Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Luděk Vele

V sobotu 19. srpna vystoupil sólista pražského Národního divadla Luděk Vele na grabštejnské pódium, aby, tak jako každý rok, zanotoval Pánbůh vám zaplať z Janáčkových Ukvalských písní a symbolicky tak zahájil XXV. benefiční koncert pro Grabštejn.

Od roku 1993 mohli diváci sledovat nejen koncertní provedení operních árií a posléze celá operní představení, ale i proces, během něhož se z ruiny znovu rodil severočeský strážní hrad, který se tyčí na výspě trojzemí mezi Českem, Polskem a Německem. Benefiční koncerty vznikly právě z iniciativy Veleho, rodáka z blízké Chotyně, který si umanul, že půvabný hrádek nenechá zchátrat a zaniknout.

Rok co rok tak na Grabštejně byli diváci svědky operních představení provozovaných za doprovodu klavíru, leč s velkým nadšením a radostí. Během let zaznělo šest koncertů a osmnáct scénických provedení oper, devatenáctá Prodaná nevěsta letos celý cyklus uzavřela.

Za kouzlem grabštejnských operních večerů se sjížděli diváci z celé České republiky i blízkého Německa. V průměru jich bylo každý rok kolem osmi set. Na Dona Giovanniho v roce 2007 se jich sjelo jedenáct set a zdálo se, že se jich už víc na malé nádvoří nevejde, nicméně o pět let později se jich na Libuši s Evou Urbanovou vtěsnalo ještě o padesát více.

Ve většině inscenací účinkovali umělci z pražského Národního divadla, u klavíru se vystřídali Petr Doubravský, Jiří Pokorný, František Preisler, David Švec a další, kteří by mohli vyprávět o tom, jaké to je odehrát celou operu a případně zastoupit i dirigenta.

Při pohledu zpět se z paměti vynořují nostalgické Příhody lišky Bystroušky s čtenými texty Rudolfa Těsnohlídka v podání herce libereckého divadla Vojtěcha Rona, deštivé, ale nadšené provedení Čerta a Káči, první Rusalka s nedávno zesnulou Evou Děpoltovou a druhá s Jitkou Svobodovou, Prodaná nevěsta s Danou Burešovou, Smetanovo Tajemství, Hubička i Dvě vdovy, loňská vroucí Janáčkova Její pastorkyňa… V každé z nich vytvořil Vele stěžejní basovou postavu: Vodníka, Kecala, Bonifáce, Mumlala, Palouckého, Chrudoše, Rychtáře, Leporella, Bartola, Pasquala… a projevil se i jako zdatný režisér grabštejnských představení.

V letošní Prodané nevěstě Jeníka a Mařenku zpívali Aleš Briscein a Alžběta Poláčková, Vaška Josef Moravec a Kecala opět Vele. Jevišti udávala tón stylizace do nejvěrnějšího sponzora benefičních koncertů, svijanského pivovaru, a rozverným duchem připomínala Prodanka silvestrovská představení, kde je vše dovoleno. Zkrátka: Dobrá věc se podařila!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Luděk Vele

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,