Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 273)

Slova Mariny Carr – jsme více bytosti z masa a kostí než bytosti rozumu, nejprve cítíme a teprve pak přemýšlíme, klubala se mi hlavou po celou dobu premiéry příběhu irské Médey, kterou po narození odložila matka v bažinách do hnízda černé labutě…

Hester Swanová (Tereza Groszmannová), zplozená v divokosti matkou lehkých mravů, má v sobě krev cikánských předků a touhu žít svobodným životem. Má dům a žije u rašeliniště v maringotce. Porodila dceru Josie (Gabriela Parmová). Její druh a otec Josie, Kilbride Carthago (Tomáš David), ji chce opustit, chystá se uzavřít sňatek s Karolínou Cassidyovou (Anna Stropnická).

Autorka velmi umně spřádá příběh. Pozvolna a po troškách odhaluje tajemství svých hrdinů, lidí zrozených ve hříchu, nesoucích v svém srdci tradice zla svých rodů. Otec Karoliny, Xavier Cassidy, je vdovcem, který zneužíval matku Hester. Hester s pomoci Kilbride Carthaga zavraždila bratra Hester, Josefa Swana…

Jako když stoupají nad bažinami páry, zjevují se ve hře duchové. FOTO archiv NdB

Jako když stoupají nad bažinami páry, zjevují se ve hře duchové. Postava zvaná Milovník duchů (Vladimír Krátký) s černým cylindrem na hlavě otevírá děj a je také smutným aktérem epilogu. Duch Josefa Swana (Michal Lurie) do děje vstupuje, tančí s Kočičí ženou a demonstruje, jak byl zavražděn. Kočičí žena (Marie Durnová), magické stvoření nosící po kapsách mrtvé myši, je vědmou, léčitelkou a uhrančivou věštkyní osudů.

Režisér, básník jeviště Martin Františák skládal plošky autorčiných vět ve strofy scénických, rytmicky zdobených výjevů a obrazů. Vykreslil z nich duhový oblouk krutého dramatu. Jeho herecký tým sestavený z osobností vytvářel zapamatovatelné jevištní postavy.

Herecký tým sestavený z osobností vytvářel zapamatovatelné jevištní postavy. FOTO archiv NdB

Scéna černobílých hranatých ploch, proměňovaná v prostory síně s dlouhým stolem svatební hostiny, evokovala zdání strohosti antického amfiteátru… Masky, účesy a kostýmy přispěly ke snadnému rozlišení aktérů. Přibližují děje našim dnům.

Hudbou se šetřilo… Byla však vždy věrnou družkou lidských tragédií… Z jeviště zněla brilantní čeština, umocněná pečlivou výslovností.

V inscenaci nebylo „malých“ rolí. FOTO archiv NdB

V inscenaci nebylo „malých“ rolí. Mladý velký Dunne Pavla Doucka v upnutých rourkách kalhot ukončených křiklavými pásky ponožek, s frajerskou, na jednu stranu převislou kšticí vlasů s vlezlou úslužností pinkla, působil komicky. Otec Willow, věčně mírně opilý, rozdával požehnání vláčnými pohyby těla playboye. Pletl si kropenku svaté vody s pistolí… Ducha Josefa Swana hrál urostlý, šarmantní a výřečný Michal Lurie. Na ploše mála slov Milovníka duchů zářil Vladimír Krátký. Jeho smích se zařezával do pozadí zlacených andílků jako dýky osudu.

Vdovec Xavier Cassidy, dobrácky se tvářící starostlivý otec skrývající živočišnost panovačného tvrdého chlapa v podání Igora Bareše, byl ozdobou představení. FOTO archiv NdB

Vdovec Xavier Cassidy, dobrácky se tvářící starostlivý otec skrývající živočišnost panovačného tvrdého chlapa v podání Igora Bareše, byl ozdobou představení. Z chudoby k bohatství se drápajícího, přelétavého, všehoschopného Carthage Kilbride ztvárnil Tomáš David. Svatební oděv nosil i s prodejními visačkami na saku… V chatrný plášť zahalená, vitální bezdomovkyně, tančící, rozevlátá, taková byla Kočičí žena, vědma a bylinkářka Marie Durnové. Anna Stropnická byla typickou, do svatebních rouch zakuklenou vdavekchtivou nevěstou Karolinou. Helena Čermáková byla neukojenou matkou stiženou „opičí“ láskou k jedinému potomkovi. Její křepčení při svatební hostině bylo neodolatelné. Hana Tomáš Briešťanská v rouchu veselé vdovy svou nápadnou tichostí lákala marně mužská těla. Její Monika Murrayová se podobala málo lepící mucholapce. Gabriela Parmová dala do vínku sedmileté Josie dětskou kuráž a zřetelnou mluvu. Herecký výkon z rodu velkých podala o premiéře Tereza Groszmannová v hlavní roli Hester Swanové. Dravě zvládala scény duševních stresů a živočišných vášní. Byla zraněnou, o své životní štěstí bojující bytosti posouvající sebe i svůj rod do záhuby.

Premiéra měla u diváků úspěch… FOTO archiv NdB

Premiéra měla u diváků úspěch…

Inscenace je šťastným vykročením činoherního souboru do nastávající divadelní sezony.

Brno – Komín, 24. 9. 2017

Národní divadlo Brno / Mahenovo divadlo Marina Carr: U Kočičí bažiny / Irská Médea. Překlad: Šárka Císařová, Olga Bártová, režie: Martin Františák, dramaturgie: Pavel Jurda, Petr KlariN Klár, scéna: Marek Cpin, kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková, hudba: Nikos Engonidissistent, pěvecké nastudování: Petr Svozílek,  pohybová spolupráce: Pavol Seriš. Osoby a obsazení  Hester Swanová: Tereza Groszmannová, Carthage Kilbride: Tomáš David, Dalibor Buš j. h., Paní Killbrideová: Helena Čermáková j. h., Josie Killbrideová, 7 let: Anna Marie Havířová j. h., Gabriela Parmová j. h., Xavier Cassidy: Igor Bareš j. h., Monika Murrayová: Hana Tomáš Briešťanská, Kočičí žena: Marie Durnová, Karolína Cassidyová: Anna Stropnická, Annette Nesvadbová Otec Willow: Petr Bláha, Milovník duchů: Vladimír Krátký, Duch Josefa Swana: Michal Lurie j. h., Mladý Dunne: Pavel Doucek, Houslistka: Jitka Šuranská j. h. Píseň Josie Swanové zpívá: Tereza Marečková j. h. Premiéra 22. 9. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 07. října 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 273)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,