Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 277)

    Soubor Mahenovy činohry se proměňuje, mění se jeho směřování, dramaturgie i herectví. Jsem rád svědkem těchto změn. Nejzřetelnějším dokladem mého tvrzení je premiéra současné hry německého autora Ferdinanda Schiracha Teror v režii Martina Glasera.

    V dobách mého působení v barvách činohry nás učil osvícenec českého divadla Evald Schorm v inscenaci Dvanáct rozhněvaných nepatetickému jevištnímu herectví. Jednou mi řekl: Chlapče, vrstvy dřívějších stylů se lámou obtížně. Chce to vedle talentu rozum a spíkrovskou přesnost. Jako kdybys hrál na kameru. Ovšem, musí tě divák slyšet a rozumět ti…  Jak jednoduché… V inscenaci Teroru to herci umějí…

    Ferdinand von Schirach, německý advokát, obhájce ve věcech trestních a uznávaný spisovatel, zasadil příběh pilota Luftwaffe, majora Lars Kocha do prostor budovy soudu. Major byl obviněn z vraždy 164 nevinných cestujících, které se dopustil sestřelením teroristy uneseného dopravního letadla typu Airbus směřujícího na sportovní stadion, kde 70 000 diváku sledovalo utkání v kopané. Z diváků představení „stvořil“ nestrannou porotu. Překvapivou skutečnost oznámí obecenstvu předseda soudního senátu.

    …Jste povoláni jako porota – laičtí soudci, kteří budou dnes přítomni soudu nad Larsem Kochem. Zákon vás vybavil mocí rozhodnout o osudu tohoto muže. Budete rozhodovat výhradně o tom, co uslyšíte zde během tohoto přelíčení. Na konci tohoto procesu budete muset hlasovat a já oznámím rozhodnutí, ke kterému dojdete.

    Suďte tedy s rozmyslem a trpělivě. A především: Myslete na to, že před vámi sedí člověk, který má stejné sny a potřeby jako vy, který také touží po štěstí. Zůstaňte tedy při rozhodování o něm lidmi i vy.

    Pocítil jsem lehké mrazení v zádech.

    Státní zástupkyně (Eva Novotná) je ledovou dámou, se kterou se setkat není radno. FOTO archiv NdB

    Strohost soudní síně s vysokou stěnou vedle sebe seskládaných hranolů kaštanové barvy kontrastuje s černobílým nábytkem soudní síně – třemi stoly, čtyřmi židlemi a kovovou konstrukcí řečniště pro vypovídající. Studená racionálnost je patrná i z kostýmů.

    Státní zástupkyně (Eva Novotná) je ledovou dámou, se kterou se setkat není radno. Elegantní chladná vytříbenost se dá číst i z bleděmodrého obleku obhájce (Martin Siničák) či ze splývavého šatu nemluvné soudní zapisovatelky (Ludmila Havelková) a z uniforem justiční stráže. Dobrácká tvář předsedy senátu (Zdeněk Dvořák) hledící z šedi soudcovského taláru má míru moudrosti spravedlivého. Obžalovaný major Luftwaffe (Jan Grundman) je zachmuřený muž, osobnost vychovaná doktrínou vojáctví, uniforma mu sluší. Svou vinu přiznává. Jinak mlčí. Čeká na vynesení ortelu…

    Obžalovaný major Luftwaffe (Jan Grundman) je zachmuřený muž, osobnost vychovaná doktrínou vojáctví, uniforma mu sluší. FOTO archiv NdB

    Soudní pře je strhující. Výpověď plukovníka Luftwaffe Lauterbacha je ukázkou vojenského myšlení a nadřazenosti výlučného postavení člověka, bojovníka. Jeho souboj s civilním právem, skvěle napsaný a hercem Dušanem Hřebíčkem hraný, je jednou z vrcholných scén inscenace…

    Státní zástupkyně se chtěla dopátrat, zda nebylo možné i jiné řešení než sestřelení dopravního letadla. Zda nebylo možné evakuovat 70 000 návštěvníků ze stadionu, když od okamžiku ohlášení únosu běželo 52 minut a dle údajů evakuace by trvala jen minut patnáct…

    Mozkem mi běžela apokalypsa evakuace… FOTO archiv NdB

    Mozkem mi běžela apokalypsa evakuace… Kam by tak rozvášnění fotbaloví fandové prchali a jak… Uvědomil jsem si, že začínám být zúčastněným „porotcem“.

    Etika nemůže vycházet z touhy po dobru, nýbrž její základní pozicí musí být vzdorování zlu a odpor proti němu…

    Naskočila mi husí kůže.

    Svědkyně Maiserová (Klára Apolenářová), jediná, které autor dovolil projevit před senátem emoce, žádala potrestání vraha svého manžela, účastníka letu. FOTO archiv NdB

    Souzený major Koch vzal na sebe odpovědnost za všechny. Nejdříve vypálil varovnou dávku světelných střel a v poslední chvíli unesený dopravní letoun sestřelil tak, aby trosky letounu nezasáhly obytnou část města. Svědkyně Maiserová (Klára Apolenářová), jediná, které autor dovolil projevit před senátem emoce, žádala potrestání vraha svého manžela, účastníka letu. Projev herečky byl natolik pravdivý a bolestný, že vháněl do očí mnohých porotců slzy…

    Výpověď plukovníka Luftwaffe Lauterbacha (Dušan Hřebíček) je ukázkou vojenského myšlení a nadřazenosti výlučného postavení člověka, bojovníka… FOTO archiv NdB

    O přestávce dostal každý divák skleněnou hlasovací kuličku. Na obrazovce u vstupu do sálu diskutovaly osobnosti o zlu i dobru… Nemohl jsem se na jejich slova soustředit… Žmoulal jsem kuličku a myslel na povídku Karla Čapka, ve které je Božím soudem souzen vrah Kugler.

    Závěrečné řeči státní zástupkyně a obhájce byly mistrovským soubojem dvou hereckých osobností. Do paměti se mi vrývají slova – smíme zabíjet nevinné, abychom zachránili jiné nevinné? Život nemůže být vyvážen jiným životem… Lidská důstojnost je nedotknutelná… Pokud Larse Kocha osvobodíte, pošlapete lidskou důstojnost a naše ústava bude bezcennou.

    Zní i věty: Teroristé nás chtějí zničit… Jsme ve válce… Ve válce jsou oběti… Budeme teroristům uhýbat? Pokud dnes odsoudíte Larse Kocha, tak tím řeknete, že se proti teroristům nesmíme bránit.

    Svou skleněnou kuličku jsem vložil do urničky s nápisem… FOTO archiv NdB

    Přiznám se, takto sugestivně na mě ještě žádné jiné divadelní představení nezapůsobilo. Měl jsem pocit, že jsem v soudní síni, ne v divadle. Že jsem porotcem, a ne divákem. Pocit odpovědnosti zaplnil mou mysl. Hlasoval jsem. Svou skleněnou kuličku jsem vložil do urničky s nápisem… Nevinen

    Kamarádka Mab byla pro vinu… Ptala se, proč hlasuji pro nevinu vraha…

    Ze dvou zel jsem volil zlo menší…

    P. S. Vynikající text, skvělá režie, výtečné herecké výkony… Byl jsem pravdivostí soudu natolik zasažen, že mi děkování herců připadalo nepatřičné. Těžce jsem nutil ruce k potlesku…

    Vážení, nenechte si tuto mimořádnou inscenaci ujít…

    Brno – Komín, 15. 10. 2017

    Národní divadlo Brno / Divadlo Reduta Ferdinand von Schirach: Teror. Překlad: Ondřej Šebesta, odborný poradce: JUDr. Petr Toman, režie: Martin Glaser, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Pavel Borák, kostýmy:  Markéta Oslzlá-Sládečková, světelný design: Martin Špetlík. Osoby a obsazení Předseda senátu: Zdeněk Dvořák, Obžalovaný Lars Koch: Jan Grundman, Obhájce: Martin Siničák, Státní zástupkyně: Eva Novotná, Svědek Lauterbach: Dušan Hřebíček, Svědkyně Maiserová: Klára Apolenářová, Zapisovatelka: Ludmila Havelková. Česká premiéra 13. 10. 2017.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 277)

    1. Josef Pelikán

      Avatar

      Chtěl bych
      na toto představení jít. Skvěle napsaný komentář Jaroslava Tučka zesiluje moji nedočkavost.

      21.10.2017 (22.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Zdenek Rath

      Avatar

      Vážení,
      rád bych znal podrobnosti této hry.
      ….protože: Pokud civilní letadlo mělo být použito jako zbraň – např. jako v USA 11.9. na mrakodrapy – a bylo navedeno na stadion s diváky a cestující by stejně zemřeli – potom přeci není co řešit !!!!
      – Mohu se někde dozvědět podrobnosti hry? (Nejen stručný obsah.)
      Děkuji, Rath.

      02.12.2017 (16.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Pane Rathe,
        hra je celosvětovým fenoménem, má své internetové stránky, na kterých se dozvíte, jak lidé po jednotlivých představeních hlasují, kolik se jich konalo, kolik lidí hlasovalo apod.: http://terror.theater resp. http://terror.theater/cont/results_main/en
        U nás hru uvádí nejen NdB, ale od 11. listopadu i pražské Divadlo ABC. Na obě inscenace a na televizní zpracování v německé ARD z října 2016, jež vysílala i ČT, najdete velkou recenzi v aktuálních DN 20/2017.

        03.12.2017 (4.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,