Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)

Mocnářství i jeho císaře pána odvál čas. Ve vzduchu je cítit jaro. Na Provázku si připomínali druhé výročí premiéry inscenace Mein Švejk. Byl jsem u toho.

Mein Švejk. Opereta, komedie, smrt – 2. díl projektu Smějící se bestie. FOTO archiv DHnP

Pác, pác, zabili nám Ferdinanda. Husou zní zběsilý operetní kvapík. Osm zmalovaných kabaretiérů hbitě poskakuje před dobytčím vagonem, s nápisem 91 batalion a vyřvává kuplety.

Vše, co znám z četby románu a ze zlidovělého filmu s Rudolfem Hrušínským je jinak. Selanka pražského koloritu se změnila ve vulgární škleb. V rychlostní závod zraku diváka s pohyblivými obrázky kaleidoskopu. Tak ostrý start do představení asi v žádném divadle nezažili.

Obludnost tuposti velitelů kvetla. FOTO DHnP

Po čtvrt hodině jsem se začal obávat, že se herci zalknou a odpadnou. Nestalo se. Stěna polního vagonu se otevřela a kupletová sestava naskákala do rozjetého ešalonu války… Drsný humor se změnil v kalibr černého zrna ošklivosti. Civilové se proměnili ve vojáky. Tempo šílení nepolevovalo. Obludnost tuposti velitelů kvetla. Dění ve vagonu se stalo hnusným. Otrlým divákům těžce stravitelným. Kabaretiéři žonglovali svými těly. Balancováním, pády, vyskakováním a naskakováním do vagonu, demonstrovali pohyby jedoucího, brzdícího i zastavujícího vlaku.

Drsný humor se změnil v kalibr černého zrna ošklivosti. FOTO archiv DHnP

Elegance vtipnosti Haškova textu však vzala za své. Herecký sprint se řítil vpřed hlava nehlava. Ve vagonu se žralo, sralo, zvracelo, onanovalo. Na diváky se vystrkovaly holé zadky. V ústech se mi dělalo nedobře. Mozek kutal v paměti a sluch číhal na Haškovy věty. Chrlení slov kabaretiérů však bylo proti…

Válečná mašinerie, i ta nejzdegenerovanější, své oběti dopraví k prvním liniím lidských jatek včas. FOTO archiv DHnP

Když rytmické běsnění povolilo, rozpoznal jsem epizody: luštění kódovaných telegramů za pomoci dvojdílné knihy, Balounovo zvracení staniolu ze sežrané paštiky a Švejkovu lekci, jak si snadno zapamatovat číslo lokomotivy. Chvilky zpomalení byly oázami v pískových dunách. Kabaretiéři se měnili v karikatury postav obyčejných lidí, bojících se náhlé, nepřirozené smrti. Válečná mašinerie, i ta nejzdegenerovanější, své oběti však dopraví k prvním liniím lidských jatek včas. Švejkův batalion se ocitl v krutém ohni bojiště.

Vypukla apokalypsa. FOTO archiv DHnP

Herci přeskakovali rozházené praktikábly. Praskaly granáty, rachotil kulomet, hořely ohně, valil se dým. Záblesky výbuchů ozařovaly zničenou krajinu. Vojáci strhávali uniformy a mazali si těla blátem. Nad hlavami jim létal dron. Malá helikoptéra. Vypukla apokalypsa. Peklo války vítězilo nad člověkem. Švejk padl. Z hlavy mu vytékal mozek…

Představení krutosti skončilo. Sprint herců ustal. Po zádech mi běžel mráz… Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Milan Holenda, Tomáš Sýkora a Hana Hloužková mají mou úctu.

Ve vzduchu je cítit jaro.

P. S. Viděl jsem premiéru a psal o ní /viz Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 118)/. Po dvou letech představení herecky vyzrálo. Škoda, že autor Jaroslav Hašek se z inscenace již téměř vytratil.

Brno – Komín, 7. 3. 2017

Divadlo Husa na provázku, Brno – Jaroslav Hašek / Karel Vaněk: Mein Švejk. Opereta, komedie, smrt. 2. díl projektu Smějící se bestie. Režie: Jan Antonín Pitínský, scénář: Miroslav Oščatka a kol., dramaturgie: Perri Perun, scéna Milan Nytra, kostýmy: Stella Šonková, hudba: Richard Dvořák, pohyb: Jiří Bilbo Reidinger, asistent: Petr Kubala, inspice: Zuzana Měřínská, zvuk: Jan Čechovský, světla: Štěpán Jindra. Věnováno Míšovi Ženíškovi s láskou. Hráli a zpívali: Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Ondřej Jiráček, Ondřej Kokorský, Milan Holenda, Tomáš Sýkora, Ivana Hloužková a knihkupec Dušan Zdráhal. Premiéra 6. března 2015. Psáno z reprízy 6. 3. 2017.

///

Více o této inscenaci na i-DN:

Hippie Švejk

Švejk úplně jiný a zcela konvenční

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 118)

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 18. března 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,