Osmý světadíl není obvyklou muzikálovou show složenou z písniček oblíbené skupiny, v tomto případě Elán. Ján Ďurovčík, zároveň choreograf a režisér, s Peterem Pavlacem a Borisem Filanem napsali příběh z dnešní spotřební společnosti, v níž láska i život se snadno přepočítávají na peníze. Obyčejný kluk potká obyčejnou dívku, kterou si však za prachy kupuje zbohatlík, láska sice zvítězí, ale nevede ke štěstí, v tom je příběh ze života.">

Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Načervenalá knihovna

Osmý světadíl není obvyklou muzikálovou show složenou z písniček oblíbené skupiny, v tomto případě Elán. Ján Ďurovčík, zároveň choreograf a režisér, s Peterem Pavlacem a Borisem Filanem napsali příběh z dnešní spotřební společnosti, v níž láska i život se snadno přepočítávají na peníze. Obyčejný kluk potká obyčejnou dívku, kterou si však za prachy kupuje zbohatlík, láska sice zvítězí, ale nevede ke štěstí, v tom je příběh ze života. Kazí ho však momenty sice také ze života, ale poskládané příliš sentimentálně – výsledkem je podivná a trochu upovídaná muzikálová truchlohra. Na druhé straně bez trochu emocionálního vyděračství by se nedostavila jakási katarze, sice také trochu lítostivá a vypočtená na efekt, trochu připodobněná televizním seriálům, ale v kterém muzikálu ji najdeme?

Vstupní scéna v kuchyni FOTO RICHARD KOCOUREK

Písničky Elánu jsou šikovně zakomponované do poutavě vyprávěného příběhu, žádná dějová nitka pro zavěšení hudebních hitů, jak to v takových případech bývá. Písničky jsou dovedeny do vypointovaných muzikálových scén, ta nejdivočejší a nejpůsobivější představení otevírá a je jak z broadwayské učebnice: v hotelové kuchyni mezi stoly se vedou řeči, začne se zpívat a scéna kulminuje do artistické taneční kreace, v níž aktéři hrají na vše, co jim padne do rukou. Začátek zvedne diváky ze sedadel, jenže také až příliš navnadí, když na druhou takovou scénu čekají marně. Přijdou však jiné, ponořené víc do příběhu, na jevišti účelně načrtnuté jednoduchými režijními tahy a čistou choreografií, jimž malý prostor zdejšího jeviště není na překážku. Je jen obehnané světelnými panely, z nichž lze sestavit různá zákoutí coby různá dějiště příběhu a doplnit je nejnutnějším mobiliářem.

Stejně jako v předchozím Robinu Hoodovi vede Ján Ďurovčík herce k jasně deklarovaným postavám, sestaveným z účelného tanečního pohybu, gest a výrazového zpívání, žádné přibližnosti. Tomáš Savka je v ústřední roli Tomáše precizní, vede postavu od obyčejného kluka až po muže schopného pro svou lásku čehokoli, především však dokonale zpívá i tančí. Nela Pocisková v postavě Jany tak jistá není, trochu distonuje, nejlépe jí vycházejí mluvené scény s malým bráškou Jakubem, jehož suverénně sehrál osmiletý Filip Antonio. Bohatý násilnický Erik je pro Jana Kříže novou hereckou polohou, víc než na tanec a zpěv se musel spoléhat na vlastní jednání, a vyšlo i to. Vůbec se tu dbá na individuální schopnosti, musí se tu stejně mluvit jako zpívat a tančit, a to i v nejmenších rolích.

Osmý světadíl zapadá do dramaturgie Divadla Kalich postavené v poslední době na dramatických příbězích, ať už historických nebo současných, na zvláštním prolnutí půdorysu klasického muzikálu s prostředky rockové opery v režii i choreografii, a především v herectví. Osmý světadíl je také dobrým příspěvkem k česko-slovenské vzájemnosti, po pražském debutu čeká muzikál premiéra na Slovensku.

Divadlo Kalich Praha, Hamlet Production – Elán, Peter Pavlac, Ján Ďurovčík, Boris Filan: Osmý světadíl. Režie, choreografie a světelný design Ján Ďurovčík, scéna Martin Černý, kostýmy Zuzana Straková. Světová premiéra 8. září 2011.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 30. října 2011

Komentáře k článku: Načervenalá knihovna

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,