Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Malostranské okraje 2017

A je to tady zas! Na pražské Malé Straně bude ve dnech 26. května – 3. června znít angličtina s různými přízvuky a kadencemi intenzivněji než obvykle. Může za to nápad skotského rodáka Steva Govea, který už hodnou řádku let pobývá v Praze, který si před lety usmyslel, že nabídne naší metropoli obdobu Edinburgh Fringe, tedy přehlídku nejrůznějších alternativních produkcí od činohry, přes pantomimu, hudbu, kouzelníky, loutky, až po hodně ulítlá queershow a improvizované pozdní večery.

S malým týmem spolupracovníků, kteří jsou v době festivalu doplněni dobrovolníky ze zahraničí, kteří přijíždějí do Prahy právě kvůli Prague Fringe, aby tu pomohli jako biletáři, uvaděči a podobně a zhlédli nejrůznější světová show, za která by v jiných končinách zaplatili majlant. V Praze to mají prakticky za babku. A navíc, Praha je pro alternativce stále trendy. Právě tady se dávají dohromady mladí divadelníci z celého světa a díky kontaktům se získávají pozvání na jiné světové fringe festivaly.

Pražský fringe má i jednu zvláštnost – není to přehlídka: „kdo může, přijede“. O účast právě na tomto festivalu je velký zájem, nabídka poměrně dost převyšuje poptávku. Díky tomu se dá (snad) říci, že v mnoha případech se k nám dostane to lepší ze světového alternativního divadla.  Z přihlášených několik stovek zájemců je jich vybrána asi pětina. Takže letos, v rámci 16. ročníku Prague Fringe, se představí na padesát souborů v osmi divadelních i nedivadelních prostorách Malé Strany (podle vlastní zkušenosti mohu říci, že mi právě Fringe objevil mnohé místa, o jejich divadelním potenciálu jsem nevěděla, a to bydlím kousek o Malé Strany). Prague Fringe se tedy rozlézá po vzoru chobotnice a letos nabídne 236 představení. Většina z nich nemá více než hodinu a cena není vyšší než 150 Kč. Pokud zakoupíte festival pass, tak vyjdou ještě o něco levnější.

Navzdory dosti dlouhé tradici (které si už povšimli fanoušci fringe po celém světě, kteří si pravidelně zapisují toto datum na přelomu května a června do kalendáře svých kulturních plánů) tvoří podle statistiky 60% návštěvníků anglicky mluvící lidé, kteří žijí v Praze nebo turisti. Já mám dojem, že jich bude dokonce víc, protože při svých návštěvách jen velmi zřídka potkám nějakého Čecha. Navzdory tomu, že naše znalost angličtiny je dnes mnohem lepší, než bývala kdysi, přece jen jazyková bariéra asi stále existuje. Ostatně podle programu letošního Fringe jsou nonverbální představení v menšině. Označení „easy English“ vás sice může nalákat, ale ani tak není zcela jisté, nakolik je ta English easy.

Nicméně, nabídka vypadá pozoruhodně, byť je těžké cokoli předem zaručit. Hlavním tématem letošního Fringe Prague je současná politická situace, není to však téma jediné. Takže vedle představení o Brexitu či vládách špehujících vlastní občany, můžete zajít například na Havlův Protest v provedení Allinace for New Music-Theatre z USA, ale také na nejrůznější zábavné kousky, ať už improvizované, či pečlivě promyšlené. I já letos znovu vstoupím na toto teritorium a pokusím se v nejrůznějších prostorách nasát nové trendy alternativního divadla. Pokud vás to zajímá, tak k je dispozici přehledný tištěný katalog nebo webové stránky: http://www.praguefringe.com/programme

///

Více na i-DN:

Mlčení na sedmičce (No. 1)

Mlčení na sedmičce (No. 2)

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 26. května 2017

Komentáře k článku: Malostranské okraje 2017

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 16/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


3. 10.–16. 10. 2017

Číslo 16/2017 (3. 10.–16. 10. 2017)

Obsah čísla 16/2017

Slovo ...

Divadlo, které si nerozumí

Mám dojem, že účastníci...

Sukces měsíce

Národní divadlo...

SUKCES MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU DIVADLO

Dotazník

VerRich

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Seminář o umělecké kritice

Do Centra současného umění DOX...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Vlastivědné muzeum v Olomouci...

Kritika

Nedává, nebere

Poslední premiérou loňské sezony...

Každý musí sestoupit do...

Hrát na konci léta v krásném...

Vykřičíme všechnu bídu

Součástí pracovních oslav deseti let...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 16/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní smrti aneb Festival...

Podle mého si „přední příčky“...

Mysteriózní film o temné...

Závěrečným představením...

Dosažení vyšších cílů

V roce 1999 uvedl Petr Lébl v rámci...

Jak budovat nový svět

Neznám knížku slovenské autorky...

Vše, anebo nic o synech a...

Nápad přivézt na plzeňský festival...

Místo srdce máme troud

Rumunské maďarskojazyčné divadlo z...

Slepá avantgarda (proti)

Inscenace polského TR Warszawa Holzwege...

Otázky bez odpovědí (pro)

Možná si toho nejsme plně vědomi,...

Zločin a trest v celé...

Nejen zlí jazykové tvrdí, že mnohé...

Šílenství jako stav světa?

Gogolovy Bláznovy zápisky – o...

Rozhovor

René Levínský: Píšu,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Barankiewicz:...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem...

Kontext

O divadelním létě (nejen) v...

Zdá se, že vypravit se do divadla...

Burza

Joan Brehms se vrací domů

Národní muzeum informuje

Nominace na Cenu Thálie

Herecká asociace informuje

Podoby – Květáci

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo Radost Brno

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Aurora Lubos: Čekám, až mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Radu Afrim: Stačí tři zvuky...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Ještě k Národnímu divadlu

ohlasy: Ad DN 15/2017, str. 2

Zemřeli

Zemřeli

Arnošt Svoboda (6. 2. 1941 Třebíč...

Jan Tříska bohužel...

Nemohu stále uvěřit, že nepřijde....

Výročí

Výročí 1.−15. října

Černý Ondřej, ředitel, kritik a...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VI)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Jan Tříska

Ve Stříbrné ulici na Starém Městě...

Pan Papírek… ( III )

Příloha

Poděkování

Mezinárodní divadelní festival PALM...

Palm Off Fest 2017 – program

20. října v 19 hodin Zahájení...

Visegrád by chyběl stejně...

V posledních měsících jsou stále...

O střední Evropě

Střední Evropa existuje a my v ní,...

Nová pravice ve střední...

Rodí se nová střední Evropa a jeden...

Lze zachránit střední...

Střední Evropa, o které kdysi psal...

Lze žít a hrát divadlo...

Druhý ročník setkání divadel...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 16/2017



Obsah,