Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a opery Slezského divadla v Opa

Lubor Cukr a Jiří Seydler FOTO JANA REICHELOVÁ

Jiří Seydler umělecký šéf činohry

Chystáte výraznější obrat ve směřování činohry Slezského divadla Opava?

Nikoliv. Nemám rád revoluce, které jsou ochotny stavět pouze na spáleništích. Rád ve Slezském divadle přispěji k vývoji. Kvalitní, ale běžný provoz oblastního repertoárového divadla bych rád obohatil o uvědomění si důležitosti vlastní historie, vzájemně spjaté, více než dvěstěleté, historie města Opavy a jejího divadla. Chci iniciovat vznik nové, původní inscenace 1918!, kterou bychom uvedli na podzim roku 2018. Malá historie místa ve velké historii doby. Německé město sídlící na odvěkém českém území uprostřed obrovských změn… A potom vytvořit malou, zábavně edukativní inscenaci o historii městského divadla, která bude určena pro mladé študáky. Vytáhnout diváka z pohodlných fotelů pod křišťálovými lustry i do jiných prostor, do divadélek, kaváren, na ulici. Nablízko propojit našeho herce s diváky. Prostě stále ukazovat na nezastupitelnost živého městského divadla uvnitř hradeb svého města.

Čím je pro vás toto divadlo specifické?

Už jsem to zmiňoval. Je to úžasná historie divadla, jeho genius loci. Z jeho zdí cítím tu starou, ale stále strašlivě silnou vůli našich předků žít v součinnosti s kulturností prostředí a lidí. A pak samozřejmě nynější možnosti divadla. Ta velká spousta lidí ze tří souborů nakupená v jednom divadelním domě, ta přece při správném naladění musí vytvořit neuvěřitelně třaskavou směs!

Plánujete oslovit nové spolupracovníky – režiséry, herce, dramaturgy, dramatiky?

V příští sezoně se objeví několik mladých hostů, ze kterých se snad povede doplnit soubor, z radostných důvodů na nějaký čas odchází dramaturgyně Alžběta Matoušková, na jejíž místo, jak doufám, nastoupí kolegyně Alice Olmová, začal jsem si povídat s několika skvělými autory – konkrétně s Tomášem Vůjtkem, Milanem Šotkem a Tomášem Zmeškalem – o napsání původního titulu vycházejícího z opavského prostředí. Každodenní debata s režiséry, výtvarníky, hudebníky a dalšími patří k samozřejmosti mé práce.

Jaké tituly plánujete ve Slezském divadle Opava režírovat?

Pro příští sezonu připravuji českou premiéru Modrý z nebe od McKeevera a jako společný projekt ve spolupráci s operním a baletním souborem připravujeme muzikál Člověk z kraje la Mancha. První – a doufám, že ne poslední – pokus o třísknutí, o společný burácivý úder do tympánu! Tváříme se s kolegou, šéfem opery Luborem Cukrem, dostatečně odvážně?

Lenka Dombrovská

Lubor Cukr umělecký šéf opery

K jakým cílům povedete operu Slezského divadla?

Divadlo s více jak dvousetletou tradicí si určitě zaslouží pozornost, proto bych opavskou operu rád ještě víc než dosud zapojil do uměleckého dění v naší republice. Přestože divadlo není svými rozměry příliš velké, patří k nejmenším u nás, vždycky jsem se do jeho budovy rád vracel a cítil jsem se tu dobře. A chtěl bych, aby se tu neméně dobře cítili i diváci. Vím, že se tu hrál velmi hodnotný repertoár, který často obsahoval jinde opomíjené tituly. V tom vidím jednu z dobrých cest, po které chci jít dál. Rád bych pozval zajímavé hosty a doufám, že se podaří novými tvářemi vzbudit i zájem diváků. Plánuji navázat spolupráci s důležitými uměleckými školami a na základě předzpívání dát šanci i začínajícím umělcům. Zajímavou a v našich končinách zatím opomíjenou možností jsou koprodukce, o které bych se chtěl pokusit třeba i se vzdálenějšími divadly, důležité je, abychom k sobě měli blízko umělecky. Plánuji také rozšířit okruh návštěvníků o mladé publikum, které je třeba k opeře dovést. Já vím, říkají to všichni, ale já to opravdu zkusím!

Co je potřeba v opavské opeře změnit?

Lidé i divadla se musejí rozvíjet, stát na jednom místě není zdravé pro nikoho. Poslední roky byly pro Slezské divadlo velmi složité a je obdivuhodné, jak to období všichni zvládli. Nakonec také nominace na Ceny Thálie 2016 jsou toho důkazem. Myslím, že teď je ten správný moment uvést věci do pohybu, nasměrovat soubor a vykročit. Plánuji změnu vizuální podoby inscenací a chci se přiblížit k současným interpretačním trendům. Zásah budou potřebovat i propagační materiály divadla. Rád bych našel způsob, jak pomocí vizuálů na divadlo lépe upozornit.

Ovlivní nová funkce váš život?

Zásadně. Ale šéfování v Opavě jsem přijal s radostí, věřím, že se vše bude odvíjet pozitivně. Na jaře musím ještě dokončit několik dřívějších závazků a od nové sezony chci většinu svého času věnovat Opavě.

Josef Herman

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Je čas uvést věci do pohybu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,