Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

Není repríza jako repríza. Březnovým představením oslavilo Divadlo Radost třetí výročí vzniku inscenace Kouzelná flétna. Byl jsem u toho, když se inscenace narodila, nemohl jsem nebýt u reprízy výroční.

Repro DR

Poslední operní dílo Wolfganga Amadea Mozarta převedl do podoby lidové hry se zpěvy věhlasný principál, dramatik, hudební skladatel a režisér Vlastimil Peška. Upravil původní libreto (Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke) i hudbu a zrežíroval Kouzelnou flétnu do podoby přehledné, laškovné pohádky pro děti od desíti do sta let.

Ale, to už na jeviště přichází pět hudebníků. Pan kapelník Igor Rusinko je rukou podáním vítá. Pěkností obřadu otevřel bránu malebnosti hudby a divadelních dějů. Jeviště zavalila herecká družina.

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. FOTO JEF KRATOCHVIL

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. Hudba a popěvky božského Mozarta se mísí se střelbou z ručnic královského honu. Shůry padaly atrapy mrtvých ptáků. Ptáčník Papageno skotačil jako šotek. Princ Tamino bloumal. Na hlavě měl účes ála smuteční vrba. Rozkošné jsou komorné v košatých suknicích. Jazýčky mají jedovaté. Brebentí zlobná slova. Jejich velitelka, Královna noci, hodlá ublížit dceři Tamině a ony tomu mají být nápomocny. Baculatý amorek vystřeluje šípy. Prvním zasáhne prince Tamina, ten se prudce zamiluje do královské dcery Paminy. Druhý šíp však zalétne až do orchestřiště a trefí flétnistku Kateřinu Höferovou. Ta pak zamilovaně brousí scénou celé představení…

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. FOTO JEF KRATOCHVIL

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. Ovládá loutkoherectví, hraje na hudební nástroje, umí zpívat, mluvit, tančit a dle potřeby i létat povětřím. Na představení je to znát. I kouzelná flétna poletuje prostorem. Vždyť je kouzelná. Princ na ní po přeleštění hadříkem vyluzuje kouzelnou hudbu. Na skříni vykvétají růžičky a po obloze pluje balon se třemi figurkami v palubním koši. Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. I nejdramatičtější scény jsou hrány v nadsázce. Postavy bachařú a násilníků mají podobu hrochů. Své rypáky cpou do všeho dění. Obézní Monostatos je ve své bestiální vilnosti směšný. Dvůr krále světla a slunce, Sarastra, překypuje leskem a okázalostí kostýmů.

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. FOTO JEF KRATOCHVIL

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. Věnuje se příběhu boje Královny noci o dceru krále Sarastra Taminu. Tam, kde se pohádkový příběh stává chatrným, přichází s neotřelými nápady. Z orchestru vystoupí hudebník, na jevišti odehraje brilantní houslový trilek. Spící Paminu na lavičce obtěžuje Monostatos… Naivní, citově se probouzející domnělou dceru Královny noci Paminu hrála a především zpívala temperamentní posluchačka konzervatoře Aneta Bendová. Před Papagenem ujíždějící prostřený stoleček byl jedním z posledních žertíků zdařilé inscenace principála Pešky. Strhujícím výstupem dvojice Papageno – Papagena (Markéta Pešková) představení končí. Diváci tleskají…

Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. FOTO JEF KRATOCHVIL

Divadlo Radost je opravdu člověku pro radost. Chodím se na jeho představení dívat rád. Je dobré si alespoň na chvíli oddechnout od těžkostí dnů a potěšit bolavou duši…

Brno – Komín, 12. 3. 2017

Divadlo Radost, Brno —  W. A. Mozart: Kouzelná flétna. Libreto Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke, transkripce libreta Vlastimil Peška. Režie, transkripce hudby a hudební nastudování: Vlastimil Peška, výprava: Pavel Hubička. OSOBY A OBSAZENÍ: Sarastro, král dne a slunce — Jiří Daniel, Tamino, princ Království sta jezer — Petr Šmiřák, Královna noci — Martina Králíková*, Pamina, domnělá dcera Královny noci — Aneta Bendová **, První komorná — Leona Ondráčková, Druhá komorná — Michaela Baladová, Třetí komorná — Eva Lesáková, Papageno, ptáčník — Pavel Jan Reidl, Papagena, jeho milá — Markéta Pešková, Monostatos, šéf bachařů — Radim Sasínek, První hroch bachař — Vilém Čapek, Druhý hroch bachař — Martin Cenek, První brach — Barbora Dobišarová, Druhý brach — Helena Dvořáková, Třetí brach — Jan Bradáč, Hrabě — Jan Šťava, Baron — Vladimír Řezáč, Hlásný — Dalibor Dufek. Orchestr: Klavírista a dirigent — Igor Rusinko ***, Housle — Jan Bradáč, Violoncello — Vratislav Lukáš, Flétna — Kateřina Höferová, Cimbál — Matěj Štrun ** (* členka opery ND Brno ** posluchači Konzervatoře Brno *** člen MD Brno). Premiéra: 16. března 2014. Psáno z reprízy 10. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 01. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

  1. Soňa Čapková

    Operní dílo „Kouzelná flétna“
    od Wolfganga Amadea Mozarta zná jistě každý, ale dokázat ho převést do podoby lidové hry a laškovné pohádky to jistě nezvládne každý. Principál Vlastimil Peška se toho ale zhostil velice dobře, a divadlo Radost tak bylo obdařeno velkým aplausem a náležitými ovacemi od diváků, které po představení sklidilo…
    Díky za pěkné přiblížení toho to děje pane Tuček.

    02.04.2017 (12.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 21/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 12.–25. 12. 2017

Číslo 21/2017 (12. 12.–25. 12. 2017)

Obsah čísla 21/2017

Slovo ...

Něco pro mě, nic pro...

Soubor Schauspiel Hannover v režii...

Osobnost měsíce

Sandra Hüller

Herečka a zpěvačka Sandra Hüller ve...

Dotazník

Jana Orlová

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Půlměsíc na pražském nebi

Koncem listopadu se nad Prahou...

Fejeton

POVÍDKA: O Jonášovi

Jonáš byl největším talentem v...

Názor

Teoreticky o cestě do pekel

Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal...

Kronika

Jednou větou

Ve dnech 1.–16. listopadu se v Praze...

Kritika

Zavřete oči, našeptávač...

Na začátku, před oponou, sluha Dubois...

Havlův vzkaz dnešku ...

Komorní scéna Aréna po Smíření –...

Podzemní ambasáda

Projekt In the Name of Gift vznikl ve...

Maryša umazaná od mouky

Jako červená, vlastně spíš bílá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 21/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Zvony i vlast

Románová prvotina „bezdomovce“...

Revoluce k ničemu

Na letošním ročníku festivalu...

Bezmocná angažovanost...

Nic proti doku-divadlu, divadlu...

Samopal versus smích dětí...

Soucit. Příběh kulometu je v...

Zamilovat si Sandru Hüller

Curyšský Theater Neumarkt představil...

Banální hovory z butiku...

Označit kultovní rakouskou dramatičku...

Módní ikona „Elfi“ (pro)

Šest postav s baterkami hledá nikoli...

Ouverture!

Skladatelé psávali předehry z...

Dnešní svět podle...

Na konci devadesátých let pro mě byly...

Naše stará a nová Evropa

Pražský divadelní festival...

Rozhovor

Radek Holub: Prát se umím,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Martin Františák: Nechci...

Rozhovor s uměleckým šéfem činohry...

Kontext

Kohout se dočkal

Vyhlášení Ceny Jindřicha...

Hutných patnáct let Petra...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Adventní bilancování mého...

Herecká asociace informuje

Podoby – Pivo si dám až...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Venuše ve Švehlovce, Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Může divadlo zapomínat?

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Nesnesitelná mateřská...

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Dopředu, ale kam?

Międzynarodowy Festiwal Teatralny...

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kyselák (9. 8. 1952 Brno – 19....

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

My jsme ten oheň nezapálili...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

RR Rozhovory Revolver Revue 2016, 776...

Fundovaně, a přitom...

Pomyslné nůžky už se nerozevírají,...

Obrazem

Malované opony divadel...

Přesně po šesti letech od vydání...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (VIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 21/2017



Obsah,