Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 234/2)

Ve čtvrtek v poledne stály na jevišti Divadla na Orlí dvě kupy odpadků a harampádí vzdáleně připomínající vzhled barikád. Sedm starých lidí v omšele nevzhledných chalátech, s holemi starců v rukou a s revoluční písní z dob španělské občanské války na rtech mašírovalo scénou. Pochodovou formaci měnili ve skupiny bojující mezi sebou na život a na smrt.

Herci s komediální nadsázkou a lehkostí zvládali polohy bídného stáří i dravost mládí. FOTO archiv festivalu

Studenti Královské školy dramatického umění z Madridu probudili svou produkcí Achaques diváky z polední letargie šokující stylizací zbídačených bezdomovců dnešních dnů. Skřehotající španělština žalovala. Skupina nemocných žebráků na opuštěném smetišti sešlého domu sepisovala bolesti revoluční minulosti, aby se na ně nezapomnělo a aby si zajistili lepší budoucnost. Herci s komediální nadsázkou a lehkostí zvládali polohy bídného stáří i dravost mládí. Pozoruhodná inscenace…

Marně jsem přemýšlel, proč se Ebrahimu Shakeri nedostalo možnosti na festival přicestovat… FOTO archiv festivalu

Manažerská skupina promítla záznam vystoupení Ebrahima Shakeri History of Circulation a zorganizovala s ním rozhovor telemostem. Iránský poutník listoval obrovitým albem bolestné historie své země od počátků civilizace po dnešní čas. Jeho Historie koloběhu obsahovala nám známá fakta. Marně jsem přemýšlel, proč se Ebrahimu Shakeri nedostalo možnosti na festival přicestovat…

Hořícími svícemi ohraničený prostor černého tunelu rozvětvený do tvaru písmene „T“ naplnili herci tajemností a temnem útisku lidských duší. FOTO archiv festivalu

Herecká družina studentů Národní filmové, televizní a divadelní školy Lodž se prezentovala dramatem Johna Osborna The Devil Inside Him (Ďábel v něm). Pro příběh skupiny velšských metodistů z padesátých let minulého století nalezla ideální prostor v Hadivadle. Hořícími svícemi ohraničený prostor černého tunelu rozvětvený do tvaru písmene „T“ naplnila tajemností a temnem útisku lidských duší. Výtečně kostýmovaní herci svým herectvím nadchli. Režisér obohatil drama o odlehčující záznamy protagonistů ze zkoušek a jejich přístupu ke studiu rolí… Mimořádně silné byly scény střetů hlavního hrdiny s fanatickým knězem… Skvělá inscenace s vynikajícím výkonem Macieje Musialowského v roli Huwa. Bravo!

Z houfu herců se vylupovaly jednotlivé postavy a po odehrání svého partu se opět včlenily do kinetiky davu. FOTO archiv festivalu

V páteční poledne jsem usedl v hledišti Marty, abych spatřil adepty Yoran Loewenstein Acting School z Tel-Avivu. Hráli v hebrejštině příběh německého filologa Dr. Jacoba Floriana žijícího v Berlíně v době těsně před nástupem nacistů k moci. Novelu Ericha Kästnera Fabian z roku 1931 zdramatizoval Peter Kleinert. Režisér Dorel Zilberman zvolil pro inscenování koláž skupinové herecké stylizace. Z houfu herců se vylupovaly jednotlivé postavy a po odehrání svého partu se opět včlenily do kinetiky davu. Postava Dr. Fabiana procházela pochybnými nočními kluby a bary. Snažila se zajistit si práci a obživu… Marně. Propracované herecké výkony měly vysokou profesní úroveň. Inscenace o dobách dávno minulých promlouvala k dnešku, až mě z toho mrazilo v zádech.

Z Marty jsem se vydal chodníčky, kterými jsem chodíval za svých studentských let. Dokonce jsem přidal do kroku a štrádoval jsem po zlatém kříži města. Značně opocený a unavený jsem – pozdě – doputoval na Orlí. Sál byl ztemnělý, sedadla obsazená. Nebýt přízně pana hasiče, který mi uvolnil své místo, asi bych délku představení neustál.

Ruce i nohy herce se zalamovaly, proplétaly tělem, zauzlovaly. FOTO archiv festivalu

Akademie dramatického umění ze Záhřebu vyslala na festival dramatizaci povídky Franze Kafky Proměna. Vskutku festivalové představení. Jednoduché scénické řešení – stará průchozí skříň, pět herců a hrací doba sedmdesát minut. Skříní prostupoval otec, matka, dcera i syn. Celá rodina. Syn Gregor se měnil v brouka… Ruce i nohy herce se zalamovaly, proplétaly tělem, zauzlovaly. Rodinu zachvacoval strach, Georga skrývala ve skříni. Následné pasáže absurdně pojaté interpretace textu byly hrány ve tmě. Dlouhé minuty se po scéně pohybovaly (tušené) lidské mátohy. Světélka baterek pátravě hledala. Snad naději. Silně depresivní představení bylo hráno v chorvatštině…

Únava zachvátila mé tělo. Sedl jsem si na lavičku a usnul…

///

Bláznivě pojatý ceremoniál ukončil radostné dny mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017 (na snímku ředitel festivalu Petr Oslzlý). FOTO archiv festivalu

V sobotu večer se naplnilo Divadlo Husa na provázku rozjásanými studenty, kteří lámali jazyky světa jako sirky. Zpívalo se, hrálo na kytary a čekalo na vyhlášení oceněných. Bláznivě pojatý ceremoniál ukončil radostné dny studenty skvěle organizovaného mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017.

Na rameno mi poklepala polská dívčina s batůžkem na zádech. V očích měla slzy: Milý pane, děkuji. Bylo to bardzo ladne. Za rok dovidzenia…!

Zaštkal jsem na viděnou a pomalu se ploužil ven z divadla. Uprostřed Zelného rynku jsem rozpřáhl ruce a řekl k nebesům: Peter, měl by si radost…

Brno – Komín, 5. 4. 2017

///

Více na i-DN:

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 234/1)

Těžká volba?

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 09. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 234/2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,