Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Luděk Vele: Přál bych Grabštejnu další nadšence

Aleš Briscein a Luděk Vele v posledním grabštejnském představení FOTO HANA SMEJKALOVÁ

Proč jste se letos rozhodl uzavřít pětadvacetiletou tradici benefičních koncertů?

Benefiční koncerty vznikly na záchranu hradu, který po dvacetiletém pobytu armády byl doslova ruinou. To se povedlo, takže ztratily svůj smysl. Samozřejmě, že obnova hradu by nebyla možná bez finanční podpory Ministerstva kultury ČR. A nejde jen o stavební rekonstrukci. Během let své bezprizornosti hrad vymizel z povědomí veřejnosti. Benefiční koncerty a vše, co se na hradě dělo, přispěly k jeho navrácení do seznamu oblíbených turistických cílů. Naše Benefiční sdružení se finančně a autorsky podílelo i na propagačním filmu o Grabštejně režírovaném Janem Vaculíkem.

Mohl byste krátce shrnout, čím vším benefice hradu přispěly?

To se krátce opravdu nedá vypovědět. Především to byly záchrana a obnova kaple sv. Barbory, jednoho z nejpůsobivějších renesančních prostorů českého venkova. Pro kapli byly pořízeny kopie dvou oltářních obrazů, repliky zlacených váz z rubínového skla, na něž věnoval podstatnou část svých celoživotních úspor bývalý profesor libereckého gymnázia Josef Tomíček. Pro oltář vznikla kopie dřevěné plastiky sv. Barbory a po objevení jejího originálu v depozitáři liberecké Oblastní galerie jsme se podíleli i na jeho zrestaurování, obnovou prošly barokní varhany. Na hradní věži jsme nechali náhradou za původní zvon zrekvírovaný během světových válek zhotovit nový s názvem Smíření, na věž jsme umístili osm desek s orientačními body okolního panorámatu. A mohl bych takto dlouho pokračovat.

Neměli bychom zapomenout na Galerii sv. Barbory.

K tradici benefičních koncertů patří od roku 1997 každoroční vernisáž výstav výtvarníků většinou spojených s tímto krajem. Každý věnoval Grabštejnu jedno z vystavovaných děl, a ta se stala základem dnešní obrazárny. Obsahuje osmadvacet maleb, kreseb a grafik, dvě skulptury, jednu tapiserii a odlitek návrhu pamětní medaile ražené při zápisu Grabštejna do seznamu národních kulturních památek. Mezi autory jsou renomovaní umělci jako Vladimír Komárek, Josef Jíra, Jan Kunovský, Jitka Válová, Olbram Zoubek a řada dalších.

Udržet tradici celých pětadvacet let znamená nemalé úsilí…

Kdybych měl jmenovat všechny, kteří se mnou obětavě benefiční koncerty připravovali, nestačil by mi prostor. Tak poděkuju alespoň dlouholeté chotyňské starostce Janě Mlejnecké i své rodině, která to vše čtvrt století se mnou snášela. A všem sólistům, sboristům, dirigentům i klavíristům, kteří na Grabštejn bez nároku na honorář přijížděli; v neposlední řadě i vedení pražského Národního divadla, které nám ochotně půjčovalo kostýmy z operních inscenací.

Ne vše, co se na Grabštejně vybudovalo, skončilo happy endem.

Máte na mysli Stezku smíření, křížovou cestu se čtrnácti zastaveními z autorské dílny sochaře Václava Moravce, jež byla loni v květnu umístěna podél pěšiny vedoucí z Chotyně na vrchol hradního kopce. Bohužel i přes podporu mnoha jednotlivců a institucí musela být letos v červnu z rozhodnutí Krajského úřadu Libereckého kraje odstraněna. Nyní je umístěna před domem s pečovatelskou službou v Chotyni.

Nechtěl jsem porušovat žádná nařízení. Křížová cesta měla být třešničkou na dortu benefičních koncertů, kterou jsem chtěl věnovat všem, kdo na hrad půjdou. Bohužel, krajský odbor památkové péče byl jiného názoru. Kdo ví, jestli šlo opravdu jen o křížovou cestu. Stále se mi ozývají lidé, kteří by stély rádi viděli zpět na původním místě. Nevím, jestli to půjde. Snad po volbách, kdyby o tom rozhodovali lidé se srdcem, citem a mozkem v hlavě.

  • Autor: Radmila Hrdinová
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Luděk Vele: Přál bych Grabštejnu další nadšence

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,