Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

Není repríza jako repríza. Březnovým představením oslavilo Divadlo Radost třetí výročí vzniku inscenace Kouzelná flétna. Byl jsem u toho, když se inscenace narodila, nemohl jsem nebýt u reprízy výroční.

Repro DR

Poslední operní dílo Wolfganga Amadea Mozarta převedl do podoby lidové hry se zpěvy věhlasný principál, dramatik, hudební skladatel a režisér Vlastimil Peška. Upravil původní libreto (Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke) i hudbu a zrežíroval Kouzelnou flétnu do podoby přehledné, laškovné pohádky pro děti od desíti do sta let.

Ale, to už na jeviště přichází pět hudebníků. Pan kapelník Igor Rusinko je rukou podáním vítá. Pěkností obřadu otevřel bránu malebnosti hudby a divadelních dějů. Jeviště zavalila herecká družina.

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. FOTO JEF KRATOCHVIL

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. Hudba a popěvky božského Mozarta se mísí se střelbou z ručnic královského honu. Shůry padaly atrapy mrtvých ptáků. Ptáčník Papageno skotačil jako šotek. Princ Tamino bloumal. Na hlavě měl účes ála smuteční vrba. Rozkošné jsou komorné v košatých suknicích. Jazýčky mají jedovaté. Brebentí zlobná slova. Jejich velitelka, Královna noci, hodlá ublížit dceři Tamině a ony tomu mají být nápomocny. Baculatý amorek vystřeluje šípy. Prvním zasáhne prince Tamina, ten se prudce zamiluje do královské dcery Paminy. Druhý šíp však zalétne až do orchestřiště a trefí flétnistku Kateřinu Höferovou. Ta pak zamilovaně brousí scénou celé představení…

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. FOTO JEF KRATOCHVIL

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. Ovládá loutkoherectví, hraje na hudební nástroje, umí zpívat, mluvit, tančit a dle potřeby i létat povětřím. Na představení je to znát. I kouzelná flétna poletuje prostorem. Vždyť je kouzelná. Princ na ní po přeleštění hadříkem vyluzuje kouzelnou hudbu. Na skříni vykvétají růžičky a po obloze pluje balon se třemi figurkami v palubním koši. Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. I nejdramatičtější scény jsou hrány v nadsázce. Postavy bachařú a násilníků mají podobu hrochů. Své rypáky cpou do všeho dění. Obézní Monostatos je ve své bestiální vilnosti směšný. Dvůr krále světla a slunce, Sarastra, překypuje leskem a okázalostí kostýmů.

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. FOTO JEF KRATOCHVIL

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. Věnuje se příběhu boje Královny noci o dceru krále Sarastra Taminu. Tam, kde se pohádkový příběh stává chatrným, přichází s neotřelými nápady. Z orchestru vystoupí hudebník, na jevišti odehraje brilantní houslový trilek. Spící Paminu na lavičce obtěžuje Monostatos… Naivní, citově se probouzející domnělou dceru Královny noci Paminu hrála a především zpívala temperamentní posluchačka konzervatoře Aneta Bendová. Před Papagenem ujíždějící prostřený stoleček byl jedním z posledních žertíků zdařilé inscenace principála Pešky. Strhujícím výstupem dvojice Papageno – Papagena (Markéta Pešková) představení končí. Diváci tleskají…

Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. FOTO JEF KRATOCHVIL

Divadlo Radost je opravdu člověku pro radost. Chodím se na jeho představení dívat rád. Je dobré si alespoň na chvíli oddechnout od těžkostí dnů a potěšit bolavou duši…

Brno – Komín, 12. 3. 2017

Divadlo Radost, Brno —  W. A. Mozart: Kouzelná flétna. Libreto Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke, transkripce libreta Vlastimil Peška. Režie, transkripce hudby a hudební nastudování: Vlastimil Peška, výprava: Pavel Hubička. OSOBY A OBSAZENÍ: Sarastro, král dne a slunce — Jiří Daniel, Tamino, princ Království sta jezer — Petr Šmiřák, Královna noci — Martina Králíková*, Pamina, domnělá dcera Královny noci — Aneta Bendová **, První komorná — Leona Ondráčková, Druhá komorná — Michaela Baladová, Třetí komorná — Eva Lesáková, Papageno, ptáčník — Pavel Jan Reidl, Papagena, jeho milá — Markéta Pešková, Monostatos, šéf bachařů — Radim Sasínek, První hroch bachař — Vilém Čapek, Druhý hroch bachař — Martin Cenek, První brach — Barbora Dobišarová, Druhý brach — Helena Dvořáková, Třetí brach — Jan Bradáč, Hrabě — Jan Šťava, Baron — Vladimír Řezáč, Hlásný — Dalibor Dufek. Orchestr: Klavírista a dirigent — Igor Rusinko ***, Housle — Jan Bradáč, Violoncello — Vratislav Lukáš, Flétna — Kateřina Höferová, Cimbál — Matěj Štrun ** (* členka opery ND Brno ** posluchači Konzervatoře Brno *** člen MD Brno). Premiéra: 16. března 2014. Psáno z reprízy 10. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 01. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

  1. Soňa Čapková

    Operní dílo „Kouzelná flétna“
    od Wolfganga Amadea Mozarta zná jistě každý, ale dokázat ho převést do podoby lidové hry a laškovné pohádky to jistě nezvládne každý. Principál Vlastimil Peška se toho ale zhostil velice dobře, a divadlo Radost tak bylo obdařeno velkým aplausem a náležitými ovacemi od diváků, které po představení sklidilo…
    Díky za pěkné přiblížení toho to děje pane Tuček.

    02.04.2017 (12.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,