Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Dramaturgie věčně mladé Marty je odvážná. Provokující. Výsledkem bývají inscenace pyšnící se epoletou experimentální… Nejinak tomu bylo i při uvedení Několika rozhovorů o (Kristu), kdy experiment lze rozeznat již v názvu.

Při vstupu do Marty jsem se ohlížel po programu k inscenaci. Dostalo se mi modravého přebalu a v něm plastického čtverečku s kulatou modří potištěnou koláží. Čtvereček se dal rozevírat, jako knížečka. Jednotlivé stránky byly pojednány modrými terčíky a drobnými tečkami seřazenými do řádků nahuštěných ve tvary motýlích křidélek. Umělecký artefakt namísto programu, pomyslel jsem si.

Na molo vtrhla litevská omladina. FOTO archiv JAMU

Hrací sál Marty byl protknut dřevem vonícími prkny přístavního mola ve tvaru zlatého kříže, v rozích s přibitými sloupky z bělokorých bříz. Ve čtyřech bočních kapsách kříže se tísnila skromná políčka diváckého „sezení“. Líbilo se mi chodit po prknech, co znamenají svět, a hledat „své“ místo. Jediná volná židlička byla na konci západní kapsy.

Na molo vtrhla litevská omladina. Od pohledu milí lidé. Do červeně oděná dívka pobíhala jako Mesiáš a se září v očích nabádala k víře v Boha. Několika lidem podala pravici. Stiskem jsem byl poctěn i já. Hlasatelka víry měla studeně navlhlou dlaň…

Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. FOTO archiv JAMU

Hlučící hlouček se rozcházel. Vznikaly dvojice, křižující dráhy kříže. Vedly milostné, ale i filosofující dialogy. Páry se rozpadaly. Jedinci bloudili po molu a mizeli v dálkách východů. Vraceli se. Snažili se o spojení s blízkým člověkem. Osamocení se jim pokořit nedařilo. Míjeli se… Herci hráli, jako by stáli před televizními kamerami. Mluvili tiše. Rozuměl jsem jim málo. Hlasové ševelení znělo jako hudba. Někteří diváci klopili svá víčka, některým poklesávaly i hlavy. Snad snili o litevských plážích a žlutavých oblázcích jantaru. Získal jsem pocit, že mladí Litevci mají problémy podobné svízelům generace Středoevropanů. Chtějí žít, užívat si volnosti, nespoutávat se manželskými smlouvami a netouží po plození potomků, kteří by jim zničili bezstarostnou svobodnost… Po hodině jsem chtěl uvidět sluneční svítání…

Hej, vidíš mě? FOTO archiv JAMU

Na vyvýšenou bariéru východní strany kříže usedl vysoký herec, majitel nosného barytonu, a zavolal na muže stojícího přede mnou: Hej, vidíš mě? Měl jsem chuť odpovědět: Ano. A konečně tě také slyším… Herci i herečky současného ročníku jsou mimořádně technicky vyspělí. Přišlo mi líto, že režisérka této danosti nevyužila…

Nicméně, škola je školou. Učí a připravuje adepty pro divadelní život. Mládí má právo experimentu a režisér má vždy pravdu. I v případě, že se mýlí.

Brno – Komín, 29. 3. 2017

Studio Marta, Brno – Teklé Kavtaradzé: Několik rozhovorů o (Kristu). Překlad: Tereza Kubeláčová, Markéta Škodová. Režie Sára Čermáková. Dramaturgie: Patrik Boušek. Scéna a kostýmy: Magdaléna Paračková. Hudba: Tomáš Žilinský. Zvuk: Vojtěch Matulík. Světla: František Kumhala. Produkce: Nikola Cziglová . Hrají. Ona: Barbora Goldmannová. Sestra: Dagmar Kopečková. Ela: Taťána Janevová. Matka: Markéta Hausnerová. On: Jan Mansfeld. On II: Marek Šenkyřík. Mates: Jaroslav Tomáš. Kašpar: Ondřej Kraus. Učitel: Petr Hanák / Dominik Teleky. Liudas: Tomáš Žilinský. Pedagogické vedení: doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. prof. PhDr. Václav Cejpek. Doc. MgA. Marie Jirásková. Ph.D. MgA. Nika Brettschneiderová. Mgr. Igor Dostálek. Doc. MgA. Blanka Chládková. Premiéra 26. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,