Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Malostranské okraje 2017

A je to tady zas! Na pražské Malé Straně bude ve dnech 26. května – 3. června znít angličtina s různými přízvuky a kadencemi intenzivněji než obvykle. Může za to nápad skotského rodáka Steva Govea, který už hodnou řádku let pobývá v Praze, který si před lety usmyslel, že nabídne naší metropoli obdobu Edinburgh Fringe, tedy přehlídku nejrůznějších alternativních produkcí od činohry, přes pantomimu, hudbu, kouzelníky, loutky, až po hodně ulítlá queershow a improvizované pozdní večery.

S malým týmem spolupracovníků, kteří jsou v době festivalu doplněni dobrovolníky ze zahraničí, kteří přijíždějí do Prahy právě kvůli Prague Fringe, aby tu pomohli jako biletáři, uvaděči a podobně a zhlédli nejrůznější světová show, za která by v jiných končinách zaplatili majlant. V Praze to mají prakticky za babku. A navíc, Praha je pro alternativce stále trendy. Právě tady se dávají dohromady mladí divadelníci z celého světa a díky kontaktům se získávají pozvání na jiné světové fringe festivaly.

Pražský fringe má i jednu zvláštnost – není to přehlídka: „kdo může, přijede“. O účast právě na tomto festivalu je velký zájem, nabídka poměrně dost převyšuje poptávku. Díky tomu se dá (snad) říci, že v mnoha případech se k nám dostane to lepší ze světového alternativního divadla.  Z přihlášených několik stovek zájemců je jich vybrána asi pětina. Takže letos, v rámci 16. ročníku Prague Fringe, se představí na padesát souborů v osmi divadelních i nedivadelních prostorách Malé Strany (podle vlastní zkušenosti mohu říci, že mi právě Fringe objevil mnohé místa, o jejich divadelním potenciálu jsem nevěděla, a to bydlím kousek o Malé Strany). Prague Fringe se tedy rozlézá po vzoru chobotnice a letos nabídne 236 představení. Většina z nich nemá více než hodinu a cena není vyšší než 150 Kč. Pokud zakoupíte festival pass, tak vyjdou ještě o něco levnější.

Navzdory dosti dlouhé tradici (které si už povšimli fanoušci fringe po celém světě, kteří si pravidelně zapisují toto datum na přelomu května a června do kalendáře svých kulturních plánů) tvoří podle statistiky 60% návštěvníků anglicky mluvící lidé, kteří žijí v Praze nebo turisti. Já mám dojem, že jich bude dokonce víc, protože při svých návštěvách jen velmi zřídka potkám nějakého Čecha. Navzdory tomu, že naše znalost angličtiny je dnes mnohem lepší, než bývala kdysi, přece jen jazyková bariéra asi stále existuje. Ostatně podle programu letošního Fringe jsou nonverbální představení v menšině. Označení „easy English“ vás sice může nalákat, ale ani tak není zcela jisté, nakolik je ta English easy.

Nicméně, nabídka vypadá pozoruhodně, byť je těžké cokoli předem zaručit. Hlavním tématem letošního Fringe Prague je současná politická situace, není to však téma jediné. Takže vedle představení o Brexitu či vládách špehujících vlastní občany, můžete zajít například na Havlův Protest v provedení Allinace for New Music-Theatre z USA, ale také na nejrůznější zábavné kousky, ať už improvizované, či pečlivě promyšlené. I já letos znovu vstoupím na toto teritorium a pokusím se v nejrůznějších prostorách nasát nové trendy alternativního divadla. Pokud vás to zajímá, tak k je dispozici přehledný tištěný katalog nebo webové stránky: http://www.praguefringe.com/programme

///

Více na i-DN:

Mlčení na sedmičce (No. 1)

Mlčení na sedmičce (No. 2)

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 26. května 2017

Komentáře k článku: Malostranské okraje 2017

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 21/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


12. 12.–25. 12. 2017

Číslo 21/2017 (12. 12.–25. 12. 2017)

Obsah čísla 21/2017

Slovo ...

Něco pro mě, nic pro...

Soubor Schauspiel Hannover v režii...

Osobnost měsíce

Sandra Hüller

Herečka a zpěvačka Sandra Hüller ve...

Dotazník

Jana Orlová

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Půlměsíc na pražském nebi

Koncem listopadu se nad Prahou...

Fejeton

POVÍDKA: O Jonášovi

Jonáš byl největším talentem v...

Názor

Teoreticky o cestě do pekel

Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal...

Kronika

Jednou větou

Ve dnech 1.–16. listopadu se v Praze...

Kritika

Zavřete oči, našeptávač...

Na začátku, před oponou, sluha Dubois...

Havlův vzkaz dnešku ...

Komorní scéna Aréna po Smíření –...

Podzemní ambasáda

Projekt In the Name of Gift vznikl ve...

Maryša umazaná od mouky

Jako červená, vlastně spíš bílá...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 21/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Zvony i vlast

Románová prvotina „bezdomovce“...

Revoluce k ničemu

Na letošním ročníku festivalu...

Bezmocná angažovanost...

Nic proti doku-divadlu, divadlu...

Samopal versus smích dětí...

Soucit. Příběh kulometu je v...

Zamilovat si Sandru Hüller

Curyšský Theater Neumarkt představil...

Banální hovory z butiku...

Označit kultovní rakouskou dramatičku...

Módní ikona „Elfi“ (pro)

Šest postav s baterkami hledá nikoli...

Ouverture!

Skladatelé psávali předehry z...

Dnešní svět podle...

Na konci devadesátých let pro mě byly...

Naše stará a nová Evropa

Pražský divadelní festival...

Rozhovor

Radek Holub: Prát se umím,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Martin Františák: Nechci...

Rozhovor s uměleckým šéfem činohry...

Kontext

Kohout se dočkal

Vyhlášení Ceny Jindřicha...

Hutných patnáct let Petra...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Adventní bilancování mého...

Herecká asociace informuje

Podoby – Pivo si dám až...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Venuše ve Švehlovce, Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Může divadlo zapomínat?

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Nesnesitelná mateřská...

Dvakrát ze Slovensko-Česka

Dopředu, ale kam?

Międzynarodowy Festiwal Teatralny...

Zemřeli

Zemřeli

Jiří Kyselák (9. 8. 1952 Brno – 19....

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

My jsme ten oheň nezapálili...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

RR Rozhovory Revolver Revue 2016, 776...

Fundovaně, a přitom...

Pomyslné nůžky už se nerozevírají,...

Obrazem

Malované opony divadel...

Přesně po šesti letech od vydání...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (VIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 21/2017



Obsah,