Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

Není repríza jako repríza. Březnovým představením oslavilo Divadlo Radost třetí výročí vzniku inscenace Kouzelná flétna. Byl jsem u toho, když se inscenace narodila, nemohl jsem nebýt u reprízy výroční.

Repro DR

Poslední operní dílo Wolfganga Amadea Mozarta převedl do podoby lidové hry se zpěvy věhlasný principál, dramatik, hudební skladatel a režisér Vlastimil Peška. Upravil původní libreto (Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke) i hudbu a zrežíroval Kouzelnou flétnu do podoby přehledné, laškovné pohádky pro děti od desíti do sta let.

Ale, to už na jeviště přichází pět hudebníků. Pan kapelník Igor Rusinko je rukou podáním vítá. Pěkností obřadu otevřel bránu malebnosti hudby a divadelních dějů. Jeviště zavalila herecká družina.

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. FOTO JEF KRATOCHVIL

Dominantou a osou představení je přijíždějící a odjíždějící kouzelná skříň opatřená množstvím dvířek, zásuvek a dveří. Hudba a popěvky božského Mozarta se mísí se střelbou z ručnic královského honu. Shůry padaly atrapy mrtvých ptáků. Ptáčník Papageno skotačil jako šotek. Princ Tamino bloumal. Na hlavě měl účes ála smuteční vrba. Rozkošné jsou komorné v košatých suknicích. Jazýčky mají jedovaté. Brebentí zlobná slova. Jejich velitelka, Královna noci, hodlá ublížit dceři Tamině a ony tomu mají být nápomocny. Baculatý amorek vystřeluje šípy. Prvním zasáhne prince Tamina, ten se prudce zamiluje do královské dcery Paminy. Druhý šíp však zalétne až do orchestřiště a trefí flétnistku Kateřinu Höferovou. Ta pak zamilovaně brousí scénou celé představení…

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. FOTO JEF KRATOCHVIL

Soubor Radosti je vychován k mnoha dovednostem. Ovládá loutkoherectví, hraje na hudební nástroje, umí zpívat, mluvit, tančit a dle potřeby i létat povětřím. Na představení je to znát. I kouzelná flétna poletuje prostorem. Vždyť je kouzelná. Princ na ní po přeleštění hadříkem vyluzuje kouzelnou hudbu. Na skříni vykvétají růžičky a po obloze pluje balon se třemi figurkami v palubním koši. Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. I nejdramatičtější scény jsou hrány v nadsázce. Postavy bachařú a násilníků mají podobu hrochů. Své rypáky cpou do všeho dění. Obézní Monostatos je ve své bestiální vilnosti směšný. Dvůr krále světla a slunce, Sarastra, překypuje leskem a okázalostí kostýmů.

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. FOTO JEF KRATOCHVIL

Principál Peška oprostil libreto od všech dobových akvizic zednářství. Věnuje se příběhu boje Královny noci o dceru krále Sarastra Taminu. Tam, kde se pohádkový příběh stává chatrným, přichází s neotřelými nápady. Z orchestru vystoupí hudebník, na jevišti odehraje brilantní houslový trilek. Spící Paminu na lavičce obtěžuje Monostatos… Naivní, citově se probouzející domnělou dceru Královny noci Paminu hrála a především zpívala temperamentní posluchačka konzervatoře Aneta Bendová. Před Papagenem ujíždějící prostřený stoleček byl jedním z posledních žertíků zdařilé inscenace principála Pešky. Strhujícím výstupem dvojice Papageno – Papagena (Markéta Pešková) představení končí. Diváci tleskají…

Je to dost groteska, tahle Peškova Kouzelná flétna. FOTO JEF KRATOCHVIL

Divadlo Radost je opravdu člověku pro radost. Chodím se na jeho představení dívat rád. Je dobré si alespoň na chvíli oddechnout od těžkostí dnů a potěšit bolavou duši…

Brno – Komín, 12. 3. 2017

Divadlo Radost, Brno —  W. A. Mozart: Kouzelná flétna. Libreto Emanuel Schikaneder a J. G. K. Ludwig Giesecke, transkripce libreta Vlastimil Peška. Režie, transkripce hudby a hudební nastudování: Vlastimil Peška, výprava: Pavel Hubička. OSOBY A OBSAZENÍ: Sarastro, král dne a slunce — Jiří Daniel, Tamino, princ Království sta jezer — Petr Šmiřák, Královna noci — Martina Králíková*, Pamina, domnělá dcera Královny noci — Aneta Bendová **, První komorná — Leona Ondráčková, Druhá komorná — Michaela Baladová, Třetí komorná — Eva Lesáková, Papageno, ptáčník — Pavel Jan Reidl, Papagena, jeho milá — Markéta Pešková, Monostatos, šéf bachařů — Radim Sasínek, První hroch bachař — Vilém Čapek, Druhý hroch bachař — Martin Cenek, První brach — Barbora Dobišarová, Druhý brach — Helena Dvořáková, Třetí brach — Jan Bradáč, Hrabě — Jan Šťava, Baron — Vladimír Řezáč, Hlásný — Dalibor Dufek. Orchestr: Klavírista a dirigent — Igor Rusinko ***, Housle — Jan Bradáč, Violoncello — Vratislav Lukáš, Flétna — Kateřina Höferová, Cimbál — Matěj Štrun ** (* členka opery ND Brno ** posluchači Konzervatoře Brno *** člen MD Brno). Premiéra: 16. března 2014. Psáno z reprízy 10. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 01. dubna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 232)

  1. Soňa Čapková

    Operní dílo „Kouzelná flétna“
    od Wolfganga Amadea Mozarta zná jistě každý, ale dokázat ho převést do podoby lidové hry a laškovné pohádky to jistě nezvládne každý. Principál Vlastimil Peška se toho ale zhostil velice dobře, a divadlo Radost tak bylo obdařeno velkým aplausem a náležitými ovacemi od diváků, které po představení sklidilo…
    Díky za pěkné přiblížení toho to děje pane Tuček.

    02.04.2017 (12.52), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,