Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

V rámci festivalu Žižkovská noc vystoupí v sobotu 25. března polský soubor fyzického divadla Teatr A Part, konkrétně Monika Wachowicz v představení fyzického divadla pod názvem Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). Nabízíme rozhovor s vedoucím souboru a režisérem inscenace Marcinem Herichem.

 

Můžete představit váš soubor?

Jmenujeme se Teatr A Part. Založil jsem tento soubor v roce 2004, čímž jsem navázal na svou práci v alternativním Teatru Cogitatur, což byla jedno z nejznámějších polských divadelních skupin 80. a 90. let. Teatr A Part je mým autorským uměleckým projektem, ve kterém realizuji svá autorská představení, dotýkám se v nich různých druhů umění. Většinou se jedná o sólové nebo komorní produkce s malým obsazením, ale na druhé straně připravujeme také velké pouliční i interiérové akce a nejrůznější typy site-specific projektů. Ve všech těchto formátech je patrný charakteristický styl našeho divadla. Inscneace jsou vždy nonverbální nebo téměř nonverbální, založené na vizuálním vyprávění, nikoli na slovním. Vyznačují se precizní scénickou realizací, naplněnou fyzickou akcí a důrazem na tělo jako materiál a na emoce. Jako tvůrci je mi totiž mnohem bližší vizuální umění či performance než tradiční divadlo. Hlavními tématy všech mých produkcí je postavení člověka ve světě, jeho sexualita a smrt. Témata jsou velmi blízká filosofii existencialismu.

FOTO archiv souboru

Jak jsem se dočetla v jedné recenzi, Klepsydra je jakýmsi typem smutečního rituálu podle vašeho konceptu. Co vás k ní inspirovalo a jak inscenace vznikala?  Byl tento projekt od počátku určen pro herečku Monika Wachowicz?

Monodrama Klepsydra se dotýká smrti. Je to soukromý pohřební ceremoniál ženy, která se chce odpojit od světa, být sama, protože všichni důležití muži jejího života odešli. Je to vlastně taková studie konkrétní situace a emocí, kterými v takové situaci člověk prochází. Diváci jsou svědky hrdinčina smutku, zoufalství, osamělosti a loučení s milovanými. Když jsme tento projekt připravovali, soustředili jsme se na nepostižitelné, nevyzpytatelné aspekty emocí v takových chvílích. Diváci se tedy zároveň stávají voyeury, protože samotné hrdinčino loučení je velmi intimní, především pokud jde o sexuální kontext.

FOTO archiv souboru

Klepsydra je první sólovou produkcí Teatr A Part, vznikla už v roce 2007. Je to Moničin debut v oblasti sólových produkcí. Příprava byla velmi intimnín procesem postaveným na scénické improvizací a neustálém opakování jednotlivých sekvencí. Vznikla tak velmi emocionální, až impulzivní performance, která má ale zároveň velmi precizní, téměř matematickou strukturu.

Produkce vznikla před deseti lety. Předpokládám tedy, že jste ji hráli už mnohokrát.  Kde všude a jaké byly ohlasy?

S Klepsydrou jsem vystupovali v mnoha zemích Evropy, ale také ve Spojených Státech a v Rusku a kromě toho i v takových exotických a netypických místech, pokud jde o fyzické divadlo, jako je Egypt a v Turecko. A všude jsme se setkali s velmi dobrými reakcemi.

FOTO archiv souboru

Jedním z aspektů, o kterých se zmiňují recenzenti v souvislosti s touto produkcí, byla nahota. Zajímalo by mě, co si myslíte o nahotě na scéně?

Mám rád nahotu – a to jak na scéně, tak v životě.  Nahota samozřejmě není pro vyjádření niterných pocitů nezbytná, ale z mého hlediska je divadelně zajímavá, silně působivá a vzrušující. V nahotě je pravda a krása. Je to čistá forma humanismu. Právě nahota na scéně je jedním z charakteristických prvků tvůrčího stylu Teatr A Part.

Je to poprvé, co vystoupí Teatr A Part v Praze?

Nikoli. Právě s představením Klepsydra budeme v Praze už podruhé. Poprvé jsme je tady hráli v srpnu roku 2009 na festivalu Nultý bod, který organizuje Spitfire Company.

Monika Wachowicz v představení fyzického divadla Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). FOTO archiv souboru

Co teď připravujete?

Právě pracuju na novém site-specific projektu. Bude založený na motivech z knihy Alenka v říši divů a bude mít formu labyrintu, do kterého se vydá každý divák sám. Tým šestnácti osob bude tedy hrát vždy pro jednoho diváka. Ta práce je, přiznám se, velmi vzrušující. Cyklus prvních prezentací tohoto projektu je plánován na konec května a začátek června v našem rodném městě Katovicích.

///

Klepsydra označuje v polštině jak přesýpací hodiny (v angličtině Hour Glass), tak úmrtní oznámení. Intimní, fyzické monodrama je z části smutečním rituálem, z části manifestací poesie těla. Teatr A Part je souborem, který sbírá úspěchy po celém světě.

Představení můžete navštívit v divadle Ponec 25. března od 20.30 hodin.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 23. března 2017

Komentáře k článku: Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,