Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 236)

Vesnické drama bratří Viléma a Aloise Mrštíků Maryša patřila a stále patří do školních čítanek. Realistické drama nešťastné travičky, děvčice z moravských Těšan, patří k erbovním klenotům českého divadla. Není divu, že dramaturgie HaDivadla v době změn, kterými prochází naše společnost, po titulu sáhla. Nerovnost mezi nemajetnými a bohatými narůstá, touha po majetku ovlivňuje myšlení a mnohdy vede k lidským selháním a tragédiím.

Inscenace mi dlouhou dobu unikala. V prvních jarních dnech roku jsem navštívil jednu z jejích repríz.

Oslovila mě již zvláštností scénického řešení. Pódium a na něm strohá, nezabydlená místnost z rezavých plechových plátů se zavěšenými židličkami černé barvy. Odchýlením od dřívějších režijních koncepcí se vyznačovalo mnoho scén a postav hry. Aktéři obléknutí do černých sak oznamovali divákům potřebné orientační informace. Na scéně jsou kamna, hraje se první jednání… Dívenka, vesnický klaun v bíle košulence (Táňa Malíková), vytočila dlaní napřažené ruky znak slováckého verbuňku a zajuchala: Juchů

Vávra, plecatý, postarší muž, moukou poznamenaný dobrák s ústy žabáka (Cyril Drozda), držel v náručí zarámovanou podobiznu nebožky ženy. FOTO archiv HaDi

Vávra, plecatý, postarší muž, moukou poznamenaný dobrák s ústy žabáka (Cyril Drozda), držel v náručí zarámovanou podobiznu nebožky ženy. Dvě odrostlé děti mu stály po boku. Vesničané přicházeli kondolovat. Stavěli se do řady jako nad hrobem. Poslední přišlo urostlé děvčisko v krátké plisé sukničce, vlnilo se v bocích, kroutilo zadkem, na lýtku mělo vytetováno znamení červených růžiček. Maryša dnešních dnů (Sára Venclovská). Jediná mlynáři neprojevila soustrast. Smuteční hosté zpívali: S Pánem Bohem, idu od vás, neublížil jsem nikomu z vás…

Majitel půllánu, rozumbrada, rozšafný stařík Lízal (Miloslav Maršálek) pajdal o holi v ošuntělém saku okolo mlynáře Vávry a jako handlíř na dobytčím trhu, mu nabízel svou dceru Maryšu. FOTO archiv HaDi

Majitel půllánu, rozumbrada, rozšafný stařík Lízal (Miloslav Maršálek) pajdal o holi v ošuntělém saku okolo mlynáře Vávry a jako handlíř na dobytčím trhu, mu nabízel svou dceru Maryšu. Když sděloval dceři, že má pro ni zámožného ženicha, posadil si odrostlou dceru na koleno a ta mu na něm poskakovala jako dítě. Rozlučkové setkání Francka (Jan Grundman) s Maryšou před jeho odjezdem na “vojnu“ bylo naplněno zběsilým milováním. Maryšina tetka Lízalka (Kamila Valůšková), vyhublá, připomínala štamgasta brněnské kavárny. Jako kulomet chrlila slova, která měla přinutit Maryšu k sňatku. Její výřečnost nezlomil ani alkohol. Ukončil ji až Strouhalčin manžel (Miroslav Kumhala) brutální fackou. Horačka, Franckova matka, interpretovaná dříve jako chudá ubožačka, byla v podání Věry Zástěrové temperamentní, výbojnou ženou, baráčnicí, která se umí zpít a utancovat do zamdlení. Lízalka Simony Pekové stála pevně na svých nohou. Tvrdá, logicky myslící žena s těžkým srdcem pozorovala nezvladatelné chování Maryšino. V hospodských scénách se namísto pití štamprlat psaly na plech stěny křídou čárky i čáry. Postupem času z nich vznikl pozoruhodný obrazec proudících siločar lidských osudů.

Rozlučkové setkání Francka (Jan Grundman) s Maryšou před jeho odjezdem na “vojnu“ bylo naplněno zběsilým milováním. FOTO archiv HaDi

Přítomní studenti sledovali představení s velkým zaujetím.

Furianství namyšleného Lízala se před našimi zraky měnilo v osobní tragédii. Jeho souboje s Vávrou, ale i dcerou byly přesvědčivé. Stejně jako herecké výkony Miroslava Maršálka, Cyrila Drozdy a Sáry Venclovké. Maryša, po prohraném boji s rodiči, se stala odevzdanou a poslušnou manželkou, kterou z majetkové závislosti nedokázal vytrhnout ani Franckův návrh odejít společně za prací do Brna. Až Vávrova střelba a vyhrožování, že Francka zabije, ji vytrhlo z otrocké poslušnosti.

Proč seš na mě taková zlá? Ubyde ti, když se na mě vlídně podíváš? FOTO archiv

Závěrečné dějství bylo ukázkou režisérova umu překvapovat. Jeho Maryša se stala milou, usmívající sfingou. Svému muži naservírovala otrávenou kávu v několika šálcích. Vávra vkleče žebronil: Proč seš na mě taková zlá? Ubyde ti, když se na mě vlídně podíváš? Pil jeden hrníček za druhým. Zemřel připíchnutý na plechovou zeď. Zaznělo očekávané: Děvčico nešťastná, ty si jé otrávila. Maryša postoupila na okraj pódia a pokrčila rameny… Představení končilo tak, jak začalo. Pohřbem. Vesničané v černém zpívali.

V hlubokém zamyšlení jsem opouštěl divadlo.

Maryša bez folkloru, bez selského koloritu a rezonující u diváků… FOTO archiv HaDi

Maryša bez folkloru, bez selského koloritu a rezonující u diváků… Takový návrat klasiky na dnešní jeviště je možný… řekl někdo za mými zády… Začal jsem si broukat. S Pánem Bohem, idu od Vás, neublížil jsem, neublížil jsem nikomu z vás…

P. S. Jan Grundman vytvořil v roli Francka jednu ze svých nejlepších divadelních kreací.

Brno – Komín, 25. 3. 2017

HaDivadlo, Brno – Alois a Vilém Mrštíkovi: Maryša. Režie: Lukáš Brutovský. Dramaturg: Miro Dacho. Kostýmy Zuzana Hudáková. Hrají. Lízal, sedlák: Miloslav Maršálek. Lízalka, jeho žena: Simona Peková. Maryša: Sara Venclovská. Rozára, služka: Táňa Malíková. Vávra, mlynář: Cyril Drozda. Francek, rekrut: Jan Grundman j. h. Horačka, jeho matka: Věra Zástěrová j. h. Strouhalka, Maryšina teta: Kamila Valůšková / Gabriela Štefanová j. h. Strouhal, její muž: Miroslav Kumhala / Jiří Miroslav Valůšek. Hospodský, Franckův poručník: Jan Lepšík Rekrut: Zbyšek Humpolec / Jiří Miroslav Valůšek. Vávrova dcera: Denisa Čepická j. h. / Natálie Petlachová j. h. / Rozálie Petlachová j. h. Vávrův syn: Šimon Klacl j. h. / Tomáš Gut j. h.  Premiéra: 10. 1. 2014. Psáno z reprízy 23. 3. 2017.

///

Více na i-DN:

Maryša v časech hypermoderny

Maryša brněnského HaDivadla Inscenací roku

 

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 16. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 236)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,