Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Absurdní cesta k domácímu štěstí

Make no Noise je paradoxní název pro hudební dílo. V případě Srnkovy opery z roku 2011 však má hlubší význam, signalizuje způsob hudební charakterizace vývoje hlavní postavy: Hanna se od mlčení a koktavého vyjadřování přes fragmenty zpěvu postupně propracovává ke kontinuální kantiléně. Hudebně je tím vyjádřen vývoj jejího psychického stavu.

Sbližování Hanny (Measha Brueggergosman) s Josephem (Holger Falk) v odcizeném chladném prostoru FOTO ROMAN POLÁŠEK

Na první pohled by příběh uzdravování nedoslýchavé a psychicky narušené Hanny (která si často vypíná naslouchátko) mohl připomínat sentimentální červenou knihovnu: není úspěšná v zaměstnání (z továrny ji vyhodili, protože nezapadla do kolektivu – takové zdůvodnění dobře známe), jako zdravotnice (vzpomíná na to po telefonickém „rozhovoru“, během něhož mlčí) pečuje na nefunkční ropné plošině o Josefa, který po požáru přechodně oslepl, on se uzdraví a začnou vztah, který vyústí do začátku šťastného společného života. Sentimentální vnímání příběhu však vylučuje Srnkovo zhudebnění. Vokální linku skladatel vede v nezpěvných intervalech uvolněné seriality a také zmíněné „hlasové probouzení“ hlavní hrdinky významně akcentuje psychologické proudy děje. Komorní instrumentální soubor (12 nástrojů) podtrhuje až neurotickou zvukovou rozeklaností vnitřní dramata postav, doprovázená jejich vzájemnými konflikty. Jisté zklidnění přinášejí plochy elektronické hudby mezi jednotlivými obrazy. Závěrečná apoteóza „domácího štěstí“ je pouze vokální, a cappella – harmonie soužití Hanny a Josefa je tak očividná.

Hrálo se v prázdném postindustriálním prostoru Trojhalí Karolina, na stoupajícím šikmém vjezdu, diváci seděli po stranách a komorní orchestr byl umístěn na rovné ploše na konci vjezdu. Režijní koncept Jiřího Nekvasila byl velmi radikální: divákovu vnímání nepomohl žádnou dekorací ani realistickou akcí postav. Přidal do prázdného prostoru jediný element, a sice bílý paraván dole u vjezdu. Byl stěnou s telefonním automatem (Hanna před ním stála s roztaženýma rukama, zády k publiku) nebo nemocniční postelí (Josef stál před ním, čelem k divákům). Všechny ostatní informace o prostředí a scénických akcích se promítaly na zdi ve vjezdu, spolu s českými titulky (zpívalo se anglicky). Absurditu díla posílila postava „vědce“ Martina (počítá frekvenci mořských vln a samozřejmě na to získal grant), na podlaze narýsované trajektorie, po nichž se spíše trhaně pohybovaly mužské postavy. Neméně absurdní je uprostřed šikmy žlutě natřená pumpa, z níž Hanna pije imaginární vodu – skutečná voda vyteče zespodu jaksi mimo dění. Symboliku toho jsem nepochopil. Nekvasilova koncepce vztahů-nevztahů mezi postavami vrcholila v závěrečná apoteóze domácího štěstí, kterou režisér umístnil na balkon nad vjezdem, Josepha a Hannu od sebe vzdálil přes celou délku prostoru.

Pozornost udržovalo velmi dobré hudební provedení. Kromě hlavní dvojice Hanny (Measha Brueggergosman) a Josefa (Holger Falk) zpívali Taylan Reinhard (Simon, Dělník, Kuchař) a Maciej Idziorek (Martin, Šéf). Vzhledem k neakustičnosti prostoru byli všichni vybaveni mikrofony, z provedení byla pořízena nahrávka.

(Jediná výtka: V pětadevadesátiminutové skladbě bylo několik možností operu zakončit dřív, přinejmenším obraz Doma považuji za nadbytečný.)

Ostravské dny 2017 – Miroslav Srnka: Make no Noise. Libreto Tom Holloway. Dirigent Joseph Trafton, režie Jiří Nekvasil, scénografie David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová, zvuk Otakar Mlčoch, orchestr Ostravská banda. Jediné provedení 1. září 2017 v Trojhalí Karolina v Ostravě.

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 20. září 2017

Komentáře k článku: Absurdní cesta k domácímu štěstí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,