Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)

Mocnářství i jeho císaře pána odvál čas. Ve vzduchu je cítit jaro. Na Provázku si připomínali druhé výročí premiéry inscenace Mein Švejk. Byl jsem u toho.

Mein Švejk. Opereta, komedie, smrt – 2. díl projektu Smějící se bestie. FOTO archiv DHnP

Pác, pác, zabili nám Ferdinanda. Husou zní zběsilý operetní kvapík. Osm zmalovaných kabaretiérů hbitě poskakuje před dobytčím vagonem, s nápisem 91 batalion a vyřvává kuplety.

Vše, co znám z četby románu a ze zlidovělého filmu s Rudolfem Hrušínským je jinak. Selanka pražského koloritu se změnila ve vulgární škleb. V rychlostní závod zraku diváka s pohyblivými obrázky kaleidoskopu. Tak ostrý start do představení asi v žádném divadle nezažili.

Obludnost tuposti velitelů kvetla. FOTO DHnP

Po čtvrt hodině jsem se začal obávat, že se herci zalknou a odpadnou. Nestalo se. Stěna polního vagonu se otevřela a kupletová sestava naskákala do rozjetého ešalonu války… Drsný humor se změnil v kalibr černého zrna ošklivosti. Civilové se proměnili ve vojáky. Tempo šílení nepolevovalo. Obludnost tuposti velitelů kvetla. Dění ve vagonu se stalo hnusným. Otrlým divákům těžce stravitelným. Kabaretiéři žonglovali svými těly. Balancováním, pády, vyskakováním a naskakováním do vagonu, demonstrovali pohyby jedoucího, brzdícího i zastavujícího vlaku.

Drsný humor se změnil v kalibr černého zrna ošklivosti. FOTO archiv DHnP

Elegance vtipnosti Haškova textu však vzala za své. Herecký sprint se řítil vpřed hlava nehlava. Ve vagonu se žralo, sralo, zvracelo, onanovalo. Na diváky se vystrkovaly holé zadky. V ústech se mi dělalo nedobře. Mozek kutal v paměti a sluch číhal na Haškovy věty. Chrlení slov kabaretiérů však bylo proti…

Válečná mašinerie, i ta nejzdegenerovanější, své oběti dopraví k prvním liniím lidských jatek včas. FOTO archiv DHnP

Když rytmické běsnění povolilo, rozpoznal jsem epizody: luštění kódovaných telegramů za pomoci dvojdílné knihy, Balounovo zvracení staniolu ze sežrané paštiky a Švejkovu lekci, jak si snadno zapamatovat číslo lokomotivy. Chvilky zpomalení byly oázami v pískových dunách. Kabaretiéři se měnili v karikatury postav obyčejných lidí, bojících se náhlé, nepřirozené smrti. Válečná mašinerie, i ta nejzdegenerovanější, své oběti však dopraví k prvním liniím lidských jatek včas. Švejkův batalion se ocitl v krutém ohni bojiště.

Vypukla apokalypsa. FOTO archiv DHnP

Herci přeskakovali rozházené praktikábly. Praskaly granáty, rachotil kulomet, hořely ohně, valil se dým. Záblesky výbuchů ozařovaly zničenou krajinu. Vojáci strhávali uniformy a mazali si těla blátem. Nad hlavami jim létal dron. Malá helikoptéra. Vypukla apokalypsa. Peklo války vítězilo nad člověkem. Švejk padl. Z hlavy mu vytékal mozek…

Představení krutosti skončilo. Sprint herců ustal. Po zádech mi běžel mráz… Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Milan Holenda, Tomáš Sýkora a Hana Hloužková mají mou úctu.

Ve vzduchu je cítit jaro.

P. S. Viděl jsem premiéru a psal o ní /viz Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 118)/. Po dvou letech představení herecky vyzrálo. Škoda, že autor Jaroslav Hašek se z inscenace již téměř vytratil.

Brno – Komín, 7. 3. 2017

Divadlo Husa na provázku, Brno – Jaroslav Hašek / Karel Vaněk: Mein Švejk. Opereta, komedie, smrt. 2. díl projektu Smějící se bestie. Režie: Jan Antonín Pitínský, scénář: Miroslav Oščatka a kol., dramaturgie: Perri Perun, scéna Milan Nytra, kostýmy: Stella Šonková, hudba: Richard Dvořák, pohyb: Jiří Bilbo Reidinger, asistent: Petr Kubala, inspice: Zuzana Měřínská, zvuk: Jan Čechovský, světla: Štěpán Jindra. Věnováno Míšovi Ženíškovi s láskou. Hráli a zpívali: Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Milan Holenda, Tomáš Sýkora, Ivana Hloužková a knihkupec Dušan Zdráhal. Premiéra 6. března 2015. Psáno z reprízy 6. 3. 2017.

///

Více o této inscenaci na i-DN:

Hippie Švejk

Švejk úplně jiný a zcela konvenční

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 118)

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 18. března 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,