Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 300)

Chystal jsem se k návštěvě premiéry jednoaktové opery Chytračka, kterou uvedádějí posluchači hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění ve svém Divadle na Orlí. Obouval jsem si boty a lovil v paměti…

Carl Orff, německý skladatel a pedagog. Jeho hudba je expresivní i něžná. Světové proslulosti došlo jeho scénické oratorium Carmina Burana (1936), první část rozlehlého triptychu. Z operní tvorby pak pronikavého úspěchu dosáhla právě Chytračka (1941) – uvedená v brněnské opeře 14. února 1975 pod taktovkou dirigenta Václava Noska. Jako pedagog prosazoval Orff spojení hudební výchovy s výchovou pohybovou a akcí…

Kdysi dávno jsme se skladatelem Davidem Smečkou v dětském divadle Polárka snili, že pořídíme Orffovu sestavu nástrojů a budeme učit své děti. Koupili jsme jednu sadu – malá bicí, xylofonek, zvonkohru a k tomu zobcovou flétnu… Pak začaly jiné starosti…

Na čtverci muž v sedlácké haleně (Vladimír Jindra) zpíval o těžkém údělu být nespravedlivě žalářován… FOTO MAREK OLBRZYMEK

Usměvavá sestava studentek manažerství nás usadila. V hlubině orchestřiště se bratřily dva klavíry, bubny, bubínky a činely s xylofonem. Hudebníci neladili… měli naladěno… Důstojně vyhlížející dirigent jemnými gesty rozehrál směsici úderů paliček, rozechvívající dřeva, kovy i blány bicích nástrojů a kladívka bušící do strun klavírů. Na levé polovině útlého jevištního obdélníku se krčil našikmený čtverec. Nad ním se vznášely dva zavěšené trojúhelníky, vytvářející dojem kosočtverce. Na čtverci muž v sedlácké haleně (Vladimír Jindra) zpíval o těžkém údělu být nespravedlivě žalářován…

Režisér Jan Levý bez experimentálních rozpustilostí sloužil jednoduchosti pohádkového příběhu o chytré sedlácké dívce, do které se zamiluje vladař a pod jejím vlivem propustí vězněné poddané. Volil jednoduché aranže scénických akcí tak, aby pěvci viděli na pokyny dirigenta a zvládali obtížnosti autorových hudebních nástrah. Představení prokázalo dobré vedení mladých, nadějných pěveckých osobností.

Zuzana Machová (Chytračka), chytrá sedlákova dceru sešněrovaná korsetem a s průsvitnou suknicí a Robin Červinek s převislým pramenem bílých vlasů na vystříhané hlavěv roli nudícího se krutého krále. FOTO MAREK OLBRZYMEK

Michal Marchold s převislým pramenem bílých vlasů na vystříhané hlavě a s nezbytnou cigaretovou špičkou v ruce vytvořil nudícího se krutého krále. Doubravka Součková chytrou sedlákovu dceru sešněrovanou korsetem a s průsvitnou suknicí a František Hertz zkrouceného skřeta zvaného Zaprodanec. Trojici komických slídilů v kožených pláštích a placatých čepicích předváděli tři Janové – Turčínek, Faltýnek a Šmatera.  Obzvláště povedeným byl basem obdařený tlouštík…

Dobře si vedlo seskupení hudebníků, pod taktovkou dirigenta Jiřího Najvara. Jen s kostýmováním jsem nebyl zajedno. Chytračka byla oblečena do šatu snad orientální odalisky, dívky z pufu a trio komiků připomínalo rejdění tajných gestapáků… Snad to měla být připomínka autorova jinotaje uloženého do pohádkového hávu. V roce 1943, kdy byla tato jednoaktová opera poprvé uvedena, se Německo pro mnohé stalo vězením…

Druhá premiéra opery se setkala s příznivým ohlasem diváků. FOTO MAREK OLBRZYMEK

Druhá premiéra opery se setkala s příznivým ohlasem diváků. Spěchající Mab poznamenala: Zpívajícím nebylo rozumět. Škoda.

Doufám, že se časem srozumitelnosti naučí. Jsou mladí…

 Brno – Komín, 4. 12. 2017

Komorní opera Hudební fakulty JAMU, Brno – Carl Orff:  Chytračka (Die Kluge). Autor hudby a libreta Carl Orff , překlad zpěvných textů Jiří Joran, překlad dialogů a úprava Václav Málek, dirigent Jiří Najvar, asistent dirigenta Michael Dvořák, režie Jan Levý, asistent režie Kateřina Reichová, výtvarník kostýmů Eliška Lupačová Ondráčková j. h., výtvarník scény Jaroslav Záděra j. h., hudební nastudování as. MgA. Helena Fialová, Michael Dvořák, doc. Mgr. MgA. Tomáš Krejčí, Jiří Najvar, práce s dialogy Mgr. Vladimíra Šmukařová-Spurná, pohybová spolupráce Jiří Ullrich, produkce Michaela Gereová, Mária Takáčová, Vojtěch Pospíšil, asistenti produkce Jitka Bulíčková, Jan Braunšleger. Osoby a obsazení: Sedlák – Vladimír Jindra, Pavel Slivka, Sedlákova dcera – Jana Dvořáková, Zuzana Machová, Doubravka Součková, Král – Robin Červinek, Michal Marhold, Zaprodanec – František Herz*, Daniel Mišák*, Muž s mezkem – Vladimír Jindra, Vojtěch Šembera, Muž s oslem – Zdeněk Doležal, j. h., Ondřej Líňa, První – Michael Robotka, Jan Turčínek j. h., Druhý – Jan Faltýnek, j. h. Jiří Ullrich, Třetí – Ondřej Musil, j.h. Jan Šmatera, j. h. (*studenti Ateliéru muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU v Brně). Orchestr: 2 klavíry a Percussion Ensemble JAMU: klavír 1 – Jiří Hrubý, j. h. / Jana Hrubá, j. h., klavír 2 – as. MgA. Helena Fialová odb.as., MgA. Kostiantyn Tyshko, bicí nástroje 1 – Martin Švec, bicí nástroje 2 – Samuel Kmotorka, bicí nástroje 3 – Kristýna Švihálková, bicí nástroje 4 – Slavomír Kvasňovský, bicí nástroje 5 – Radim Večeřa, Hana Pavelková. I. premiéra 25. 11. 2017, Divadlo na Orlí, Brno.  II. premiéra 26. 11. (psáno z druhé premiéry).

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 06. ledna 2018

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 300)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kritika

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Obrazem

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,