Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 229)

Mám rád operetu. Vážil jsem si kolegů, kteří „uměli“ lehkonohou múzu hrát a zpívat. Vtíral jsem se do jejich přízně. Měl jsem čest setkat se s Oldřichem Novým a hrát s Marií Pavlíkovou. S idolem mého mládí Veronikou Butorovou jsem se učil kouzlu mladokomika, do operetního herectví mě zasvěcoval Antonín Julínek a s teorií „operetly“ seznamoval vynálezce tohoto termínu, tehdejší dramaturg Ivo Osolsobě…

Varšavská honorace pořádá ples v duchu oparu Vídně… FOTO PATRIK BORECKÝ

Slávu brněnské operety však odvál čas. Věhlasný soubor již není… Zdá se, že se opereta stála ohroženým druhem umění, a to nejen v Brně…

Brněnskou operetní štafetu prý převzal soubor Janáčkovy opery. Před třemi roky nastudoval a před vyprodanými sály hraje nejkrásnější Nedbalovo dílo, Polskou krev. Domluvil jsem se s dávnou kolegyní, profesorkou Jarmilou Krátkou a vydal se za zpěvnou potěchou.

Předehra. Opona jde nahoru. Za organtýnovou clonou stála pacholata. Erbovní značení dávných věků. Mohutná dekorace paláce a tanec skvostně obléknutých dam a pánů. Varšavská honorace pořádá ples v duchu oparu Vídně… Urostlý muž říká: Zpropadený Bolo, nikdo se mu v tanci nevyrovná. Stěny se rozestoupily, taneční rej se šířil do velké jevištní plochy. Krása sukniček tanečnic soutěžila se slušivostí krinolín napudrovaných dam. Kolotání v růžovém oparu však zahlcovalo jednání figur. Marně jsem ve víření tanečníků hledal toho nejlepšího z nich – hraběte Boleslava Baraňského….

Vanda s křídly anděla se přehlédnout nedala. FOTO PATRIK BORECKÝ

Sjíždějící dekorační stěna několikrát oddělila klasicky pojatý tanec tanečních dvojic, aby vytvořila salon pro představení hlavních aktérů a rozehrání operetní zápletky. Poněkud matný výkon orchestru, nezřetelnost mluvy a uniformita kostýmování však byly překážkou operetního herectví. Snad jen s výjimkou dvou postav – statkáře Zaremby a pistolí se ohánějícího Bronia z Popielů. Vanda s křídly anděla se přehlédnout nedala, srozumitelná však byla jen v okamžicích běžících titulků překladu písňových textů.

O přestávce po prvním jednání jsem se svěřil profesorce Krátké s nápadem: Snad by bylo dobré titulkovat nejen texty zpívané. Uvést jméno role a pak její text… Paní profesorka se smála…

Na druhé dějství jsem změnil místo. Přesunul jsem se ze zadní lóže do přední.

Sídlo hraběte Baraňského hýřilo zelení. FOTO PATRIK BORECKÝ

Sídlo hraběte Baraňského hýřilo zelení. Bolovi kumpáni holdující alkoholu a karbanu byli oděni do brčálově zelených mysliveckých kamizol. Na zelené ploše dlouhého kulečníkového stolu exhibovaly čtyři tanečnice. Hrabě v purpurovém županu mastil karty. Divadlem znělo jednadvacet, jednadvacet jako hymnus. Helena se do role služky dostavila v plesové krinolíně… K mému překvapení, v závěru dějství, Nedbalem hudebně dokonale napsaná, dramaticky působivá pasáž střetu Heleny s Wandou a Bolem byla vypuštěna. Opona padla nečekaně, jako milost u soudu.

Paní profesorko, oni snad hrají jinou operetu. FOTO PATRIK BORECKÝ

Paní profesorko, oni snad hrají jinou operetu. Proč se to jmenuje Polská krev? Vždyť na jevišti nic polského nevidět. I ten Krakowiak připomínal Vídeň. Profesorka Krátká krčila rameny… Dvě mladší dámy se nám vmísily do hovoru. Bruneta pravila: To se nedá přečkat. Ta opereta je bez úsměvu. Zpívají o něžných blondýnkách a mají tváře s pohledy odsouzenců. Profesorka si povzdechla: No, my to hrávali jinak…  Ale to už je dávno a pryč.

Třetí dějství bylo kostýmově tónováno do hráškové zeleně v kombinaci s bílou a hnědavými balíky slisované slámy. FOTO PATRIK BORECKÝ

Třetí dějství, kostýmově tónováno do hráškové zeleně v kombinaci s bílou a hnědavými balíky slisované slámy, bylo hudebně navozeno předehrou v duchu staročeské sousedské… Bezkonfliktnost inscenaci vydržela až do konce. Bylo mi jako v muzeu voskových figur. Wanda odešla s nepořízenou, Helena zůstala, Zarembovi se vyplatilo být diplomatem a láska zvítězila…  I když jsem zamilovanosti ústřední dvojice neuvěřil….

Doprovázel jsem profesorku Krátkou. Do řeči nám nebylo… Při loučení ze mne vypadlo: Profesor Osolsobě říkával: Dobrá operetla se nedá zabít… Smutek se zračil v úsměvu paní profesorky.

Nesměle jsem řekl: Asi měl pravdu… Tehdy!

P. S. Budova si generální opravu zaslouží. Dveře k WC a skleněné lítačky na schodištích třískají jako šrapnely. Jevištní točna při pohybu temně rumpluje, hrací plocha při chůzi účinkujících vydává zvuky znejasňující srozumitelnost textových pasáží

Brno – Komín, 4. 3. 2017

Národní divadlo Brno (Janáčkovo divadlo), Brno – Oskar Nedbal: Polská krev. Libreto: Leo Stein, český překlad: Ivo Osolsobě, úprava: Patricie Částková, Tomáš Pilař. Hudební nastudování: Jakub Klecker, dirigent: Ondrej Olos, režie: Tomáš Pilař, výprava: Aleš Valášek, choreografie: Hana Litterová, sbormistr: Pavel Koňárek, sbormistr dětského sboru: Valeria Maťašová, asistent režie: Barbora Hamalová, odborný poradce pro prózu: Irena Rozsypalová, dramaturgie: Pavel Petráněk. Osoby a obsazení. Jan Zaremba, statkář: Jan Šťáva, Helena, dcera Zaremby: Daniela Straková – Šedrlová. Hrabě Boleslav Baraňski: Jaroslav Březina j.h. Bronio z Popielů: Petr Levíček. Wanda Kwasiňská: Marta Reichelová. Jadwiga, její matka: Jana Iskrová j.h. Mirski: Milan Řehák. Gorski: Ivo Musil. Wolenski: Serhij Derda. Senovič: Štěpán Harasim. Baronka Drygalská: Hana Procházková. Komtesa Napolská: Zuzana Kantorová. Wlastek: Martin Novotný. Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB, Dětský sbor Brno, balet Taneční konzervatoře a komparz. Premiéra 28. 3. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno. Psáno z reprízy 3. 3. 2017.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 19. března 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 229)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,