Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 288)

V dobách křížení mečů múzy spí, jak praví historické anály. Ne tak v Provázku.

Umělecký šéf Divadla Husa na provázku Vladimír Morávek ve svátečních dnech listopadu přišel s premiérou Na protest – očistným kabaretem, poskládaným ze satirických šklebů, z hořkých vtipností, rozverných písniček i sebezpytujících ironií a symbolických paralel. Jako v panoptiku ulétnuvších snů zbytnělého času jsem si připadal po dobu dvouhodinové produkce…

Jako v panoptiku ulétnuvších snů zbytnělého času jsem si připadal po dobu dvouhodinové produkce… FOTO IVO DVOŘÁK

Čtyři jinoši v rozpadajících se bagančatech vodili premiérové diváky bludištěm divadla a hledali tichý kout, ve kterém by mohli realizovat své myšlenky a kumšt. Brodili se léta sbíraným divadelním harampádím hader, škrpálů, skulptur a dřev. Na cestu jim blikala světla zářivek, svíček a baterek. Hráli na kytary, hulákali, zpívali a rvali se s osudem. Stoupali po schodech vzhůru a zase jimi šlapali dolů.

Svou halasnou pouť za štěstím započali ve foyeru. Upozornili návštěvníky, že to bude něco. Tenhle kabaret by si neměli nenechat rušit tím, že tady někde vedle se zkouší Divadelní román od Bulgakova. Poté zaveleli: A teď za námi…

A teď za námi... FOTO archiv DHnP

Zavedli nás do kamrlíku vestavěného do prostor velkého sálu a osázeného relikviemi historie Provázku. Mezi omšelými fotografiemi jsem zahlédl zapomenutou tvář věhlasného náboráře Franty JemelkyA sedněte si… Jako doma… Usedli jsme na židličky kol dlouhého stolu seskládaného z vrzavých praktikáblů i podél vetchých kulisových stěn. Jinoch v ošuntělém dámském kožichu blekotal – Zde je ten dopis… Začala hra na pravdu.

Ředitel: Děkuju za všechny návrhy v dokumentu, který jste mi adresovali… Rád bych pohovořil o jedné delikátní záležitosti… Toho jsme se báli, řeknou bujaří jinoši a v bagančatech křepčí po stole a halekají: Míša houby suší. / Přitom dělá sushi. / Pak konstatuje suše: / “Houby vypadají suše. Suše. Suše. Suše. Suše.“ Nejdelšímu se rozpadla bota, upadla z ní podešev…

Hra na pravdu pokračovala sebevraždou člověka…

Oběsím se tak, abych do poslední chvíle viděl na svůj milovaný Provázek. FOTO archiv DHnP

Jinoch skuhral: Oběsím se tak, abych do poslední chvíle viděl na svůj milovaný Provázek. A oběsí se… Jinoch v bagančatech hrající děvčátko s mašlí zaprosí: Maminko, můžu si toho oběšence pohoupat….? Do kabaretní férie pronikají hlasy bouřících se divadelníků reptajících proti neúnosnému množství zkoušek a změn na fermanu divadla.

Jinoch skuhrá: Já snad budu muset dát výpověď… Ženou mě odsud hráběma…

Jinoši zpívají: Důležitá je krása a věrnost. / Ti, kdo jsou venku chtějí dovnitř, /  ti, kdo jsou uvnitř, chtějí ven.

Na zkušebně, až kdesi pod střechou, se odehrávala bizarní přehlídka všech bláznivin vládců scénování. FOTO archiv DHnP

Na zkušebně, až kdesi pod střechou, se odehrávala bizarní přehlídka všech bláznivin vládců scénování. Jakási vzpoura rekvizit, obutí a kostýmů. Takové malé divadlo v pohybu v doprovodu rockových rytmů. Poskakující motorický zajíček, osedlaná atrapa koně, létající dřevěný sup, oživlý Mickey Mouse, herec ve skafandru kosmonauta, padající sníh, kačer Donald a umělá mlha valící se z balkonu…

Do místnosti vtrhnul vulgární strážce všech fermanů a hrubě nás vyhnal… Po schůdcích, chodbičkami i průlezkami jsme sestupovali do sklepení… Do smutku sestupu tloukl zvon katedrály.

Finále v kamenech sklepa bylo důraznou komediální tečkou hořké divadelní férie, při které se i střílelo…

Zamyšlený jsem odcházel z budovy Provázku. Zamyšlená byla i múza Mab. FOTO archiv DHnP

Zamyšlený jsem odcházel z budovy Provázku. Zamyšlená byla i múza Mab.

Pozapínal jsem si bundu a řekl: Mladí herci prokázali připravenost stát se platnými Provázky. Jsou muzikální, výtečně zpívají, umí hrát na hudební nástroje, jsou výřeční, umí se hýbat a dovedou navázat kontakt s diváky. A mají výdrž. Po vskutku náročném představení dokázali třicet minut koncertovat. Jen tak, pro radost.

Mab poslouchala… Zpívali dobře, dobré písničky. Šéf Morávek si s nimi zřejmě rozuměl. Dělali, co mu na očích viděli. Líbila se mi věta pana Morávka: Přes nesčetné havárie, vás miluji…

Mab zamávala a nastoupila do tramvaje.

Místo rozloučení jsem řekl věštecky: Jan Mansfeld, Tomáš Žilinský, Dominik Teleky a Jaroslav Tomáš jsou jména budoucnosti.

P.S. Závažným dobovým dokumentem je program k inscenaci sestavený dramaturgyní Lucií Němečkovou. Mimo jiné je tam uvedena část rezoluce s podpisy členů divadla požadujících odvolání Vladimíra Morávka z funkce uměleckého šéfa. V tiráži programu jsem četl sdělení Umělecký chef (ještě naposled): Vladimír Morávek.

Brno – Komín, 21. 11. 2017

Divadlo Husa na provázku, Brno – Matzner-Morávek-Smečka-Morávková-Bulgakov: Na protest: Pokoj lidem dobré vůně aneb Komedie navzdory osudu no. II (Bůh si to tak přál) Kabaret o divadle, fenoménu standing ovation v Brně a nudě rovněž tam. Autoři: Radomil Matzner, Michail Bulgakov a Vladimír Morávek, překlad Michaila Bulgakova: Alena Morávková, režie: Vladimír Morávek, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Ladislav Vlna, kostýmy: Eva Morávková, hudba: David Smečka. Osoby a obsazení: Slepý, který všechno viděl – Jan Mansfeld, Němý, který toho hrozně nakecá – Jaroslav Tomáš, Hluchý, který všechno slyšel, a dělá, že ne – Tomáš Žilinský, Devatenáct identit a hluk za scénou – Dominik Teleky, Míša promlouvající k souboru – Filip Daňhel, Soubor, co si u toho myslí své – David Janík, Ten můj sen – Hanka Senková. Premiéra 17. listopadu 2017. Délka 111 minut.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 26. listopadu 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 288)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,