Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

V rámci festivalu Žižkovská noc vystoupí v sobotu 25. března polský soubor fyzického divadla Teatr A Part, konkrétně Monika Wachowicz v představení fyzického divadla pod názvem Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). Nabízíme rozhovor s vedoucím souboru a režisérem inscenace Marcinem Herichem.

 

Můžete představit váš soubor?

Jmenujeme se Teatr A Part. Založil jsem tento soubor v roce 2004, čímž jsem navázal na svou práci v alternativním Teatru Cogitatur, což byla jedno z nejznámějších polských divadelních skupin 80. a 90. let. Teatr A Part je mým autorským uměleckým projektem, ve kterém realizuji svá autorská představení, dotýkám se v nich různých druhů umění. Většinou se jedná o sólové nebo komorní produkce s malým obsazením, ale na druhé straně připravujeme také velké pouliční i interiérové akce a nejrůznější typy site-specific projektů. Ve všech těchto formátech je patrný charakteristický styl našeho divadla. Inscneace jsou vždy nonverbální nebo téměř nonverbální, založené na vizuálním vyprávění, nikoli na slovním. Vyznačují se precizní scénickou realizací, naplněnou fyzickou akcí a důrazem na tělo jako materiál a na emoce. Jako tvůrci je mi totiž mnohem bližší vizuální umění či performance než tradiční divadlo. Hlavními tématy všech mých produkcí je postavení člověka ve světě, jeho sexualita a smrt. Témata jsou velmi blízká filosofii existencialismu.

FOTO archiv souboru

Jak jsem se dočetla v jedné recenzi, Klepsydra je jakýmsi typem smutečního rituálu podle vašeho konceptu. Co vás k ní inspirovalo a jak inscenace vznikala?  Byl tento projekt od počátku určen pro herečku Monika Wachowicz?

Monodrama Klepsydra se dotýká smrti. Je to soukromý pohřební ceremoniál ženy, která se chce odpojit od světa, být sama, protože všichni důležití muži jejího života odešli. Je to vlastně taková studie konkrétní situace a emocí, kterými v takové situaci člověk prochází. Diváci jsou svědky hrdinčina smutku, zoufalství, osamělosti a loučení s milovanými. Když jsme tento projekt připravovali, soustředili jsme se na nepostižitelné, nevyzpytatelné aspekty emocí v takových chvílích. Diváci se tedy zároveň stávají voyeury, protože samotné hrdinčino loučení je velmi intimní, především pokud jde o sexuální kontext.

FOTO archiv souboru

Klepsydra je první sólovou produkcí Teatr A Part, vznikla už v roce 2007. Je to Moničin debut v oblasti sólových produkcí. Příprava byla velmi intimnín procesem postaveným na scénické improvizací a neustálém opakování jednotlivých sekvencí. Vznikla tak velmi emocionální, až impulzivní performance, která má ale zároveň velmi precizní, téměř matematickou strukturu.

Produkce vznikla před deseti lety. Předpokládám tedy, že jste ji hráli už mnohokrát.  Kde všude a jaké byly ohlasy?

S Klepsydrou jsem vystupovali v mnoha zemích Evropy, ale také ve Spojených Státech a v Rusku a kromě toho i v takových exotických a netypických místech, pokud jde o fyzické divadlo, jako je Egypt a v Turecko. A všude jsme se setkali s velmi dobrými reakcemi.

FOTO archiv souboru

Jedním z aspektů, o kterých se zmiňují recenzenti v souvislosti s touto produkcí, byla nahota. Zajímalo by mě, co si myslíte o nahotě na scéně?

Mám rád nahotu – a to jak na scéně, tak v životě.  Nahota samozřejmě není pro vyjádření niterných pocitů nezbytná, ale z mého hlediska je divadelně zajímavá, silně působivá a vzrušující. V nahotě je pravda a krása. Je to čistá forma humanismu. Právě nahota na scéně je jedním z charakteristických prvků tvůrčího stylu Teatr A Part.

Je to poprvé, co vystoupí Teatr A Part v Praze?

Nikoli. Právě s představením Klepsydra budeme v Praze už podruhé. Poprvé jsme je tady hráli v srpnu roku 2009 na festivalu Nultý bod, který organizuje Spitfire Company.

Monika Wachowicz v představení fyzického divadla Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). FOTO archiv souboru

Co teď připravujete?

Právě pracuju na novém site-specific projektu. Bude založený na motivech z knihy Alenka v říši divů a bude mít formu labyrintu, do kterého se vydá každý divák sám. Tým šestnácti osob bude tedy hrát vždy pro jednoho diváka. Ta práce je, přiznám se, velmi vzrušující. Cyklus prvních prezentací tohoto projektu je plánován na konec května a začátek června v našem rodném městě Katovicích.

///

Klepsydra označuje v polštině jak přesýpací hodiny (v angličtině Hour Glass), tak úmrtní oznámení. Intimní, fyzické monodrama je z části smutečním rituálem, z části manifestací poesie těla. Teatr A Part je souborem, který sbírá úspěchy po celém světě.

Představení můžete navštívit v divadle Ponec 25. března od 20.30 hodin.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 23. března 2017

Komentáře k článku: Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,