponuje, že by se muselo výrazně vstoupit do dramaturgických plánů, snížit počet premiér i hostů v operních představení. Pan náměstek lže, protože se mnou o rozpočtu mluvil jedinkrát. Oznámil nám, že budeme mít o tolik a tolik méně, my jsme odešli a posléze můj ekonomický ředitel pan Gerych napsal dopis, v němž vysvětlil, že tohle bylo přes čáru. To nebylo odmítnutí, ale zahájení standardní debaty o rozpočtu, jakou na různých pozicích vedu již patnáct let, tvrdí Černý, podle nějž Sankot nezná základy fungování příspěvkových organizací.

Z divadla prý odcházejí herci, ubývá diváků

Ministryně kultury Alena Hanáková na tiskové konferenci zmínila také výsledky auditu, který letos v dubnu dokončila brněnská firma BDO a jenž vedení Národního divadla podle Černého nikdy nevidělo. Audit podle ministryně ukázal, že divadlo není v dobré ekonomické ani organizační kondici, ředitel nemá chod instituce pod kontrolou, fakticky ji neřídí. Umělecký rozvoj ani ekonomickou efektivitu nelze očekávat. Protože zadavatelem auditu byl ale bývalý ministr Jiří Besser, rozhodla se Hanáková objednat ještě následný interní audit. Ten byl dokončen v srpnu a Sankot s jeho výsledky seznámil vedení ministerstva minulý týden.

Ministerstvo kultury dospělo k názoru, že organizační a rozhodovací model v Národním divadle není flexibilní a nejsou ideálně nastaveny kontrolní mechanismy. Nebylo dosaženo synergických efektů transformace, jak bylo panem Černým slíbeno, citoval Sankot z interního auditu. To přesto, že pan Ondřej Černý byl od samého počátku transformaci přítomen, aktivně se na ní podílel a její myšlenku veřejně, nejen v divadle, podporoval i hájil. Z Národního divadla dnes odcházejí významní umělci, lidé přestávají do divadla chodit, případně odchází z představení dříve, než skončí. Také odborná kritika dává stále horší hodnocení, uvedl dále Sankot.

Černý jeho kritiku odmítá. Sankot prý na prvním setkání s vedením prohlásil, že v divadle byl jen párkrát v životě a do problematiky tudíž nevidí.

Odbory

Odborová rada Národního divadla upozornila, že samotní zaměstnanci se o dění divadle dozvídají jen z médií a že vznik petice Národ sobě s nimi nikdo nekonzultoval. Rada zároveň očekává, že zaměstnancům budou sděleny skutečné důvody odvolání Ondřeje Černého.

Samostatné stanovisko vydaly odbory Státní opery, které požadují obnovení samostatnosti tohoto druhého pražského operního domu a do jeho čela instalaci prý jediného možného šéfa – Radima Dolanského.

Co bude dál?

Vedení ministerstva na tiskové konferenci nejmenovalo jediného z členů komise či kandidátů na příštího ředitele divadla. V této chvíli máme vytipováno zhruba sedm lidí, měla by mezi nimi být i jedna žena. Dbali jsme na to, aby to byli lidé z České republiky, uvedla k možným kandidátům ministryně Hanáková. O výběru ředitele bude podle ní rozhodovat komise sestavená z teatrologů, právníků, odborníků na lidské zdroje, odborářů Národního divadla i lidí z Národního divadla. Ministerstvo bude také požadovat, aby nový ředitel zachoval všechny soubory se zakotvenou autonomií, měl funkční období na šest let a hospodařil s předpokládaným rozpočtem na rok 2013 plus finanční doložkou. Jména těch oslovených i jména členů výběrové komise budou včas zveřejněna, ale v tuto chvíli je vše v běhu, dodala Hanáková.

Sedm odborníků na řízení víceoborových divadel neznám. Neznám žádnou ženu, která by řídila víceoborové divadlo, řekla České televizi divadelní kritička Marie Reslová.

///

Kdo je Martin Sankot

FOTO archiv Opera Plus

Ing. Martin Sankot PhD. (18. 11. 1967) je inženýrem ekonomie, absolventem Technické univerzity VŠB v Ostravě, kde získal titul Ph.D. z ekonomie. Až do doby, kdy přišel na ministerstvo kultury, neměl se státní správou nebo s kulturními institucemi žádné zkušenosti. Působil v byznysu, od roku 2000 se jeho jméno objevilo ve statutárních orgánech více než deseti investičních společností v oblasti financí nebo realit, v některých z nich měl také majetkovou účast. V letech1993-1999 byl zodpovědný za regionální zastoupení a obchod Wüstenrot stavební spořitelna a. s., v letech 2001-2004 byl generálním ředitelem ČP Invest investiční společnost a.s., poté zakládal českou pobočku pojišťovny Aegon. V letech 2005-2006 působil jako výkonný ředitel pro rozvoj Východní a Střední Evropy ve společnosti SFM Group International. V letech 2007-2008 vedl investiční fond Realtia, který chtěl koupit a pronajímat smíchovský Palác Anděl. Na Ministerstvu kultury ČR pracuje jako ekonomický náměstek od března tohoto roku, od června se věnuje oblasti umění.

/z iHNed.cz a dalších zdrojů převzal a upravil hul; na portálu art.ihned.cz najdete i aktuální komentáře a diskuse/

• Publikováno: 11. září 2012