Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 270)

Byl to více než odvážný nápad nechat si napsat původní operu a premiérovat ji jako startovní opus nové divadelní sezony.

Jiřímu Heřmanovi, uměleckému šéfovi opery Národního divadla Brno, se riskování vyplatilo. V pátek patnáctého vítal v Redutě ctitele hudby. Opera hudebního skladatele Michala Nejtka a libretisty Jiřího Adámka Pravidla slušného chování v moderní společnosti vplouvala do historie.

Základním kamenem a inspiraci se autorům opery stala hra francouzského dramatika Jean-Luc Lagarce, která vypovídá o způsobech správného chování. Sedm mezních životních situací je předmětem zamyšlení o smyslu lidské existence a toho, jak si je člověk upraví, aby je snesl. Narození, křtiny, námluvy, zásnuby, svatba, běh života a smrt…

Jeviště pojednané dekorací strohého městského pokoje ve stylu nedávné minulosti čišelo sterilností a chladem. FOTO archiv NdB

Jeviště pojednané dekorací strohého městského pokoje ve stylu nedávné minulosti čišelo sterilností a chladem. V pozadí na vyvýšené lodžii skrýval velký závěs výhled na věžové stavby mrakodrapů. Ve výklenku byly vidět květináče se zelenými stvoly a listy. Před nimi stálo hranaté lůžko – úzká válenda. V popředí televizní obrazovka na sektorové skřínce slibovala děje současnosti. Do takového obydlí se vstupuje jen v přezuvkách…

Sympatický muž s prýmkovým motýlkem na krku zklidnil vláčným pohybem paží orchestr a pak již divadlem zněla kolotavá hudba.

Tři usměvavé dámy v šatech bohatých horákyň a apartních kloboucích. FOTO archiv NdB

Tři usměvavé dámy v šatech bohatých horákyň a apartních kloboucích se postavily na rohožky nad okraj orchestřiště a zpívaly jako na kůru: Narodí-li se dítě živé, musí se jeho narození oznámit… Kazatelsky a mile mentorovaly, splétaly kulaté pramínky něžných hlasů ochránkyň lidských osudů…

K sudičkám se přidal hubený, asketický muž. Přišel poněkud opožděně. Hlas má jemný… sametový… basem počal hladit muziku… Zpěv protagonistů šel ruku v ruce s jejich neoperním, sympatickým, střídmým, osobitým herectvím. V pohybu, v gestech nebylo nic zbytečného. Pěvci v podstatě koncertovali. Obtížné pěvecké party zvládali bravurně. Mužský element vytvářel protipól ženské vláčnosti neobratnou hranatostí. V závěrečných fázích se pěvci stávali hráči příběhů. Byli dokonalí ve vyjádření melancholie provázející konec člověka… Zvládali promluvy i zpívané šepoty.

Harlekýnem, knězem albínem, kovbojem, monstrózní zakutanou nevěstou i děvečkou pro všechno, tím vším byl obratný herec Petr Vančura. FOTO MAREK OLBRZYMEK

Marta Reichelová, Daniela Straková-Šedrlová, Jitka Klečanská a Josef Škarka se blýskli výkony na vysoké úrovni. Harlekýnem, knězem albínem, kovbojem, monstrózní zakutanou nevěstou i děvečkou pro všechno, tím vším byl obratný herec Petr Vančura. Scéna Ivany Kauhäserové spolu s kostýmy Adriany Černé dotvářely pocit pohody z mravoučné podívané. Hudba Michala Nejtka sice nepřinesla nic revolučního v proudu současné operní tvorby, ale ctila poslechovou libost a byl z ní znát vliv z dob jazzu. Hudební nastudování i dirigentský výkon Pavla Šnajdra jsou jeho jednoznačným úspěchem. Orchestr pod dirigentovým vedením hrál velmi soustředěně a podal nadstandartní výkon. Zdařilá byla také místa lahodných zvukomaleb vyjadřující dění na scéně.

Libretista a režisér operní inscenace Jiří Adámek vytvořil neobvyklé dílo zajímavé formou i obsahem, které Brnu mohou závidět operní domy široko daleko… FOTO archiv NdB

Libretista a režisér operní inscenace Jiří Adámek vytvořil neobvyklé dílo zajímavé formou i obsahem, které Brnu mohou závidět operní domy široko daleko…

P. S.

Po premiéře mi studentka divadelních věd položila otázku: Proč vůbec dělat operu s touto tématikou – když už dnes nejsou pravidla chování tak striktní?

Moje milá, možná proto, abyste vy mladí uviděli obraz oné doby, ve které pravidla slušného chování existovala…

Brno – Komín, 16. 9. 2017

Národní divadlo Brno – Michal Nejtek, Jiří Adámek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Hudební nastudování: Pavel Šnajdr, dirigent: Pavel Šnajdr, režie: Jiří Adámek, scéna: Ivana Kanhäuserová, kostýmy: Adriana Černá, pohybová spolupráce: Zuzana Sýkorová, dramaturgie: Patricie Částková, asistent režie: Otakar Blaha. Osoby a obsazení Soprán: Marta Reichelová  Soprán: Daniela Straková-Šedrlová  Mezzosoprán: Jitka Klečanská  Bas: Josef Škarka j. h.  Herec: Petr Vančura j. h.. Světová premiéra 15. září 2017 v divadle Reduta, Brno.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 24. září 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 270)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,