8/2024

16. 4. 2024

Tvoje láska chladne

Pražská MeetFactory je spolu s plzeňským Jižním Předměstím asi nejsyrovějším – vskutku industriálním – prostorem, ve kterém se u nás pravidelně hraje divadlo a vznikají nezávislé projekty. Je spojena s několika režiséry různých generací i estetik, z nichž čtyři – Miroslav Bambušek, Radim Špaček, Viktorie Čermáková a Lucie Ferenzová – nyní vytvořili inscenaci Nespavost.

MeetFactory Nespavost

Anna Karenina (Daniela Voráčková) a její osudoví muži (Matěj Nechvátal a Jakub Gottwald) FOTO TEREZA HAVLÍNKOVÁ

Čerpají v ní z několika proslulých literárních děl, především z novely Spánek současného japonského spisovatele Harukiho Murakamiho. Autor v ní popisuje situaci třicetileté ženy, která už sedmnáct dní nespí. Přesto její tělo skvěle funguje, je dokonce vitálnější než dřív. Její vnímání reality se ovšem mění. Za temných nocí si čte Tolstého román Anna Karenina, jehož postavy – v prvé řadě Vronský – vstupují do jejího vnitřního světa. Román přečte třikrát v rychlém sledu za sebou. Její svět se roztříští do spousty situací, pocitů a jednání.

Právě fragmentárnost, snovost, prostupnost obrazů a dění jsou charakteristickými rysy divadelního projektu v MeetFactory. Čtenářku Tolstého ztvárnila Daniela Voráčková známá především ze skupiny Secondhand Woman. Na ni je soustředěna největší pozornost, ona je tmelem všeho dění. Tvůrci však na ni – obávám se – naložili příliš velký úkol, kterého se plně zhostit by bylo nad síly i zkušenější (či spíš komplexnější) performerky. Má ztvárnit neurotickou ženu, jež je zbavena spánku, vášnivou čtenářku, zamilovanou Annu Kareninu, vitální dívku opájející se pohybem ve vodě, osamělého člověka. Má za úkol ztvárnit vztahy, deprese i sny bytím na scéně, pohybem, tancem i činohrou.

Právě činoherní pasáže jsou největší slabinou surreálně obrazivé inscenace. Inscenace v těch chvílích (a není jich málo) škobrtá, zasekává se, ztrácí tempo i rytmus. Naopak pohybové pasáže nebo ty, ve kterých vstupuje do dění i práce s výtvarnou složkou – především působivé videodotáčky z vodního bazénu – či s hudebním doprovodem, dokládají, že performativní forma je všem aktérům blízká. Nad ostatními vyniká představitel Vronského Jakub Gottwald, který se postupně propracovává mezi špičku české nezávislé performativní scény. Ústrojně propojuje abstraktní pohybové pasáže s dramatickými situacemi, aniž by ztratila jeho postava (či postavy) výrazný charakter, razanci a potřebnou dávku „jinakosti“. Svůj výrazný part si nachází i nepřehlédnutelná Jana Kozubková. Jakýkoli její příchod dění na scéně ozvláštňuje a herecké akce oživuje.

Velkou slabinou je dramaturgická neutaženost, možná až rozvolněnost, kdy v zásadě podobně zpracované (režijně i herecky) výstupy nevytvářejí celek, který by nahlížel předlohy výrazně autorsko-interpretačně, tedy klíčem zdůvodňujícím zapojení čtyř osobitých režisérů. Kdyby to divák nevěděl, pravděpodobně by tipoval jen jednoho. Já bych dokonce odhadoval úplně jiného než někoho z oné čtveřice – režiséra Jana Kačenu. Právě jeho surrealistickému pojetí mixujícímu všemožné přístupy, formy a žánry do jednoho postmoderního kotle je Nespavost navenek nejbližší.

MeetFactory, Praha – Kolektiv: Nespavost. Režie Lucie Ferenzová, Viktorie Čermáková, Radim Špaček, Miroslav Bambušek, scéna Matěj Sýkora, kostýmy Matěj Sýkora a Lucie Sedláková, texty písní BioMasha, hudba Jakub Kudláč, kamera a střih David Kerny, dramaturgie Matej Samec. Premiéra 14. května 2015. (Psáno z druhé premiéry 16. května 2015.)