Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 271)

Divadlo Aldente vzniklo v roce 2008 jako nezávislé divadelní uskupení studentů různých vysokých uměleckých škol. Za osm let své existence vytvořilo 20 inscenací a odehrálo přes 180 představení. Jistý zlom v divadelním směřování nastal v sezoně 2013/2014, kdy se režisérka a zakladatelka divadla Jitka Vrbková rozhodla – snad i ovlivněna událostmi v soukromém životě – dát prostor hercům s mentální retardací.

Za projektem Divadla Aldente Who am I? jsem se vydal do sklepního klubu na Štefánikově ulici.

Pršelo. Úzkým schodištěm jsem sestoupil do nově renovovaného sklepení. Otřepal jsem vodu z deštníku a vydal se dlouhou chodbou za šipkou s nápisem Sál.

Děti, poznamenané Downovým syndromem, se proplétaly mezi rodiči, strýčky a tetičkami, zastavovaly se a zvědavě si mě prohlížely. Dívka snad desetiletá těžce lámala slova: Tetičko, to dám… neboj se… Zářící tetička jí upravila duhovou halenku a řekla: Já vím…

Tetičko, to dám… neboj se… FOTO archiv DA

Sklepní síň byla zastavěna obdélníkovou arénou. Její hranice tvořily po delších stranách koženkou potažené masivní židle a proti sobě stojící pódia, na stranách čelních. Za židlemi se nacházely vyvýšené stupně z prkenných bedýnek a na nich lavičky.

Diváci trpělivě přelézali po hranách pódia a usedali. Vytvořili tak strakatě barevné, přátelsky se usmívající živé obložení nastávající podívané. Tři pánové s mobilními kamerkami pozorovali dění a jimi nasnímané záběry se zobrazovaly na bílých plochách pódií. Na horní lavičce kojila maminka vrnící batole…

Začetl jsem se do prográmku: Svět se zbláznil. Křičí, strachuje se, spěchá a nadává. Je nesrozumitelný – jakoby ani nemluvil česky. Who are you? Wo bist du? Nerozumím! A on nerozumí mně! / Teď jsem ale tady, ve světě, kde se může vše. Ve světě, kde mohu být, kým chci. Tak pojďte, vezmu vás za ruku, zavřete oči a sněte!

Cirkusová produkce, lépe řečeno, výuková hodina školy hrou, začala. FOTO archiv DA

Pět dívek a urostlý chlapec v doprovodu tří dospělých vstoupili do „manéže“. Cirkusová produkce, lépe řečeno, výuková hodina školy hrou, začala.

Dvě vyvolávačky halekaly povely. Jitka Vrbková česky, Iveta Kocifajová německy. Šéf manéže Václav Dvořák, kamarádsky vodil dětské hrdiny po ploše.

První číslo programu – rozcvička…

A poskakujeme, a kroužíme pažemi a vytřepáme si prsty… / A čím chceš být: malířkou… A Lukáši, co máš nejraději: pivo…

Slova drhnou v hrdlech… Ale to nevadí, však my si rozumíme…

Slova drhnou v hrdlech… FOTO archiv DA

Děti skotačily. Zuzanka vrtěla tyčkou jako mažoretka, Monika kroutila boky, Eliška šermovala rukama, Hanička kreslila maminku s tatínkem a Martina naznačovala prsty, že snad plave… Dívky byly bezprostřední. Pohybovaly se prostorem bez bázně. Jedna z nich tu a tam odskočila za paní sedící pode mnou, aby jí pohladila ruku: Tetičko, líbím se ti…? Kamarád Vašek zvedl nad hlavu bednu a sypal z ní víčka. Červené uzávěry padají do manéže, vydávají chrastivé zvuky. Děti volaly: To jsme nasbíraly… Copak si teď koupíme…? Zátky sloužily ke zdobení kostýmů, ale také z nich mohou být klaunské nosy… Tři dospělí zpívali, dělali legraci, starali se o malé herce, jako kvočny o kuřátka…

Tetičko, pojď na dobroty… FOTO archiv DA

Diváci pomáhali sbírat umělohmotné uzávěry, dávali je zpět do krabice… Režisérka Vrbková pozvala všechny na malý rodinný raut a škola hrou umlkla.

Tetičko, pojď na dobroty, řekla jedna z protagonistek a já měl v očích pálivý pocit…

Jste stateční, milí lidé…

Přeji mnoho dalších radostí a úspěchů…, řekl jsem paní režisérce Vrbkové a tiše se vytratil do deště.

Brno – Komín, 18. 9. 2017

Divadlo Aldente, Brno – Jitka Vrbková a kolektiv: Who am I? Režie: Jitka Vrbková. Videa a technická spolupráce: Tomáš Král. Hrají herci s Downovým syndromem i bez něj: Hana Bartoňová, Václav Dvořák, Zuzana Filoušová, Iveta Kocifajová, Monika Pekařová, Lukáš Suchánek, Martina Trusková, Eliška Vrbková, Jitka Vrbková. Sklepní sál, Štefánikova 1, Brno, neděle 17. 9. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 30. září 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 271)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,