Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Dramaturgie věčně mladé Marty je odvážná. Provokující. Výsledkem bývají inscenace pyšnící se epoletou experimentální… Nejinak tomu bylo i při uvedení Několika rozhovorů o (Kristu), kdy experiment lze rozeznat již v názvu.

Při vstupu do Marty jsem se ohlížel po programu k inscenaci. Dostalo se mi modravého přebalu a v něm plastického čtverečku s kulatou modří potištěnou koláží. Čtvereček se dal rozevírat, jako knížečka. Jednotlivé stránky byly pojednány modrými terčíky a drobnými tečkami seřazenými do řádků nahuštěných ve tvary motýlích křidélek. Umělecký artefakt namísto programu, pomyslel jsem si.

Na molo vtrhla litevská omladina. FOTO archiv JAMU

Hrací sál Marty byl protknut dřevem vonícími prkny přístavního mola ve tvaru zlatého kříže, v rozích s přibitými sloupky z bělokorých bříz. Ve čtyřech bočních kapsách kříže se tísnila skromná políčka diváckého „sezení“. Líbilo se mi chodit po prknech, co znamenají svět, a hledat „své“ místo. Jediná volná židlička byla na konci západní kapsy.

Na molo vtrhla litevská omladina. Od pohledu milí lidé. Do červeně oděná dívka pobíhala jako Mesiáš a se září v očích nabádala k víře v Boha. Několika lidem podala pravici. Stiskem jsem byl poctěn i já. Hlasatelka víry měla studeně navlhlou dlaň…

Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. FOTO archiv JAMU

Hlučící hlouček se rozcházel. Vznikaly dvojice, křižující dráhy kříže. Vedly milostné, ale i filosofující dialogy. Páry se rozpadaly. Jedinci bloudili po molu a mizeli v dálkách východů. Vraceli se. Snažili se o spojení s blízkým člověkem. Osamocení se jim pokořit nedařilo. Míjeli se… Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. Mluvili tiše. Rozuměl jsem jim málo. Hlasové ševelení znělo jako hudba. Někteří diváci klopili svá víčka, některým poklesávaly i hlavy. Snad snili o litevských plážích a žlutavých oblázcích jantaru. Získal jsem pocit, že mladí Litevci mají problémy podobné svízelům generace Středoevropanů. Chtějí žít, užívat si volnosti, nespoutávat se manželskými smlouvami a netouží po plození potomků, kteří by jim zničili bezstarostnou svobodnost… Po hodině jsem chtěl uvidět sluneční svítání…

Hej, vidíš mě? FOTO archiv JAMU

Na vyvýšenou bariéru východní strany kříže usedl vysoký herec, majitel nosného barytonu, a zavolal na muže stojícího přede mnou: Hej, vidíš mě? Měl jsem chuť odpovědět: Ano. A konečně tě také slyším… Herci i herečky současného ročníku jsou mimořádně technicky vyspělí. Přišlo mi líto, že režisérka této danosti nevyužila…

Nicméně, škola je školou. Učí a připravuje adepty pro divadelní život. Mládí má právo experimentu a režisér má vždy pravdu. I v případě, že se mýlí.

Brno – Komín, 29. 3. 2017

Studio Marta, Brno – Teklé Kavtaradzé: Několik rozhovorů o (Kristu). Překlad: Tereza Kubeláčová, Markéta Škodová. Režie Sára Čermáková. Dramaturgie: Patrik Boušek. Scéna a kostýmy: Magdaléna Paračková. Hudba: Tomáš Žilinský. Zvuk: Vojtěch Matulík. Světla: František Kumhala. Produkce: Nikola Cziglová . Hrají. Ona: Barbora Goldmannová. Sestra: Dagmar Kopečková. Ela: Taťána Janevová. Matka: Markéta Hausnerová. On: Jan Mansfeld. On II: Marek Šenkyřík. Mates: Jaroslav Tomáš. Kašpar: Ondřej Kraus. Učitel: Petr Hanák / Dominik Teleky. Liudas: Tomáš Žilinský. Pedagogické vedení: doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. prof. PhDr. Václav Cejpek. Doc. MgA. Marie Jirásková. Ph.D. MgA. Nika Brettschneiderová. Mgr. Igor Dostálek. Doc. MgA. Blanka Chládková. Premiéra 26. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,