Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 277)

Soubor Mahenovy činohry se proměňuje, mění se jeho směřování, dramaturgie i herectví. Jsem rád svědkem těchto změn. Nejzřetelnějším dokladem mého tvrzení je premiéra současné hry německého autora Ferdinanda Schiracha Teror v režii Martina Glasera.

V dobách mého působení v barvách činohry nás učil osvícenec českého divadla Evald Schorm v inscenaci Dvanáct rozhněvaných nepatetickému jevištnímu herectví. Jednou mi řekl: Chlapče, vrstvy dřívějších stylů se lámou obtížně. Chce to vedle talentu rozum a spíkrovskou přesnost. Jako kdybys hrál na kameru. Ovšem, musí tě divák slyšet a rozumět ti…  Jak jednoduché… V inscenaci Teroru to herci umějí…

Ferdinand von Schirach, německý advokát, obhájce ve věcech trestních a uznávaný spisovatel, zasadil příběh pilota Luftwaffe, majora Lars Kocha do prostor budovy soudu. Major byl obviněn z vraždy 164 nevinných cestujících, které se dopustil sestřelením teroristy uneseného dopravního letadla typu Airbus směřujícího na sportovní stadion, kde 70 000 diváku sledovalo utkání v kopané. Z diváků představení „stvořil“ nestrannou porotu. Překvapivou skutečnost oznámí obecenstvu předseda soudního senátu.

…Jste povoláni jako porota – laičtí soudci, kteří budou dnes přítomni soudu nad Larsem Kochem. Zákon vás vybavil mocí rozhodnout o osudu tohoto muže. Budete rozhodovat výhradně o tom, co uslyšíte zde během tohoto přelíčení. Na konci tohoto procesu budete muset hlasovat a já oznámím rozhodnutí, ke kterému dojdete.

Suďte tedy s rozmyslem a trpělivě. A především: Myslete na to, že před vámi sedí člověk, který má stejné sny a potřeby jako vy, který také touží po štěstí. Zůstaňte tedy při rozhodování o něm lidmi i vy.

Pocítil jsem lehké mrazení v zádech.

Státní zástupkyně (Eva Novotná) je ledovou dámou, se kterou se setkat není radno. FOTO archiv NdB

Strohost soudní síně s vysokou stěnou vedle sebe seskládaných hranolů kaštanové barvy kontrastuje s černobílým nábytkem soudní síně – třemi stoly, čtyřmi židlemi a kovovou konstrukcí řečniště pro vypovídající. Studená racionálnost je patrná i z kostýmů.

Státní zástupkyně (Eva Novotná) je ledovou dámou, se kterou se setkat není radno. Elegantní chladná vytříbenost se dá číst i z bleděmodrého obleku obhájce (Martin Siničák) či ze splývavého šatu nemluvné soudní zapisovatelky (Ludmila Havelková) a z uniforem justiční stráže. Dobrácká tvář předsedy senátu (Zdeněk Dvořák) hledící z šedi soudcovského taláru má míru moudrosti spravedlivého. Obžalovaný major Luftwaffe (Jan Grundman) je zachmuřený muž, osobnost vychovaná doktrínou vojáctví, uniforma mu sluší. Svou vinu přiznává. Jinak mlčí. Čeká na vynesení ortelu…

Obžalovaný major Luftwaffe (Jan Grundman) je zachmuřený muž, osobnost vychovaná doktrínou vojáctví, uniforma mu sluší. FOTO archiv NdB

Soudní pře je strhující. Výpověď plukovníka Luftwaffe Lauterbacha je ukázkou vojenského myšlení a nadřazenosti výlučného postavení člověka, bojovníka. Jeho souboj s civilním právem, skvěle napsaný a hercem Dušanem Hřebíčkem hraný, je jednou z vrcholných scén inscenace…

Státní zástupkyně se chtěla dopátrat, zda nebylo možné i jiné řešení než sestřelení dopravního letadla. Zda nebylo možné evakuovat 70 000 návštěvníků ze stadionu, když od okamžiku ohlášení únosu běželo 52 minut a dle údajů evakuace by trvala jen minut patnáct…

Mozkem mi běžela apokalypsa evakuace… FOTO archiv NdB

Mozkem mi běžela apokalypsa evakuace… Kam by tak rozvášnění fotbaloví fandové prchali a jak… Uvědomil jsem si, že začínám být zúčastněným „porotcem“.

Etika nemůže vycházet z touhy po dobru, nýbrž její základní pozicí musí být vzdorování zlu a odpor proti němu…

Naskočila mi husí kůže.

Svědkyně Maiserová (Klára Apolenářová), jediná, které autor dovolil projevit před senátem emoce, žádala potrestání vraha svého manžela, účastníka letu. FOTO archiv NdB

Souzený major Koch vzal na sebe odpovědnost za všechny. Nejdříve vypálil varovnou dávku světelných střel a v poslední chvíli unesený dopravní letoun sestřelil tak, aby trosky letounu nezasáhly obytnou část města. Svědkyně Maiserová (Klára Apolenářová), jediná, které autor dovolil projevit před senátem emoce, žádala potrestání vraha svého manžela, účastníka letu. Projev herečky byl natolik pravdivý a bolestný, že vháněl do očí mnohých porotců slzy…

Výpověď plukovníka Luftwaffe Lauterbacha (Dušan Hřebíček) je ukázkou vojenského myšlení a nadřazenosti výlučného postavení člověka, bojovníka… FOTO archiv NdB

O přestávce dostal každý divák skleněnou hlasovací kuličku. Na obrazovce u vstupu do sálu diskutovaly osobnosti o zlu i dobru… Nemohl jsem se na jejich slova soustředit… Žmoulal jsem kuličku a myslel na povídku Karla Čapka, ve které je Božím soudem souzen vrah Kugler.

Závěrečné řeči státní zástupkyně a obhájce byly mistrovským soubojem dvou hereckých osobností. Do paměti se mi vrývají slova – smíme zabíjet nevinné, abychom zachránili jiné nevinné? Život nemůže být vyvážen jiným životem… Lidská důstojnost je nedotknutelná… Pokud Larse Kocha osvobodíte, pošlapete lidskou důstojnost a naše ústava bude bezcennou.

Zní i věty: Teroristé nás chtějí zničit… Jsme ve válce… Ve válce jsou oběti… Budeme teroristům uhýbat? Pokud dnes odsoudíte Larse Kocha, tak tím řeknete, že se proti teroristům nesmíme bránit.

Svou skleněnou kuličku jsem vložil do urničky s nápisem… FOTO archiv NdB

Přiznám se, takto sugestivně na mě ještě žádné jiné divadelní představení nezapůsobilo. Měl jsem pocit, že jsem v soudní síni, ne v divadle. Že jsem porotcem, a ne divákem. Pocit odpovědnosti zaplnil mou mysl. Hlasoval jsem. Svou skleněnou kuličku jsem vložil do urničky s nápisem… Nevinen

Kamarádka Mab byla pro vinu… Ptala se, proč hlasuji pro nevinu vraha…

Ze dvou zel jsem volil zlo menší…

P. S. Vynikající text, skvělá režie, výtečné herecké výkony… Byl jsem pravdivostí soudu natolik zasažen, že mi děkování herců připadalo nepatřičné. Těžce jsem nutil ruce k potlesku…

Vážení, nenechte si tuto mimořádnou inscenaci ujít…

Brno – Komín, 15. 10. 2017

Národní divadlo Brno / Divadlo Reduta Ferdinand von Schirach: Teror. Překlad: Ondřej Šebesta, odborný poradce: JUDr. Petr Toman, režie: Martin Glaser, dramaturgie: Lucie Němečková, scéna: Pavel Borák, kostýmy:  Markéta Oslzlá-Sládečková, světelný design: Martin Špetlík. Osoby a obsazení Předseda senátu: Zdeněk Dvořák, Obžalovaný Lars Koch: Jan Grundman, Obhájce: Martin Siničák, Státní zástupkyně: Eva Novotná, Svědek Lauterbach: Dušan Hřebíček, Svědkyně Maiserová: Klára Apolenářová, Zapisovatelka: Ludmila Havelková. Česká premiéra 13. 10. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 21. října 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 277)

  1. Josef Pelikán

    Chtěl bych
    na toto představení jít. Skvěle napsaný komentář Jaroslava Tučka zesiluje moji nedočkavost.

    21.10.2017 (22.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,