Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Marwan Alsolaiman

(1962 v Damašku) Od roku 1997 v Praze žijící zpěvák a hudebník zaměřující se na arabskou hudbu. Hraje na arabskou loutnu, flétnu, bubínky a tamburíny, na divadelních produkcích spolupracuje s režisérkou Lídou Engelovou a festivalem Nad Prahou půlměsíc. Založil v Česku první arabskou kapelu s názvem Ziriab, se kterou vydal v roce 2004 eponymní CD. V roce 2003 vydal se skupinou Kvinterna CD středověké hudby. Vedle toho hraje s českou kapelou Hazuka, vede hudební dílny s arabskými nástroji pro základní a střední školy, workshopy a přednášky o arabské hudbě a arabských nástrojích protaneční školy a je učitelem fyziky, českého a arabského jazyka. V průběhu letošního festivalu Nad Prahou půlměsíc, který se koná 22.–26. listopadu, bude mít sólové bytové koncerty.

Co vás přivedlo k divadlu/hudbě/umění

Od dětství byl můj vztah k hudbě, herectví a poezii přirozeně silný. Bez mého rozhodnutí. Myslel jsem si, že všechny děti jsou takové.

Největší umělecký zážitek

Co se týká hudby, největší zážitek jsem měl na mezinárodním filmovém festivalu, na kterém jsme hráli v doprovodném hudebním programu. Ve velkém sále byly stovky lidí, kteří po celou dobu našeho koncertu arabské kapely Ziriab tancovali.

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

S hercem Jiřím Wimmerem před jeho sebevraždou. Moc mě zajímá, co se v jeho hlavě odehrálo. Mám pocit, že nebyl jenom výborný komik, ale něco daleko víc.

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte a proč

Mám rád divadlo, hudbu, poezii s rýmovanými básničkami, stand up, esoterickou a vědeckou literaturu. Nemám rád různé druhy moderní hlasité hudby, která nemá obsah.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

Citově blízko je mi komik Felix Holzmann. Jeho humor byl neobvyklý, měl v sobě něco exotického, co mě fascinuje. Hodně vzdálený je mi každý umělec, který nutí diváka či posluchače k „zážitku“.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Obdivuji olivovník jako symbol stálosti a štědrosti. Mám rád žirafy, protože jejich tělo má zajímavou konstrukci, zajímavou barvu a jsou mírumilovné. Líbí se planeta Mars, protožemám silný pocit, že právě tam jsme měli předky.

Umělecký/hudební/divadelní sen

Můj hudební sen je ten, aby někdy bylo možné hasit války a utrpení hudbou.

Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval hudbě/umění

Asi fyziko-esoterikem.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

S kritikou nemám velké zkušenosti. Vzhledem k tomu, že každý člověk vnímá umělecké dílo trochu jinak, myslím si, že kritici často odvádějí myšlenky díla někam jinam, kam původně nemířily.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 15. listopadu 2017

Komentáře k článku: Marwan Alsolaiman

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,