Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 270)

Byl to více než odvážný nápad nechat si napsat původní operu a premiérovat ji jako startovní opus nové divadelní sezony.

Jiřímu Heřmanovi, uměleckému šéfovi opery Národního divadla Brno, se riskování vyplatilo. V pátek patnáctého vítal v Redutě ctitele hudby. Opera hudebního skladatele Michala Nejtka a libretisty Jiřího Adámka Pravidla slušného chování v moderní společnosti vplouvala do historie.

Základním kamenem a inspiraci se autorům opery stala hra francouzského dramatika Jean-Luc Lagarce, která vypovídá o způsobech správného chování. Sedm mezních životních situací je předmětem zamyšlení o smyslu lidské existence a toho, jak si je člověk upraví, aby je snesl. Narození, křtiny, námluvy, zásnuby, svatba, běh života a smrt…

Jeviště pojednané dekorací strohého městského pokoje ve stylu nedávné minulosti čišelo sterilností a chladem. FOTO archiv NdB

Jeviště pojednané dekorací strohého městského pokoje ve stylu nedávné minulosti čišelo sterilností a chladem. V pozadí na vyvýšené lodžii skrýval velký závěs výhled na věžové stavby mrakodrapů. Ve výklenku byly vidět květináče se zelenými stvoly a listy. Před nimi stálo hranaté lůžko – úzká válenda. V popředí televizní obrazovka na sektorové skřínce slibovala děje současnosti. Do takového obydlí se vstupuje jen v přezuvkách…

Sympatický muž s prýmkovým motýlkem na krku zklidnil vláčným pohybem paží orchestr a pak již divadlem zněla kolotavá hudba.

Tři usměvavé dámy v šatech bohatých horákyň a apartních kloboucích. FOTO archiv NdB

Tři usměvavé dámy v šatech bohatých horákyň a apartních kloboucích se postavily na rohožky nad okraj orchestřiště a zpívaly jako na kůru: Narodí-li se dítě živé, musí se jeho narození oznámit… Kazatelsky a mile mentorovaly, splétaly kulaté pramínky něžných hlasů ochránkyň lidských osudů…

K sudičkám se přidal hubený, asketický muž. Přišel poněkud opožděně. Hlas má jemný… sametový… basem počal hladit muziku… Zpěv protagonistů šel ruku v ruce s jejich neoperním, sympatickým, střídmým, osobitým herectvím. V pohybu, v gestech nebylo nic zbytečného. Pěvci v podstatě koncertovali. Obtížné pěvecké party zvládali bravurně. Mužský element vytvářel protipól ženské vláčnosti neobratnou hranatostí. V závěrečných fázích se pěvci stávali hráči příběhů. Byli dokonalí ve vyjádření melancholie provázející konec člověka… Zvládali promluvy i zpívané šepoty.

Harlekýnem, knězem albínem, kovbojem, monstrózní zakutanou nevěstou i děvečkou pro všechno, tím vším byl obratný herec Petr Vančura. FOTO MAREK OLBRZYMEK

Marta Reichelová, Daniela Straková-Šedrlová, Jitka Klečanská a Josef Škarka se blýskli výkony na vysoké úrovni. Harlekýnem, knězem albínem, kovbojem, monstrózní zakutanou nevěstou i děvečkou pro všechno, tím vším byl obratný herec Petr Vančura. Scéna Ivany Kauhäserové spolu s kostýmy Adriany Černé dotvářely pocit pohody z mravoučné podívané. Hudba Michala Nejtka sice nepřinesla nic revolučního v proudu současné operní tvorby, ale ctila poslechovou libost a byl z ní znát vliv z dob jazzu. Hudební nastudování i dirigentský výkon Pavla Šnajdra jsou jeho jednoznačným úspěchem. Orchestr pod dirigentovým vedením hrál velmi soustředěně a podal nadstandartní výkon. Zdařilá byla také místa lahodných zvukomaleb vyjadřující dění na scéně.

Libretista a režisér operní inscenace Jiří Adámek vytvořil neobvyklé dílo zajímavé formou i obsahem, které Brnu mohou závidět operní domy široko daleko… FOTO archiv NdB

Libretista a režisér operní inscenace Jiří Adámek vytvořil neobvyklé dílo zajímavé formou i obsahem, které Brnu mohou závidět operní domy široko daleko…

P. S.

Po premiéře mi studentka divadelních věd položila otázku: Proč vůbec dělat operu s touto tématikou – když už dnes nejsou pravidla chování tak striktní?

Moje milá, možná proto, abyste vy mladí uviděli obraz oné doby, ve které pravidla slušného chování existovala…

Brno – Komín, 16. 9. 2017

Národní divadlo Brno – Michal Nejtek, Jiří Adámek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Hudební nastudování: Pavel Šnajdr, dirigent: Pavel Šnajdr, režie: Jiří Adámek, scéna: Ivana Kanhäuserová, kostýmy: Adriana Černá, pohybová spolupráce: Zuzana Sýkorová, dramaturgie: Patricie Částková, asistent režie: Otakar Blaha. Osoby a obsazení Soprán: Marta Reichelová  Soprán: Daniela Straková-Šedrlová  Mezzosoprán: Jitka Klečanská  Bas: Josef Škarka j. h.  Herec: Petr Vančura j. h.. Světová premiéra 15. září 2017 v divadle Reduta, Brno.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 24. září 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 270)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,