Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Miloš Horanský

(1932) Od toho roku žije… dosud. Mezi tím – jak nám napsal – pohyby, pochyby, průniky, přeskupy, podlehlost, prodlevy, plynutí… Režisér, teatrolog, pedagog. V roce 1997 jmenován profesorem.

Co vás přivedlo k divadlu

Dětstvíčko v Bytči u Žiliny. Váh – vážný i prudký. Tři sestry – jedna z nich spisovatelka, velebná, bělovlasá. Duchovní atmosféra. Chodil jsem tam, čučel a nasával. Skřítkovi podobná bytost zvaná Ebebe, obrovská, kudrnatá hlava (půl Cikán – půl Žid), nezřetelná řeč místního pastýře ovcí, se kterou s nimi blekotal. Starší učil masturbovat, nás menší chytat rukama ryby pod břehy Váhu. Když spolu s podobnými vyděděnci nastupoval do náklaďáku směr lágr a smrt – poprvé neoblečený do pytle, ale do černého obleku věnovaného panem farářem. Ebebe se smál, ukláněl – blažený, že jede asi na výlet…

A výjimečný pedagog na gymplu v Kroměříži. A pustošivá první láska. Agresivní hojnost nemocí. A četba a skauting.

Největší divadelní/umělecký zážitek

Řím. Chrám sv. Petra. Michelangelo. Bílý mramor. Matka má v náruči mrtvého syna Krista.

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

Chodit pár dnů se Sokratem. Vyvolat mrtvého bratra – tolik máme nedopovězeno. Setkat se s Hölderlinem. Poprvé, když byl mladý, podruhé, když byl cvok. Rád bych se zeptal proroka Mohameda, co říká na Islámský stát.

Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

Ráj a související příběh. Adam a Eva zradili příkaz. Eva podvádí. Adam je měkota. Ke konci tam vládne zrada. Jdou do exilu. Kain zabíjí bratra a je vypuzen… První rodina! Jak tedy můžeme vypadat dnes?

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte

Literatura – Exupéry. Hudba – Galina Uspolská. Výtvarné – El Greco, art brut, architektka iráckého původu Zaha Hadid (žere mě, jak pánové Klaus a Bém pohřbili Kaplického knihovnu). Film – Bresson a jeho ticho, Tarkovskij a jeho ticho.

Vyhýbám se ztrátě času.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

Odpovím odjinud. Berou mě za srdce i mysl proměny: novorozeně na seně a tentýž na kříži. Hitler řvoucí v extázi a pak shrbený popleskávající chlapce odvedeného do wehrmachtu v dubnu 1945 a posléze v pytli s Evou Braunovou po vraždě a sebevraždě. Masový vrah v mauzoleu, suverén. Usmívající se slunko bolševické říše. A pak tři dny umírající o samotě. Přijíždějí jemu blízká monstra, která nakukují, jestli už delirantního Stalina odvlekl satan.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Těžko snášený pocit odchodu mnoha druhů jako podivný soumrak planety. Hopkavý chocholouš. Není ho. Nepotkávám dlouhou dobu brebentivé kamarády vrabce. Donedávna stříhaly nebe poštolky. Mizí. Minulé a letošní léto mě obletěly doslova čtyři mouchy. Bylo to tísnivé. Noemova ekologická archa čeká na potopu. Poloprázdná. Trvale mě dojímá a posiluje, jak stařena hrbatá vrba rodí jaro co jaro kočičky. Jsem náměsíčný, a tak můj vztah k Luně je jasný. Napjatý a bázlivý vztah mám k Uranu. Je to můj planetární predátor… Prý miliardy galaxií a v každé miliardy těles. A mezi tím vším jakési černé díry. A všechno se to nekonečnou rychlostí rozepíná do nekonečna… Povzbuzující. Padnout na kolena.

Etické či jiné hranice, za které byste nešel

Pozor na ošidnost, smrštitelnost, neuchopitelnost v pojmu „hranice“. Estetické hranice jsou a snad i mají být elastické. Tak tomu přece bylo dosud. Kde to může mít konec… A etické? Nezradit se.

Umělecký/divadelní sen

Naskakuje mi ruměnec na líčko, když slyším sousloví umělecký sen. Tak jen – sen. Nebo snění. Či noční můra. Freudův Výklad snů. Surrealisté. Chirico. Dalí. Buñuel. Švankmajer… Umělecký sen? Šup s ním do pytle.

Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu/umění

Já jsem se umění nevěnoval, ono se laskavě věnovalo mně. Až ho potkám, zeptám se Osudu, čím bych byl, kdybych…

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

V těchto novinách je slušno-dlužno odpovědět kladně. Tvorba a reflexe jsou spřeženci-dvojenci… Velké, poutavé téma – často truchlotrapné.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Miloš Horanský

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,