Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

V rámci festivalu Žižkovská noc vystoupí v sobotu 25. března polský soubor fyzického divadla Teatr A Part, konkrétně Monika Wachowicz v představení fyzického divadla pod názvem Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). Nabízíme rozhovor s vedoucím souboru a režisérem inscenace Marcinem Herichem.

 

Můžete představit váš soubor?

Jmenujeme se Teatr A Part. Založil jsem tento soubor v roce 2004, čímž jsem navázal na svou práci v alternativním Teatru Cogitatur, což byla jedno z nejznámějších polských divadelních skupin 80. a 90. let. Teatr A Part je mým autorským uměleckým projektem, ve kterém realizuji svá autorská představení, dotýkám se v nich různých druhů umění. Většinou se jedná o sólové nebo komorní produkce s malým obsazením, ale na druhé straně připravujeme také velké pouliční i interiérové akce a nejrůznější typy site-specific projektů. Ve všech těchto formátech je patrný charakteristický styl našeho divadla. Inscneace jsou vždy nonverbální nebo téměř nonverbální, založené na vizuálním vyprávění, nikoli na slovním. Vyznačují se precizní scénickou realizací, naplněnou fyzickou akcí a důrazem na tělo jako materiál a na emoce. Jako tvůrci je mi totiž mnohem bližší vizuální umění či performance než tradiční divadlo. Hlavními tématy všech mých produkcí je postavení člověka ve světě, jeho sexualita a smrt. Témata jsou velmi blízká filosofii existencialismu.

FOTO archiv souboru

Jak jsem se dočetla v jedné recenzi, Klepsydra je jakýmsi typem smutečního rituálu podle vašeho konceptu. Co vás k ní inspirovalo a jak inscenace vznikala?  Byl tento projekt od počátku určen pro herečku Monika Wachowicz?

Monodrama Klepsydra se dotýká smrti. Je to soukromý pohřební ceremoniál ženy, která se chce odpojit od světa, být sama, protože všichni důležití muži jejího života odešli. Je to vlastně taková studie konkrétní situace a emocí, kterými v takové situaci člověk prochází. Diváci jsou svědky hrdinčina smutku, zoufalství, osamělosti a loučení s milovanými. Když jsme tento projekt připravovali, soustředili jsme se na nepostižitelné, nevyzpytatelné aspekty emocí v takových chvílích. Diváci se tedy zároveň stávají voyeury, protože samotné hrdinčino loučení je velmi intimní, především pokud jde o sexuální kontext.

FOTO archiv souboru

Klepsydra je první sólovou produkcí Teatr A Part, vznikla už v roce 2007. Je to Moničin debut v oblasti sólových produkcí. Příprava byla velmi intimnín procesem postaveným na scénické improvizací a neustálém opakování jednotlivých sekvencí. Vznikla tak velmi emocionální, až impulzivní performance, která má ale zároveň velmi precizní, téměř matematickou strukturu.

Produkce vznikla před deseti lety. Předpokládám tedy, že jste ji hráli už mnohokrát.  Kde všude a jaké byly ohlasy?

S Klepsydrou jsem vystupovali v mnoha zemích Evropy, ale také ve Spojených Státech a v Rusku a kromě toho i v takových exotických a netypických místech, pokud jde o fyzické divadlo, jako je Egypt a v Turecko. A všude jsme se setkali s velmi dobrými reakcemi.

FOTO archiv souboru

Jedním z aspektů, o kterých se zmiňují recenzenti v souvislosti s touto produkcí, byla nahota. Zajímalo by mě, co si myslíte o nahotě na scéně?

Mám rád nahotu – a to jak na scéně, tak v životě.  Nahota samozřejmě není pro vyjádření niterných pocitů nezbytná, ale z mého hlediska je divadelně zajímavá, silně působivá a vzrušující. V nahotě je pravda a krása. Je to čistá forma humanismu. Právě nahota na scéně je jedním z charakteristických prvků tvůrčího stylu Teatr A Part.

Je to poprvé, co vystoupí Teatr A Part v Praze?

Nikoli. Právě s představením Klepsydra budeme v Praze už podruhé. Poprvé jsme je tady hráli v srpnu roku 2009 na festivalu Nultý bod, který organizuje Spitfire Company.

Monika Wachowicz v představení fyzického divadla Hour Glass / Klepsydra (Přesýpací hodiny). FOTO archiv souboru

Co teď připravujete?

Právě pracuju na novém site-specific projektu. Bude založený na motivech z knihy Alenka v říši divů a bude mít formu labyrintu, do kterého se vydá každý divák sám. Tým šestnácti osob bude tedy hrát vždy pro jednoho diváka. Ta práce je, přiznám se, velmi vzrušující. Cyklus prvních prezentací tohoto projektu je plánován na konec května a začátek června v našem rodném městě Katovicích.

///

Klepsydra označuje v polštině jak přesýpací hodiny (v angličtině Hour Glass), tak úmrtní oznámení. Intimní, fyzické monodrama je z části smutečním rituálem, z části manifestací poesie těla. Teatr A Part je souborem, který sbírá úspěchy po celém světě.

Představení můžete navštívit v divadle Ponec 25. března od 20.30 hodin.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 23. března 2017

Komentáře k článku: Marcin Herich: Nahota je čistá forma humanismu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,