Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Manipulace a neznalost Jana Koláře

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich píše Jan Kolář o reflexi seriálu Bohéma scenáristky Terezy Brdečkové a režiséra Roberta Sedláčka, kterou jsem v Lidových novinách publikoval já a také kolegyně Jana Machalická; každý z nás v jiný den a jiných textech. Za ni zde mluvit nebudu.

Kolář píše, že z mého rozsáhlého zamyšlení Bohéma: o fakta jde až v druhé řadě zbylo pouhé konstatování obrazové kultivace „s někdy až okázale akcentovanou fotogeničností, dále zvýrazněním herecké práce, kdy se přestalo trapně figurkařit“. Kolářem „citovaná“, v uvozovkách uvedená slova (ani necituje přesně) jsem vztahoval ke kvalitnější tuzemské seriálové produkci jako takové, kam podle mě Bohéma přece jen patří. Snažil jsem se formulovat obecnější rysy těchto děl. Jedním dechem jsem přitom dodal, že i ona lepší tuzemská produkce zůstává ve srovnání se světovou i evropskou seriálovou špičkou na půli cesty. Konkrétně: Jako kdyby se většina tvůrčí energie spotřebovala na to, aby seriál dobře vypadal, poshánějí se všemožné dobové rekvizity, vymazlí se barevné pojetí, ale zejména při scenáristické přípravě se nedostává řezníků, kteří osekají každý nadbytečný vyprávěcí ornament, končil jsem svůj text, a to už Kolář ani jen nevzpomněl.

Stejně tak „přehlédl“, že v předešlých odstavcích jsem hodnotil právě „celkovou uměleckou úroveň“ – nefunkční pomalost vyprávění v Bohémě, dramaturgicko-producentskou nezkázněnost projevující se i ve značně rozdílné stopáži jednotlivých dílů toho seriálu. V první části svého textu, kde jsem se zamýšlel nad kombinací smyšlených a reálných postav v seriálu z hlediska naratologie, snažil jsem se poukázat na problematičnost této symbiózy v Bohémě.

Posléze Kolář hodnotí Bohému „an sich“. Vytýká jí nezvládnutost dramatického tvaru. Každý dobrý seriál přece jako základní tematickou linku sleduje osudy jednoho jediného hrdiny a epizody ostatních postav je doplňují a násobí, argumentuje Kolář proti Bohémě coby změti fragmentárních příběhů bez společného jmenovatele. Těžko usoudit, co pisatel myslí „každým dobrým seriálem“. Skutečnost je taková, že množství seriálů, které ustavily a ustavují jistá referenční kritéria v produkci tzv. quality TV, nestojí na tom, co za základ považuje Kolář, tedy sledování „jednoho jediného hrdiny“. Ostatně ani tuzemská Pustina, která se asi zatím nejvíc přiblížila oné pomyslné quality TV, nestojí na jednom hrdinovi: zhruba v první polovině seriálu je akcentována – přesto nikoliv jako ústřední hrdinka – starostka obce v podání Zuzany Stivínové, v druhé půli seriálu tento akcent leží na postavě jejího muže (hraje Jaroslav Dušek). HBO (táž společnost, která produkovala Pustinu) nyní uvádí americké Sedmilhářky – hlavní hrdina tam není „jeden jediný“. A tak dále a tak podobně: ostatně v právě vydané knize Světy na pokračování – Rozbor možností seriálového vyprávění konstatuje brněnský naratolog Radomír D. Kokeš například to, že každá z řad Temného případu (2014–?) konstruovala na sobě nezávislé příběhy s jinými hlavními hrdiny. I Temný případ byl v tuzemské HBO nasazen a lze si ověřit, zda platí Kokešův popis, nebo premisa Koláře. Ten sice disponuje názorem, ale nebylo by od věci, kdyby disponoval i citační seriózností a jistou znalostní sumou, když už se vyjadřuje k seriálové produkci jako takové.

  • Autor: Josef Chuchma
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Manipulace a neznalost Jana Koláře

  1. Kamil Novák

    Jo jo,
    kritik neunesl kritiku a z věcné polemiky je najednou pokleslá argumentace ad hominen: ten manipulant, ten ignorant, ten bídák!!! Šmankote, vždyť on se ten Chuchma chová nemlich stejně jako pan spisovatel Viewegh!

    22.03.2017 (21.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,