Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Malostranské okraje 2017

A je to tady zas! Na pražské Malé Straně bude ve dnech 26. května – 3. června znít angličtina s různými přízvuky a kadencemi intenzivněji než obvykle. Může za to nápad skotského rodáka Steva Govea, který už hodnou řádku let pobývá v Praze, který si před lety usmyslel, že nabídne naší metropoli obdobu Edinburgh Fringe, tedy přehlídku nejrůznějších alternativních produkcí od činohry, přes pantomimu, hudbu, kouzelníky, loutky, až po hodně ulítlá queershow a improvizované pozdní večery.

S malým týmem spolupracovníků, kteří jsou v době festivalu doplněni dobrovolníky ze zahraničí, kteří přijíždějí do Prahy právě kvůli Prague Fringe, aby tu pomohli jako biletáři, uvaděči a podobně a zhlédli nejrůznější světová show, za která by v jiných končinách zaplatili majlant. V Praze to mají prakticky za babku. A navíc, Praha je pro alternativce stále trendy. Právě tady se dávají dohromady mladí divadelníci z celého světa a díky kontaktům se získávají pozvání na jiné světové fringe festivaly.

Pražský fringe má i jednu zvláštnost – není to přehlídka: „kdo může, přijede“. O účast právě na tomto festivalu je velký zájem, nabídka poměrně dost převyšuje poptávku. Díky tomu se dá (snad) říci, že v mnoha případech se k nám dostane to lepší ze světového alternativního divadla.  Z přihlášených několik stovek zájemců je jich vybrána asi pětina. Takže letos, v rámci 16. ročníku Prague Fringe, se představí na padesát souborů v osmi divadelních i nedivadelních prostorách Malé Strany (podle vlastní zkušenosti mohu říci, že mi právě Fringe objevil mnohé místa, o jejich divadelním potenciálu jsem nevěděla, a to bydlím kousek o Malé Strany). Prague Fringe se tedy rozlézá po vzoru chobotnice a letos nabídne 236 představení. Většina z nich nemá více než hodinu a cena není vyšší než 150 Kč. Pokud zakoupíte festival pass, tak vyjdou ještě o něco levnější.

Navzdory dosti dlouhé tradici (které si už povšimli fanoušci fringe po celém světě, kteří si pravidelně zapisují toto datum na přelomu května a června do kalendáře svých kulturních plánů) tvoří podle statistiky 60% návštěvníků anglicky mluvící lidé, kteří žijí v Praze nebo turisti. Já mám dojem, že jich bude dokonce víc, protože při svých návštěvách jen velmi zřídka potkám nějakého Čecha. Navzdory tomu, že naše znalost angličtiny je dnes mnohem lepší, než bývala kdysi, přece jen jazyková bariéra asi stále existuje. Ostatně podle programu letošního Fringe jsou nonverbální představení v menšině. Označení „easy English“ vás sice může nalákat, ale ani tak není zcela jisté, nakolik je ta English easy.

Nicméně, nabídka vypadá pozoruhodně, byť je těžké cokoli předem zaručit. Hlavním tématem letošního Fringe Prague je současná politická situace, není to však téma jediné. Takže vedle představení o Brexitu či vládách špehujících vlastní občany, můžete zajít například na Havlův Protest v provedení Allinace for New Music-Theatre z USA, ale také na nejrůznější zábavné kousky, ať už improvizované, či pečlivě promyšlené. I já letos znovu vstoupím na toto teritorium a pokusím se v nejrůznějších prostorách nasát nové trendy alternativního divadla. Pokud vás to zajímá, tak k je dispozici přehledný tištěný katalog nebo webové stránky: http://www.praguefringe.com/programme

///

Více na i-DN:

Mlčení na sedmičce (No. 1)

Mlčení na sedmičce (No. 2)

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 26. května 2017

Komentáře k článku: Malostranské okraje 2017

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,