Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a opery Slezského divadla v Opa

Lubor Cukr a Jiří Seydler FOTO JANA REICHELOVÁ

Jiří Seydler umělecký šéf činohry

Chystáte výraznější obrat ve směřování činohry Slezského divadla Opava?

Nikoliv. Nemám rád revoluce, které jsou ochotny stavět pouze na spáleništích. Rád ve Slezském divadle přispěji k vývoji. Kvalitní, ale běžný provoz oblastního repertoárového divadla bych rád obohatil o uvědomění si důležitosti vlastní historie, vzájemně spjaté, více než dvěstěleté, historie města Opavy a jejího divadla. Chci iniciovat vznik nové, původní inscenace 1918!, kterou bychom uvedli na podzim roku 2018. Malá historie místa ve velké historii doby. Německé město sídlící na odvěkém českém území uprostřed obrovských změn… A potom vytvořit malou, zábavně edukativní inscenaci o historii městského divadla, která bude určena pro mladé študáky. Vytáhnout diváka z pohodlných fotelů pod křišťálovými lustry i do jiných prostor, do divadélek, kaváren, na ulici. Nablízko propojit našeho herce s diváky. Prostě stále ukazovat na nezastupitelnost živého městského divadla uvnitř hradeb svého města.

Čím je pro vás toto divadlo specifické?

Už jsem to zmiňoval. Je to úžasná historie divadla, jeho genius loci. Z jeho zdí cítím tu starou, ale stále strašlivě silnou vůli našich předků žít v součinnosti s kulturností prostředí a lidí. A pak samozřejmě nynější možnosti divadla. Ta velká spousta lidí ze tří souborů nakupená v jednom divadelním domě, ta přece při správném naladění musí vytvořit neuvěřitelně třaskavou směs!

Plánujete oslovit nové spolupracovníky – režiséry, herce, dramaturgy, dramatiky?

V příští sezoně se objeví několik mladých hostů, ze kterých se snad povede doplnit soubor, z radostných důvodů na nějaký čas odchází dramaturgyně Alžběta Matoušková, na jejíž místo, jak doufám, nastoupí kolegyně Alice Olmová, začal jsem si povídat s několika skvělými autory – konkrétně s Tomášem Vůjtkem, Milanem Šotkem a Tomášem Zmeškalem – o napsání původního titulu vycházejícího z opavského prostředí. Každodenní debata s režiséry, výtvarníky, hudebníky a dalšími patří k samozřejmosti mé práce.

Jaké tituly plánujete ve Slezském divadle Opava režírovat?

Pro příští sezonu připravuji českou premiéru Modrý z nebe od McKeevera a jako společný projekt ve spolupráci s operním a baletním souborem připravujeme muzikál Člověk z kraje la Mancha. První – a doufám, že ne poslední – pokus o třísknutí, o společný burácivý úder do tympánu! Tváříme se s kolegou, šéfem opery Luborem Cukrem, dostatečně odvážně?

Lenka Dombrovská

Lubor Cukr umělecký šéf opery

K jakým cílům povedete operu Slezského divadla?

Divadlo s více jak dvousetletou tradicí si určitě zaslouží pozornost, proto bych opavskou operu rád ještě víc než dosud zapojil do uměleckého dění v naší republice. Přestože divadlo není svými rozměry příliš velké, patří k nejmenším u nás, vždycky jsem se do jeho budovy rád vracel a cítil jsem se tu dobře. A chtěl bych, aby se tu neméně dobře cítili i diváci. Vím, že se tu hrál velmi hodnotný repertoár, který často obsahoval jinde opomíjené tituly. V tom vidím jednu z dobrých cest, po které chci jít dál. Rád bych pozval zajímavé hosty a doufám, že se podaří novými tvářemi vzbudit i zájem diváků. Plánuji navázat spolupráci s důležitými uměleckými školami a na základě předzpívání dát šanci i začínajícím umělcům. Zajímavou a v našich končinách zatím opomíjenou možností jsou koprodukce, o které bych se chtěl pokusit třeba i se vzdálenějšími divadly, důležité je, abychom k sobě měli blízko umělecky. Plánuji také rozšířit okruh návštěvníků o mladé publikum, které je třeba k opeře dovést. Já vím, říkají to všichni, ale já to opravdu zkusím!

Co je potřeba v opavské opeře změnit?

Lidé i divadla se musejí rozvíjet, stát na jednom místě není zdravé pro nikoho. Poslední roky byly pro Slezské divadlo velmi složité a je obdivuhodné, jak to období všichni zvládli. Nakonec také nominace na Ceny Thálie 2016 jsou toho důkazem. Myslím, že teď je ten správný moment uvést věci do pohybu, nasměrovat soubor a vykročit. Plánuji změnu vizuální podoby inscenací a chci se přiblížit k současným interpretačním trendům. Zásah budou potřebovat i propagační materiály divadla. Rád bych našel způsob, jak pomocí vizuálů na divadlo lépe upozornit.

Ovlivní nová funkce váš život?

Zásadně. Ale šéfování v Opavě jsem přijal s radostí, věřím, že se vše bude odvíjet pozitivně. Na jaře musím ještě dokončit několik dřívějších závazků a od nové sezony chci většinu svého času věnovat Opavě.

Josef Herman

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Je čas uvést věci do pohybu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,