Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 273)

Slova Mariny Carr – jsme více bytosti z masa a kostí než bytosti rozumu, nejprve cítíme a teprve pak přemýšlíme, klubala se mi hlavou po celou dobu premiéry příběhu irské Médey, kterou po narození odložila matka v bažinách do hnízda černé labutě…

Hester Swanová (Tereza Groszmannová), zplozená v divokosti matkou lehkých mravů, má v sobě krev cikánských předků a touhu žít svobodným životem. Má dům a žije u rašeliniště v maringotce. Porodila dceru Josie (Gabriela Parmová). Její druh a otec Josie, Kilbride Carthago (Tomáš David), ji chce opustit, chystá se uzavřít sňatek s Karolínou Cassidyovou (Anna Stropnická).

Autorka velmi umně spřádá příběh. Pozvolna a po troškách odhaluje tajemství svých hrdinů, lidí zrozených ve hříchu, nesoucích v svém srdci tradice zla svých rodů. Otec Karoliny, Xavier Cassidy, je vdovcem, který zneužíval matku Hester. Hester s pomoci Kilbride Carthaga zavraždila bratra Hester, Josefa Swana…

Jako když stoupají nad bažinami páry, zjevují se ve hře duchové. FOTO archiv NdB

Jako když stoupají nad bažinami páry, zjevují se ve hře duchové. Postava zvaná Milovník duchů (Vladimír Krátký) s černým cylindrem na hlavě otevírá děj a je také smutným aktérem epilogu. Duch Josefa Swana (Michal Lurie) do děje vstupuje, tančí s Kočičí ženou a demonstruje, jak byl zavražděn. Kočičí žena (Marie Durnová), magické stvoření nosící po kapsách mrtvé myši, je vědmou, léčitelkou a uhrančivou věštkyní osudů.

Režisér, básník jeviště Martin Františák skládal plošky autorčiných vět ve strofy scénických, rytmicky zdobených výjevů a obrazů. Vykreslil z nich duhový oblouk krutého dramatu. Jeho herecký tým sestavený z osobností vytvářel zapamatovatelné jevištní postavy.

Herecký tým sestavený z osobností vytvářel zapamatovatelné jevištní postavy. FOTO archiv NdB

Scéna černobílých hranatých ploch, proměňovaná v prostory síně s dlouhým stolem svatební hostiny, evokovala zdání strohosti antického amfiteátru… Masky, účesy a kostýmy přispěly ke snadnému rozlišení aktérů. Přibližují děje našim dnům.

Hudbou se šetřilo… Byla však vždy věrnou družkou lidských tragédií… Z jeviště zněla brilantní čeština, umocněná pečlivou výslovností.

V inscenaci nebylo „malých“ rolí. FOTO archiv NdB

V inscenaci nebylo „malých“ rolí. Mladý velký Dunne Pavla Doucka v upnutých rourkách kalhot ukončených křiklavými pásky ponožek, s frajerskou, na jednu stranu převislou kšticí vlasů s vlezlou úslužností pinkla, působil komicky. Otec Willow, věčně mírně opilý, rozdával požehnání vláčnými pohyby těla playboye. Pletl si kropenku svaté vody s pistolí… Ducha Josefa Swana hrál urostlý, šarmantní a výřečný Michal Lurie. Na ploše mála slov Milovníka duchů zářil Vladimír Krátký. Jeho smích se zařezával do pozadí zlacených andílků jako dýky osudu.

Vdovec Xavier Cassidy, dobrácky se tvářící starostlivý otec skrývající živočišnost panovačného tvrdého chlapa v podání Igora Bareše, byl ozdobou představení. FOTO archiv NdB

Vdovec Xavier Cassidy, dobrácky se tvářící starostlivý otec skrývající živočišnost panovačného tvrdého chlapa v podání Igora Bareše, byl ozdobou představení. Z chudoby k bohatství se drápajícího, přelétavého, všehoschopného Carthage Kilbride ztvárnil Tomáš David. Svatební oděv nosil i s prodejními visačkami na saku… V chatrný plášť zahalená, vitální bezdomovkyně, tančící, rozevlátá, taková byla Kočičí žena, vědma a bylinkářka Marie Durnové. Anna Stropnická byla typickou, do svatebních rouch zakuklenou vdavekchtivou nevěstou Karolinou. Helena Čermáková byla neukojenou matkou stiženou „opičí“ láskou k jedinému potomkovi. Její křepčení při svatební hostině bylo neodolatelné. Hana Tomáš Briešťanská v rouchu veselé vdovy svou nápadnou tichostí lákala marně mužská těla. Její Monika Murrayová se podobala málo lepící mucholapce. Gabriela Parmová dala do vínku sedmileté Josie dětskou kuráž a zřetelnou mluvu. Herecký výkon z rodu velkých podala o premiéře Tereza Groszmannová v hlavní roli Hester Swanové. Dravě zvládala scény duševních stresů a živočišných vášní. Byla zraněnou, o své životní štěstí bojující bytosti posouvající sebe i svůj rod do záhuby.

Premiéra měla u diváků úspěch… FOTO archiv NdB

Premiéra měla u diváků úspěch…

Inscenace je šťastným vykročením činoherního souboru do nastávající divadelní sezony.

Brno – Komín, 24. 9. 2017

Národní divadlo Brno / Mahenovo divadlo Marina Carr: U Kočičí bažiny / Irská Médea. Překlad: Šárka Císařová, Olga Bártová, režie: Martin Františák, dramaturgie: Pavel Jurda, Petr KlariN Klár, scéna: Marek Cpin, kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková, hudba: Nikos Engonidissistent, pěvecké nastudování: Petr Svozílek,  pohybová spolupráce: Pavol Seriš. Osoby a obsazení  Hester Swanová: Tereza Groszmannová, Carthage Kilbride: Tomáš David, Dalibor Buš j. h., Paní Killbrideová: Helena Čermáková j. h., Josie Killbrideová, 7 let: Anna Marie Havířová j. h., Gabriela Parmová j. h., Xavier Cassidy: Igor Bareš j. h., Monika Murrayová: Hana Tomáš Briešťanská, Kočičí žena: Marie Durnová, Karolína Cassidyová: Anna Stropnická, Annette Nesvadbová Otec Willow: Petr Bláha, Milovník duchů: Vladimír Krátký, Duch Josefa Swana: Michal Lurie j. h., Mladý Dunne: Pavel Doucek, Houslistka: Jitka Šuranská j. h. Píseň Josie Swanové zpívá: Tereza Marečková j. h. Premiéra 22. 9. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 07. října 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 273)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,