Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Luděk Vele

V sobotu 19. srpna vystoupil sólista pražského Národního divadla Luděk Vele na grabštejnské pódium, aby, tak jako každý rok, zanotoval Pánbůh vám zaplať z Janáčkových Ukvalských písní a symbolicky tak zahájil XXV. benefiční koncert pro Grabštejn.

Od roku 1993 mohli diváci sledovat nejen koncertní provedení operních árií a posléze celá operní představení, ale i proces, během něhož se z ruiny znovu rodil severočeský strážní hrad, který se tyčí na výspě trojzemí mezi Českem, Polskem a Německem. Benefiční koncerty vznikly právě z iniciativy Veleho, rodáka z blízké Chotyně, který si umanul, že půvabný hrádek nenechá zchátrat a zaniknout.

Rok co rok tak na Grabštejně byli diváci svědky operních představení provozovaných za doprovodu klavíru, leč s velkým nadšením a radostí. Během let zaznělo šest koncertů a osmnáct scénických provedení oper, devatenáctá Prodaná nevěsta letos celý cyklus uzavřela.

Za kouzlem grabštejnských operních večerů se sjížděli diváci z celé České republiky i blízkého Německa. V průměru jich bylo každý rok kolem osmi set. Na Dona Giovanniho v roce 2007 se jich sjelo jedenáct set a zdálo se, že se jich už víc na malé nádvoří nevejde, nicméně o pět let později se jich na Libuši s Evou Urbanovou vtěsnalo ještě o padesát více.

Ve většině inscenací účinkovali umělci z pražského Národního divadla, u klavíru se vystřídali Petr Doubravský, Jiří Pokorný, František Preisler, David Švec a další, kteří by mohli vyprávět o tom, jaké to je odehrát celou operu a případně zastoupit i dirigenta.

Při pohledu zpět se z paměti vynořují nostalgické Příhody lišky Bystroušky s čtenými texty Rudolfa Těsnohlídka v podání herce libereckého divadla Vojtěcha Rona, deštivé, ale nadšené provedení Čerta a Káči, první Rusalka s nedávno zesnulou Evou Děpoltovou a druhá s Jitkou Svobodovou, Prodaná nevěsta s Danou Burešovou, Smetanovo Tajemství, Hubička i Dvě vdovy, loňská vroucí Janáčkova Její pastorkyňa… V každé z nich vytvořil Vele stěžejní basovou postavu: Vodníka, Kecala, Bonifáce, Mumlala, Palouckého, Chrudoše, Rychtáře, Leporella, Bartola, Pasquala… a projevil se i jako zdatný režisér grabštejnských představení.

V letošní Prodané nevěstě Jeníka a Mařenku zpívali Aleš Briscein a Alžběta Poláčková, Vaška Josef Moravec a Kecala opět Vele. Jevišti udávala tón stylizace do nejvěrnějšího sponzora benefičních koncertů, svijanského pivovaru, a rozverným duchem připomínala Prodanka silvestrovská představení, kde je vše dovoleno. Zkrátka: Dobrá věc se podařila!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Luděk Vele

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Kritika

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,