Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Manipulace a neznalost Jana Koláře

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich píše Jan Kolář o reflexi seriálu Bohéma scenáristky Terezy Brdečkové a režiséra Roberta Sedláčka, kterou jsem v Lidových novinách publikoval já a také kolegyně Jana Machalická; každý z nás v jiný den a jiných textech. Za ni zde mluvit nebudu.

Kolář píše, že z mého rozsáhlého zamyšlení Bohéma: o fakta jde až v druhé řadě zbylo pouhé konstatování obrazové kultivace „s někdy až okázale akcentovanou fotogeničností, dále zvýrazněním herecké práce, kdy se přestalo trapně figurkařit“. Kolářem „citovaná“, v uvozovkách uvedená slova (ani necituje přesně) jsem vztahoval ke kvalitnější tuzemské seriálové produkci jako takové, kam podle mě Bohéma přece jen patří. Snažil jsem se formulovat obecnější rysy těchto děl. Jedním dechem jsem přitom dodal, že i ona lepší tuzemská produkce zůstává ve srovnání se světovou i evropskou seriálovou špičkou na půli cesty. Konkrétně: Jako kdyby se většina tvůrčí energie spotřebovala na to, aby seriál dobře vypadal, poshánějí se všemožné dobové rekvizity, vymazlí se barevné pojetí, ale zejména při scenáristické přípravě se nedostává řezníků, kteří osekají každý nadbytečný vyprávěcí ornament, končil jsem svůj text, a to už Kolář ani jen nevzpomněl.

Stejně tak „přehlédl“, že v předešlých odstavcích jsem hodnotil právě „celkovou uměleckou úroveň“ – nefunkční pomalost vyprávění v Bohémě, dramaturgicko-producentskou nezkázněnost projevující se i ve značně rozdílné stopáži jednotlivých dílů toho seriálu. V první části svého textu, kde jsem se zamýšlel nad kombinací smyšlených a reálných postav v seriálu z hlediska naratologie, snažil jsem se poukázat na problematičnost této symbiózy v Bohémě.

Posléze Kolář hodnotí Bohému „an sich“. Vytýká jí nezvládnutost dramatického tvaru. Každý dobrý seriál přece jako základní tematickou linku sleduje osudy jednoho jediného hrdiny a epizody ostatních postav je doplňují a násobí, argumentuje Kolář proti Bohémě coby změti fragmentárních příběhů bez společného jmenovatele. Těžko usoudit, co pisatel myslí „každým dobrým seriálem“. Skutečnost je taková, že množství seriálů, které ustavily a ustavují jistá referenční kritéria v produkci tzv. quality TV, nestojí na tom, co za základ považuje Kolář, tedy sledování „jednoho jediného hrdiny“. Ostatně ani tuzemská Pustina, která se asi zatím nejvíc přiblížila oné pomyslné quality TV, nestojí na jednom hrdinovi: zhruba v první polovině seriálu je akcentována – přesto nikoliv jako ústřední hrdinka – starostka obce v podání Zuzany Stivínové, v druhé půli seriálu tento akcent leží na postavě jejího muže (hraje Jaroslav Dušek). HBO (táž společnost, která produkovala Pustinu) nyní uvádí americké Sedmilhářky – hlavní hrdina tam není „jeden jediný“. A tak dále a tak podobně: ostatně v právě vydané knize Světy na pokračování – Rozbor možností seriálového vyprávění konstatuje brněnský naratolog Radomír D. Kokeš například to, že každá z řad Temného případu (2014–?) konstruovala na sobě nezávislé příběhy s jinými hlavními hrdiny. I Temný případ byl v tuzemské HBO nasazen a lze si ověřit, zda platí Kokešův popis, nebo premisa Koláře. Ten sice disponuje názorem, ale nebylo by od věci, kdyby disponoval i citační seriózností a jistou znalostní sumou, když už se vyjadřuje k seriálové produkci jako takové.

  • Autor: Josef Chuchma
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Manipulace a neznalost Jana Koláře

  1. Kamil Novák

    Jo jo,
    kritik neunesl kritiku a z věcné polemiky je najednou pokleslá argumentace ad hominen: ten manipulant, ten ignorant, ten bídák!!! Šmankote, vždyť on se ten Chuchma chová nemlich stejně jako pan spisovatel Viewegh!

    22.03.2017 (21.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,