Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 211)

V době studií jsem hrál v Divadle bratří Mrštíků jednoho z žebráků organizovaného gangu zločinců v Žebrácké opeře. Zvídal jsem od starších kolegů: Proč se to dílo uvádí? Žebráci u nás nejsou… Paní Billová se smála: Hele, mladej, je to Brecht a jsou tam nádherné songy. Tak proto.

Na předscénu se prodraly šerpami dekorované dámy spolku České vlastenky. FOTO archiv OD

Jel jsem tramvají plnou zamračených, do sebe pohroužených lidí. Mladí osahávali mobily a chmuřili se také… V Radosti postávaly hloučky návštěvníků. Máme vyprodáno, ale pro vás místo je, řekla paní pokladní.

Nakoukl jsem do programu: Vlastimil Peška: Žebrácká opereta – volně na motivy Žebrácké opery J. Gaye a B. Brechta. – Pokleslé výstupy a písně sepsané v pokleslé době. – Včera, dnes, či zítra. Záměrem Žebrácké operety je dokázat velectěnému publiku, že vše, co mnozí „odborníci“ považují za pokleslé, je dobré, ne-li skvělé k vyjádření ušlechtilých myšlenek, které se zdají být neušlechtilé.

Peškův kaleidoskop krátkých předvolebních skečů se divákům líbil. FOTO archiv OD

Vmáčkl jsem se na jediné volné místečko čtvrté řady. Sál potemněl a na pestrobarevné, z cárů sestavené revuální oponce jsem slabikoval velká písmena FACEBOOK… Cáry se rozvlnily, mezi písmeny se na předscénu prodrala Schmejdova banda žebráků a šerpami dekorované dámy spolku České vlastenky. Kamelot vykřikoval: Všichni k urnám, volte Müllera. Müller hejtmanem… Žertovalo se, zpívalo a skandovalo: Ať žije facebook! V divácích byla touha bavit se. Smáli se, aplaudovali a svými reakcemi hnali účinkující do ještě „vyšších otáček“.

Peškův kaleidoskop krátkých předvolebních skečů se divákům líbil. Písničky známé z dávných dob se snášely z jeviště, jako něžná pohlazení a tanečky voněly operetou. Na hercích bylo vidět, že je to baví. Snad by i duši vypustili, kdyby na to přišlo, ale ctili míru rozpustilosti, nepřehrávali a především výborně zpívali…

Je to o dnešku a o nás. FOTO archiv OD

Ořechovští jsou třídou mezi ochotnickými soubory. Rád si s nimi zahraje nejeden profesionál… Karel Hegner vykreslil majitele firmy Žebrák s. r. o. JUDr. Schmejda do podoby bezpáteřního dobráka… Komediálností projevu jej doplňovala Ivana Černá hrající jeho manželku. Pavel Novák okouzlil suchým humorem v rolích korupčníka 1. třídy, šéfa policie a šéfa kamelotů. Nedivil bych se, kdyby si jeho osobitého herectví povšimli televizní a filmoví režiséři… Příjemným hlasovým témbrem kouzlil zpívající Meky Kudla v podání Petra Sekaniny. Skotačivá herečka Helena Dvořáková se úspěšně „přehrává“ do rolí dospělejších žen. Její Polina Schmejdová měla půvab, noblesu i zamilovanost mladé „lady“. Překvapením večera se stal Jaroslav Lorenc v červené čepičce a botičkách starého intrikána Šluse. Kmital jevištěm jako čamrda… Juraj Háder v roli zlodějíčka kandrdase Pepana Šlohla prokazoval opravdovou lásku Polině Schmejdové, cifroval slovácký verbuňk a byl operetně roztomilý. Veronika Pečínková hrající nepřehlédnutelnou plnoštíhlou krasavici s operním hlasovým fondem – Luru Katrovou – sklízela zaslouženě obdiv diváků. Ansámblové scény zvládaly na výtečnou zejména dámy: Libuše Pehalová a Vendula Pešková, kterým snaživě sekundovaly Anna Aujezká, Radoslava Hadačová a Lenka Chybová. Nemohu opomenout ani výkony Jiřiny Kotvrdové, Zdeňka Havlíka, Kateřiny Chmelové, Zdeňka Pehala, Daniela Konečného a benjamínka souboru Martina Majdy.

České panenky… FOTO archiv OD

K bláznivě operetnímu příběhu o volbách, kde kandidáti na post hejtmana přijdou o životy, se podávaly šlágry F. Loewa, R. Piskáčka. J. Strausse, J. Šlitra, K. Weilla, Vlastimila Pešky a dalších. Písničky České panenky, Noční motýl, Bramborové placky se škvarkama strhávaly diváky do stavu nadšení…

Scénické přestavby probíhaly na otevřené scéně bez porušování plynulého děje. Kostýmy vhodně doplňovaly jevištní „balábilé“. Rytmus představení od piána znamenitě dirigoval hrající principál Vlastimil Peška.

Mimořádně veselé představení končilo a diváci nechtěli propustit ořechovské z pódia. Vytleskali si několik přídavků. A tak se zpívalo a jásalo až do velkého výkonu skromného autora, režiséra a hudebníka Pešky. S housličkami v ruce řekl: Dámy a pánové, byli jste lepší než my

Člověk se zasměje a odpočine si… FOTO archiv OD

U šatny postávaly zástupy. Poslouchal jsem jejich slova: Ještěže tady máme tuhle naši Radost. Umí dělat srandu. Je to o dnešku a o nás. Člověk se zasměje a odpočine si… Vzpomněl jsem si na paní Billovou. Usmál jsem se. Žebrácká opera u nás rezonuje. Je aktuální…

Vyrazil jsem do mrazivé noci. V tramvaji seděli mlčící zachmuření lidé. Mladší z nich komunikovali s mobily…

Brno – Komín, 11. 1. 2017

Ořechovské divadlo, Ořechov – Vlastimil Peška: Žebrácká operetka. Režie, scéna a kostýmy: Vlastimil Peška. Pohybová spolupráce: Helena Dvořáková. Scéna a zvuky: Kamil Majda. Suflérka: Marta Kubíková. Premiéra: 25. 11. 2016. Psáno z představení 10. 1. 2017 v brněnském Divadle Radost.

  • Autor: Jaroslav Tuček
  • Publikováno: 15. ledna 2017

Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 211)

  1. Soňa Čapková

    Nojo, pane Tuček,
    mobilmánie světem vládne, ale přesto vídávám i v metru ještě pořád lidi s knihou v ruce… Představení jistě pohladilo po duši, nedivím se, že bylo vyprodáno. To říkával i pan Werich: civilizace není dobrá, když je bez kultury. Člověk potřebuje ke štěstí a spokojenosti nejenom pohodlí tělesné, ale i duševní. Kultura a civilizace musí jít ruku v ruce.

    19.01.2017 (0.51), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,