Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Markéta Dvořáková

(1986) Vystudovala herectví na KALD DAMU pod vedením Miroslava Krobota, kde se nyní věnuje doktorskému studiu se zaměřením na divadelní tvorbu se specifickými skupinami. V současné době hraje ve Strašnickém divadle, Venuši ve Švehlovce (Lachende Bestien), spolupracuje se spolkem Kolonie, hraje v divadle Minor, Aqualung, Divadelta, Divadle Vzhůru nohama… Vedle toho má art-punkovou kapelu LO/VE, kde hraje na bicí a zpívá.

Co vás přivedlo k umění/divadlu

Můj táta byl operním zpěvákem, vedl nás ke hře na klasickou kytaru, kterou jsem ve třinácti vyměnila za elektrickou a založila dívčí rockovou kapelu. Pak jsem zkoušela malovat, ale vůbec mi to nešlo, tak jsem začala studovat na FF UK estetiku; to mi nestačilo, takže jsem si přidala jako druhý obor divadelní vědu a tam jsem se začala více zajímat o divadlo a přihlásila se na DAMU. Tam mne nadchl široký záběr činností, které studium obsahuje, a na chodbách se mi líbili kluci, kteří tam studovali. A bylo rozhodnuto.

Největší umělecký/divadelní zážitek

Ve Volksbühne jsem zažila speciální druh meditace, kdy člověk po třech hodinách z pětihodinového představení začne vnímat divadelní realitu jinak, než jak to zná v našich končinách. Bravurní divadlo…

Nejniternější zážitek z divadla, potažmo umění jsem ale měla díky Divoké kachně v režii Jana Nebeského, která se hrála v Divadle v Dlouhé. Docela dlouhou dobu poté jsem nemohla mluvit.

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste ráda zašla na kus řeči

Velmi ráda bych se setkala s panem Alejandrem Jodorowským, jehož myšlenky mě po přečtení jeho knihy Psychomagie naprosto uchvátily a doširoka mi otevřely nové směry vnímání. Tu knihu nazývám svou divadelní biblí. Tak si poslední dobou před spaním představuji, že mu píšu dopis, ve kterém ho prosím, jestli by nás s přítelem oddal prostřednictvím webkamery. A pak si představuji, co mi asi tak odepsal a co jsem mu na to zase napsala já a jak se za ním vydám do Paříže a on nás pak oddá.

Námět/text, který vás přitahuje a který byste chtěl/a zpracovat

Mám v hlavě více témat, která řeším s kolegy-spolutvůrci. Ty po čase třeba zaniknou, někdy se zase vynoří; autorsky bych například chtěla zpracovat téma obsedantně kompulzivní poruchy.

Divadlo, výtvarné umění, literatura, film, hudba, které máte ráda a kterým se naopak vyhýbáte

Number one pro mne bylo již zaniklé Divadlo Komedie. Díkybohu mám opravdu velmi ráda divadla, ve kterých teď hraju či tvořím hudbu. A to díky lidem, kteří za tím stojí. Strašnické divadlo X10 obdivuji pro jejich zatvrzelou dramaturgii, na periferii nevídanou, Kolonii Lucky Ferenzové pro její čistotu, jemnost a cit, Lachende Bestien pro osobitost. Dále s nadšením sleduji již zmíněného pana Nebeského s Lucií Trmíkovou a Davidem Prachařem, Studio Hrdinů, Miroslava Bambuška, Jana Kačenu…

Líbí se mi trendy současných mladých umělců, jako jsou sourozenci Hoškovi, Pavla Malinová, Jan Vytiska, Dominik Gajarský, manželé Štětinovi… V literatuře teď díky své dceři osciluji mezi Josefem Ladou, krtečkem a obrázkovými leporely. Dále čtu blogy, jak být dobrou matkou, jestli děti řezat, nebo ne. Naposledy, když už jsem byla v koncích, sáhla jsem po knize Co je bez chvění, není pevné od Tomáše Halíka.

Historická či současná osobnost/divadelní postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

Blízký je mi Havel a vzdálený je mi Zeman. A Babiš. A Okamura. A Trump.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Mám ráda bylinky a těší mě, když vidím jakékoli stromy, rostliny a kameny. Jeden čas jsem tvrdila, že můj nejoblíbenější strom je topol. Po čase jsem si ale uvědomila, že k tomu stromu žádnou vazbu nemám a že je to jen kvůli Filipovi. A začala jsem obdivovat borovici skalní pro její „máchovskou rozervanost“.

Etické či jiné hranice, za které byste jako tvůrce nešla

Překračování hranic pro mne bylo jednu dobu velmi silné téma. V jedné inscenaci jsem hrála po celý čas nahá a dělala jsem na jevišti i jiné speciality. Teprve realita vám ukáže, kde máte hranice. Ale co jsem maminka, již extrémy tolik nevyhledávám.

Umělecký/divadelní sen

Ač jsem vystudovala „alternu“, mým snem je zdokonalovat se v činoherním divadle, které je současné a má pozitivní message. Taky si moc přeju, abychom měli čas vymýšlet nové songy pro kapelu LO/VE a abychom si dali nějakou zahraniční tour. A chtěla bych hrát v nějakém dobrém filmu. A klidně i v nějakém dobrém seriálu. Nejraději princeznu… ale to už je asi trochu pozdě.

Kým/čím byste byla, kdybyste se nevěnovala divadlu

Možností je spousta, třeba folkovou zpěvačkou.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

Zajímá mne Jan Grossman, prof. Jan Císař a lidi, kteří mají co říct a jen nepopisují, co se na jevišti stalo.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 23. září 2017

Komentáře k článku: Markéta Dvořáková

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,