Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Dramaturgie věčně mladé Marty je odvážná. Provokující. Výsledkem bývají inscenace pyšnící se epoletou experimentální… Nejinak tomu bylo i při uvedení Několika rozhovorů o (Kristu), kdy experiment lze rozeznat již v názvu.

Při vstupu do Marty jsem se ohlížel po programu k inscenaci. Dostalo se mi modravého přebalu a v něm plastického čtverečku s kulatou modří potištěnou koláží. Čtvereček se dal rozevírat, jako knížečka. Jednotlivé stránky byly pojednány modrými terčíky a drobnými tečkami seřazenými do řádků nahuštěných ve tvary motýlích křidélek. Umělecký artefakt namísto programu, pomyslel jsem si.

Na molo vtrhla litevská omladina. FOTO archiv JAMU

Hrací sál Marty byl protknut dřevem vonícími prkny přístavního mola ve tvaru zlatého kříže, v rozích s přibitými sloupky z bělokorých bříz. Ve čtyřech bočních kapsách kříže se tísnila skromná políčka diváckého „sezení“. Líbilo se mi chodit po prknech, co znamenají svět, a hledat „své“ místo. Jediná volná židlička byla na konci západní kapsy.

Na molo vtrhla litevská omladina. Od pohledu milí lidé. Do červeně oděná dívka pobíhala jako Mesiáš a se září v očích nabádala k víře v Boha. Několika lidem podala pravici. Stiskem jsem byl poctěn i já. Hlasatelka víry měla studeně navlhlou dlaň…

Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. FOTO archiv JAMU

Hlučící hlouček se rozcházel. Vznikaly dvojice, křižující dráhy kříže. Vedly milostné, ale i filosofující dialogy. Páry se rozpadaly. Jedinci bloudili po molu a mizeli v dálkách východů. Vraceli se. Snažili se o spojení s blízkým člověkem. Osamocení se jim pokořit nedařilo. Míjeli se… Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. Mluvili tiše. Rozuměl jsem jim málo. Hlasové ševelení znělo jako hudba. Někteří diváci klopili svá víčka, některým poklesávaly i hlavy. Snad snili o litevských plážích a žlutavých oblázcích jantaru. Získal jsem pocit, že mladí Litevci mají problémy podobné svízelům generace Středoevropanů. Chtějí žít, užívat si volnosti, nespoutávat se manželskými smlouvami a netouží po plození potomků, kteří by jim zničili bezstarostnou svobodnost… Po hodině jsem chtěl uvidět sluneční svítání…

Hej, vidíš mě? FOTO archiv JAMU

Na vyvýšenou bariéru východní strany kříže usedl vysoký herec, majitel nosného barytonu, a zavolal na muže stojícího přede mnou: Hej, vidíš mě? Měl jsem chuť odpovědět: Ano. A konečně tě také slyším… Herci i herečky současného ročníku jsou mimořádně technicky vyspělí. Přišlo mi líto, že režisérka této danosti nevyužila…

Nicméně, škola je školou. Učí a připravuje adepty pro divadelní život. Mládí má právo experimentu a režisér má vždy pravdu. I v případě, že se mýlí.

Brno – Komín, 29. 3. 2017

Studio Marta, Brno – Teklé Kavtaradzé: Několik rozhovorů o (Kristu). Překlad: Tereza Kubeláčová, Markéta Škodová. Režie Sára Čermáková. Dramaturgie: Patrik Boušek. Scéna a kostýmy: Magdaléna Paračková. Hudba: Tomáš Žilinský. Zvuk: Vojtěch Matulík. Světla: František Kumhala. Produkce: Nikola Cziglová . Hrají. Ona: Barbora Goldmannová. Sestra: Dagmar Kopečková. Ela: Taťána Janevová. Matka: Markéta Hausnerová. On: Jan Mansfeld. On II: Marek Šenkyřík. Mates: Jaroslav Tomáš. Kašpar: Ondřej Kraus. Učitel: Petr Hanák / Dominik Teleky. Liudas: Tomáš Žilinský. Pedagogické vedení: doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. prof. PhDr. Václav Cejpek. Doc. MgA. Marie Jirásková. Ph.D. MgA. Nika Brettschneiderová. Mgr. Igor Dostálek. Doc. MgA. Blanka Chládková. Premiéra 26. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,