Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Manipulace a neznalost Jana Koláře

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich píše Jan Kolář o reflexi seriálu Bohéma scenáristky Terezy Brdečkové a režiséra Roberta Sedláčka, kterou jsem v Lidových novinách publikoval já a také kolegyně Jana Machalická; každý z nás v jiný den a jiných textech. Za ni zde mluvit nebudu.

Kolář píše, že z mého rozsáhlého zamyšlení Bohéma: o fakta jde až v druhé řadě zbylo pouhé konstatování obrazové kultivace „s někdy až okázale akcentovanou fotogeničností, dále zvýrazněním herecké práce, kdy se přestalo trapně figurkařit“. Kolářem „citovaná“, v uvozovkách uvedená slova (ani necituje přesně) jsem vztahoval ke kvalitnější tuzemské seriálové produkci jako takové, kam podle mě Bohéma přece jen patří. Snažil jsem se formulovat obecnější rysy těchto děl. Jedním dechem jsem přitom dodal, že i ona lepší tuzemská produkce zůstává ve srovnání se světovou i evropskou seriálovou špičkou na půli cesty. Konkrétně: Jako kdyby se většina tvůrčí energie spotřebovala na to, aby seriál dobře vypadal, poshánějí se všemožné dobové rekvizity, vymazlí se barevné pojetí, ale zejména při scenáristické přípravě se nedostává řezníků, kteří osekají každý nadbytečný vyprávěcí ornament, končil jsem svůj text, a to už Kolář ani jen nevzpomněl.

Stejně tak „přehlédl“, že v předešlých odstavcích jsem hodnotil právě „celkovou uměleckou úroveň“ – nefunkční pomalost vyprávění v Bohémě, dramaturgicko-producentskou nezkázněnost projevující se i ve značně rozdílné stopáži jednotlivých dílů toho seriálu. V první části svého textu, kde jsem se zamýšlel nad kombinací smyšlených a reálných postav v seriálu z hlediska naratologie, snažil jsem se poukázat na problematičnost této symbiózy v Bohémě.

Posléze Kolář hodnotí Bohému „an sich“. Vytýká jí nezvládnutost dramatického tvaru. Každý dobrý seriál přece jako základní tematickou linku sleduje osudy jednoho jediného hrdiny a epizody ostatních postav je doplňují a násobí, argumentuje Kolář proti Bohémě coby změti fragmentárních příběhů bez společného jmenovatele. Těžko usoudit, co pisatel myslí „každým dobrým seriálem“. Skutečnost je taková, že množství seriálů, které ustavily a ustavují jistá referenční kritéria v produkci tzv. quality TV, nestojí na tom, co za základ považuje Kolář, tedy sledování „jednoho jediného hrdiny“. Ostatně ani tuzemská Pustina, která se asi zatím nejvíc přiblížila oné pomyslné quality TV, nestojí na jednom hrdinovi: zhruba v první polovině seriálu je akcentována – přesto nikoliv jako ústřední hrdinka – starostka obce v podání Zuzany Stivínové, v druhé půli seriálu tento akcent leží na postavě jejího muže (hraje Jaroslav Dušek). HBO (táž společnost, která produkovala Pustinu) nyní uvádí americké Sedmilhářky – hlavní hrdina tam není „jeden jediný“. A tak dále a tak podobně: ostatně v právě vydané knize Světy na pokračování – Rozbor možností seriálového vyprávění konstatuje brněnský naratolog Radomír D. Kokeš například to, že každá z řad Temného případu (2014–?) konstruovala na sobě nezávislé příběhy s jinými hlavními hrdiny. I Temný případ byl v tuzemské HBO nasazen a lze si ověřit, zda platí Kokešův popis, nebo premisa Koláře. Ten sice disponuje názorem, ale nebylo by od věci, kdyby disponoval i citační seriózností a jistou znalostní sumou, když už se vyjadřuje k seriálové produkci jako takové.

  • Autor: Josef Chuchma
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Manipulace a neznalost Jana Koláře

  1. Kamil Novák

    Jo jo,
    kritik neunesl kritiku a z věcné polemiky je najednou pokleslá argumentace ad hominen: ten manipulant, ten ignorant, ten bídák!!! Šmankote, vždyť on se ten Chuchma chová nemlich stejně jako pan spisovatel Viewegh!

    22.03.2017 (21.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,