Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

Není repríza jako repríza. Březnovým představením oslavilo Divadlo Radost třetí výročí vzniku inscenace Kouzelná flétna. Byl jsem u toho, když se inscenace narodila, nemohl jsem nebýt u reprízy výroční.

Repro DR

Poslední operní dílo Wolfganga Amadea Mozarta převedl do podoby lidové hry se zpěvy věhlasný principál, dramatik, hudební skladatel a režisér Vlastimil Peška. Upravil původní libreto (Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke) i hudbu a zrežíroval Kouzelnou flétnu do podoby přehledné, laškovné pohádky pro děti od desíti do sta let.

Ale, to už na jeviště přichází pět hudebníků. Pan kapelník Igor Rusinko je rukou podáním vítá. Pěkností obřadu otevřel bránu malebnosti hudby a divadelních dějů. Jeviště zavalila herecká družina.

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. FOTO JEF KRATOCHVIL

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. Hudba a popěvky božského Mozarta se mísí se střelbou z ručnic královského honu. Shůry padaly atrapy mrtvých ptáků. Ptáčník Papageno skotačil jako šotek. Princ Tamino bloumal. Na hlavě měl účes ála smuteční vrba. Rozkošné jsou komorné v košatých suknicích. Jazýčky mají jedovaté. Brebentí zlobná slova. Jejich velitelka, Královna noci, hodlá ublížit dceři Tamině a ony tomu mají být nápomocny. Baculatý amorek vystřeluje šípy. Prvním zasáhne prince Tamina, ten se prudce zamiluje do královské dcery Paminy. Druhý šíp však zalétne až do orchestřiště a trefí flétnistku Kateřinu Höferovou. Ta pak zamilovaně brousí scénou celé představení…

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. FOTO JEF KRATOCHVIL

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. Ovládá loutkoherectví, hraje na hudební nástroje, umí zpívat, mluvit, tančit a dle potřeby i létat povětřím. Na představení je to znát. I kouzelná flétna poletuje prostorem. Vždyť je kouzelná. Princ na ní po přeleštění hadříkem vyluzuje kouzelnou hudbu. Na skříni vykvétají růžičky a po obloze pluje balon se třemi figurkami v palubním koši. Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. I nejdramatičtější scény jsou hrány v nadsázce. Postavy bachařú a násilníků mají podobu hrochů. Své rypáky cpou do všeho dění. Obézní Monostatos je ve své bestiální vilnosti směšný. Dvůr krále světla a slunce, Sarastra, překypuje leskem a okázalostí kostýmů.

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. FOTO JEF KRATOCHVIL

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. Věnuje se příběhu boje Královny noci o dceru krále Sarastra Taminu. Tam, kde se pohádkový příběh stává chatrným, přichází s neotřelými nápady. Z orchestru vystoupí hudebník, na jevišti odehraje brilantní houslový trilek. Spící Paminu na lavičce obtěžuje Monostatos… Naivní, citově se probouzející domnělou dceru Královny noci Paminu hrála a především zpívala temperamentní posluchačka konzervatoře Aneta Bendová. Před Papagenem ujíždějící prostřený stoleček byl jedním z posledních žertíků zdařilé inscenace principála Pešky. Strhujícím výstupem dvojice Papageno – Papagena (Markéta Pešková) představení končí. Diváci tleskají…

Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. FOTO JEF KRATOCHVIL

Divadlo Radost je opravdu člověku pro radost. Chodím se na jeho představení dívat rád. Je dobré si alespoň na chvíli oddechnout od těžkostí dnů a potěšit bolavou duši…

Brno – Komín, 12. 3. 2017

Divadlo Radost, Brno —  W. A. Mozart: Kouzelná flétna. Libreto Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke, transkripce libreta Vlastimil Peška. Režie, transkripce hudby a hudební nastudování: Vlastimil Peška, výprava: Pavel Hubička. OSOBY A OBSAZENÍ: Sarastro, král dne a slunce — Jiří Daniel, Tamino, princ Království sta jezer — Petr Šmiřák, Královna noci — Martina Králíková*, Pamina, domnělá dcera Královny noci — Aneta Bendová **, První komorná — Leona Ondráčková, Druhá komorná — Michaela Baladová, Třetí komorná — Eva Lesáková, Papageno, ptáčník — Pavel Jan Reidl, Papagena, jeho milá — Markéta Pešková, Monostatos, šéf bachařů — Radim Sasínek, První hroch bachař — Vilém Čapek, Druhý hroch bachař — Martin Cenek, První brach — Barbora Dobišarová, Druhý brach — Helena Dvořáková, Třetí brach — Jan Bradáč, Hrabě — Jan Šťava, Baron — Vladimír Řezáč, Hlásný — Dalibor Dufek. Orchestr: Klavírista a dirigent — Igor Rusinko ***, Housle — Jan Bradáč, Violoncello — Vratislav Lukáš, Flétna — Kateřina Höferová, Cimbál — Matěj Štrun ** (* členka opery ND Brno ** posluchači Konzervatoře Brno *** člen MD Brno). Premiéra: 16. března 2014. Psáno z reprízy 10. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 01. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

  1. Soňa Čapková

    Operní dílo „Kouzelná flétna“
    od Wolfganga Amadea Mozarta zná jistě každý, ale dokázat ho převést do podoby lidové hry a laškovné pohádky to jistě nezvládne každý. Principál Vlastimil Peška se toho ale zhostil velice dobře, a divadlo Radost tak bylo obdařeno velkým aplausem a náležitými ovacemi od diváků, které po představení sklidilo…
    Díky za pěkné přiblížení toho to děje pane Tuček.

    02.04.2017 (12.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,