Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má na mušce slovenský dramatik Viliam Klimáček, zkoumá ho v titulu Muži sa minuli s výrazně komediální nadsázkou a s přihlédnutím k obrazu komplikovaného světa těchto dní. Text nastudovala v kolektivní režii „slovenská sekce“ Divadla v Dlouhé, posílená tentokrát o kolegu z Divadla pod Palmovkou. Aby se groteskní optika výstřední fabule ještě zvýraznila, ztvárňují jednotlivé postavy interpreti opačného pohlaví.

Dáša (Tomáš Dianiška) a Sisa (Martin Veliký) na nákupu v zahraničí FOTO IRENA VODÁKOVÁ

Nejde však o lacinou travesty show, interpretace je decentní a pro dané charaktery adekvátní. Jelikož jde převážně o sled dialogů, především těch partnerských, lze obsadit všechny mužské postavy jediným interpretem (bizarní chlapíky suverénně vykresluje Magdalena Zimová), zato dámy se objevují v reprezentativním počtu. Za genderový paradox lze označit hereckou kreaci Martina Velikého, v civilu nejmužnějšího z celého castingu, jehož Sisa působí vlastně nejženštěji.

Sisa žije ve svazku s bohatým manažerem, který je naladěn na podléhání nejnovějším materiálním i spirituálním trendům a radí, ba nařizuje své manželce, jak má vypadat či které duchovní módy zabudovat do profilu své osobnosti. Rút (Peter Varga) byla vyzdvižena bigotním partnerem ze dna společnosti, ten ji v přísné katolické víře vychovává a usměrňuje, v dramatické zápletce ruší společnou dovolenou u moře v Chorvatsku a „ordinuje“ pouť do Czenstochowé. Dáša (Tomáš Dianiška) je svým manželem, neurvalým kšeftsmanem, stále ponižována, ať už se jedná o vaření, řízení automobilu, či výchovu syna, který propadá z fyziky. Všechny dámy, kamarádky už od školky, se ve finále svého jha zbaví, a to za velmi bizarních okolností, nejpřirozeněji vlastně Dáša, která se ve škole na rodičovské schůzce seznámí s jistým tatíkem, kultivovaným muzikantem (moment prudkého vzplanutí citů je v podání Zimové a Dianišky vrcholem inscenace).

Zábavný, uvolněný večírek jen lehce nahozeného jevištního tvaru ze série Krátká Dlouhá (interpreti občas hledí do scénářů) je zábavou radostnou a vkusnou, i proto, že role jsou ztvárňovány bez estrádního pitvoření.

Divadlo v Dlouhé (Krátká Dlouhá / slovenská sekce) – Viliam Klimáček: Muži sa minuli. Režie a výprava kolektiv, hudba Milan Potoček. Česká premiéra 10. září 2017 v Divadelní kavárně.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Ach, ti muži

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,