Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má na mušce slovenský dramatik Viliam Klimáček, zkoumá ho v titulu Muži sa minuli s výrazně komediální nadsázkou a s přihlédnutím k obrazu komplikovaného světa těchto dní. Text nastudovala v kolektivní režii „slovenská sekce“ Divadla v Dlouhé, posílená tentokrát o kolegu z Divadla pod Palmovkou. Aby se groteskní optika výstřední fabule ještě zvýraznila, ztvárňují jednotlivé postavy interpreti opačného pohlaví.

Dáša (Tomáš Dianiška) a Sisa (Martin Veliký) na nákupu v zahraničí FOTO IRENA VODÁKOVÁ

Nejde však o lacinou travesty show, interpretace je decentní a pro dané charaktery adekvátní. Jelikož jde převážně o sled dialogů, především těch partnerských, lze obsadit všechny mužské postavy jediným interpretem (bizarní chlapíky suverénně vykresluje Magdalena Zimová), zato dámy se objevují v reprezentativním počtu. Za genderový paradox lze označit hereckou kreaci Martina Velikého, v civilu nejmužnějšího z celého castingu, jehož Sisa působí vlastně nejženštěji.

Sisa žije ve svazku s bohatým manažerem, který je naladěn na podléhání nejnovějším materiálním i spirituálním trendům a radí, ba nařizuje své manželce, jak má vypadat či které duchovní módy zabudovat do profilu své osobnosti. Rút (Peter Varga) byla vyzdvižena bigotním partnerem ze dna společnosti, ten ji v přísné katolické víře vychovává a usměrňuje, v dramatické zápletce ruší společnou dovolenou u moře v Chorvatsku a „ordinuje“ pouť do Czenstochowé. Dáša (Tomáš Dianiška) je svým manželem, neurvalým kšeftsmanem, stále ponižována, ať už se jedná o vaření, řízení automobilu, či výchovu syna, který propadá z fyziky. Všechny dámy, kamarádky už od školky, se ve finále svého jha zbaví, a to za velmi bizarních okolností, nejpřirozeněji vlastně Dáša, která se ve škole na rodičovské schůzce seznámí s jistým tatíkem, kultivovaným muzikantem (moment prudkého vzplanutí citů je v podání Zimové a Dianišky vrcholem inscenace).

Zábavný, uvolněný večírek jen lehce nahozeného jevištního tvaru ze série Krátká Dlouhá (interpreti občas hledí do scénářů) je zábavou radostnou a vkusnou, i proto, že role jsou ztvárňovány bez estrádního pitvoření.

Divadlo v Dlouhé (Krátká Dlouhá / slovenská sekce) – Viliam Klimáček: Muži sa minuli. Režie a výprava kolektiv, hudba Milan Potoček. Česká premiéra 10. září 2017 v Divadelní kavárně.

  • Autor: Jan Kerbr
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Ach, ti muži

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,