Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a opery Slezského divadla v Opa

Lubor Cukr a Jiří Seydler FOTO JANA REICHELOVÁ

Jiří Seydler umělecký šéf činohry

Chystáte výraznější obrat ve směřování činohry Slezského divadla Opava?

Nikoliv. Nemám rád revoluce, které jsou ochotny stavět pouze na spáleništích. Rád ve Slezském divadle přispěji k vývoji. Kvalitní, ale běžný provoz oblastního repertoárového divadla bych rád obohatil o uvědomění si důležitosti vlastní historie, vzájemně spjaté, více než dvěstěleté, historie města Opavy a jejího divadla. Chci iniciovat vznik nové, původní inscenace 1918!, kterou bychom uvedli na podzim roku 2018. Malá historie místa ve velké historii doby. Německé město sídlící na odvěkém českém území uprostřed obrovských změn… A potom vytvořit malou, zábavně edukativní inscenaci o historii městského divadla, která bude určena pro mladé študáky. Vytáhnout diváka z pohodlných fotelů pod křišťálovými lustry i do jiných prostor, do divadélek, kaváren, na ulici. Nablízko propojit našeho herce s diváky. Prostě stále ukazovat na nezastupitelnost živého městského divadla uvnitř hradeb svého města.

Čím je pro vás toto divadlo specifické?

Už jsem to zmiňoval. Je to úžasná historie divadla, jeho genius loci. Z jeho zdí cítím tu starou, ale stále strašlivě silnou vůli našich předků žít v součinnosti s kulturností prostředí a lidí. A pak samozřejmě nynější možnosti divadla. Ta velká spousta lidí ze tří souborů nakupená v jednom divadelním domě, ta přece při správném naladění musí vytvořit neuvěřitelně třaskavou směs!

Plánujete oslovit nové spolupracovníky – režiséry, herce, dramaturgy, dramatiky?

V příští sezoně se objeví několik mladých hostů, ze kterých se snad povede doplnit soubor, z radostných důvodů na nějaký čas odchází dramaturgyně Alžběta Matoušková, na jejíž místo, jak doufám, nastoupí kolegyně Alice Olmová, začal jsem si povídat s několika skvělými autory – konkrétně s Tomášem Vůjtkem, Milanem Šotkem a Tomášem Zmeškalem – o napsání původního titulu vycházejícího z opavského prostředí. Každodenní debata s režiséry, výtvarníky, hudebníky a dalšími patří k samozřejmosti mé práce.

Jaké tituly plánujete ve Slezském divadle Opava režírovat?

Pro příští sezonu připravuji českou premiéru Modrý z nebe od McKeevera a jako společný projekt ve spolupráci s operním a baletním souborem připravujeme muzikál Člověk z kraje la Mancha. První – a doufám, že ne poslední – pokus o třísknutí, o společný burácivý úder do tympánu! Tváříme se s kolegou, šéfem opery Luborem Cukrem, dostatečně odvážně?

Lenka Dombrovská

Lubor Cukr umělecký šéf opery

K jakým cílům povedete operu Slezského divadla?

Divadlo s více jak dvousetletou tradicí si určitě zaslouží pozornost, proto bych opavskou operu rád ještě víc než dosud zapojil do uměleckého dění v naší republice. Přestože divadlo není svými rozměry příliš velké, patří k nejmenším u nás, vždycky jsem se do jeho budovy rád vracel a cítil jsem se tu dobře. A chtěl bych, aby se tu neméně dobře cítili i diváci. Vím, že se tu hrál velmi hodnotný repertoár, který často obsahoval jinde opomíjené tituly. V tom vidím jednu z dobrých cest, po které chci jít dál. Rád bych pozval zajímavé hosty a doufám, že se podaří novými tvářemi vzbudit i zájem diváků. Plánuji navázat spolupráci s důležitými uměleckými školami a na základě předzpívání dát šanci i začínajícím umělcům. Zajímavou a v našich končinách zatím opomíjenou možností jsou koprodukce, o které bych se chtěl pokusit třeba i se vzdálenějšími divadly, důležité je, abychom k sobě měli blízko umělecky. Plánuji také rozšířit okruh návštěvníků o mladé publikum, které je třeba k opeře dovést. Já vím, říkají to všichni, ale já to opravdu zkusím!

Co je potřeba v opavské opeře změnit?

Lidé i divadla se musejí rozvíjet, stát na jednom místě není zdravé pro nikoho. Poslední roky byly pro Slezské divadlo velmi složité a je obdivuhodné, jak to období všichni zvládli. Nakonec také nominace na Ceny Thálie 2016 jsou toho důkazem. Myslím, že teď je ten správný moment uvést věci do pohybu, nasměrovat soubor a vykročit. Plánuji změnu vizuální podoby inscenací a chci se přiblížit k současným interpretačním trendům. Zásah budou potřebovat i propagační materiály divadla. Rád bych našel způsob, jak pomocí vizuálů na divadlo lépe upozornit.

Ovlivní nová funkce váš život?

Zásadně. Ale šéfování v Opavě jsem přijal s radostí, věřím, že se vše bude odvíjet pozitivně. Na jaře musím ještě dokončit několik dřívějších závazků a od nové sezony chci většinu svého času věnovat Opavě.

Josef Herman

  • Autor: DN
  • Publikováno: 20. března 2017

Komentáře k článku: Je čas uvést věci do pohybu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

Dotazník

Eliška Brtnická

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kronika

Jednou větou

Tanec komunikuje a rozšiřuje...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Kontext

Megapřehlídka narcistů

Úvahy výtvarné – Jarní výstavní...

Vláda věcí tvých…

ÚVAHY TELEVIZNÍ

Cit pro věci, které mají...

Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta...

Burza

Jubilejní Poděbrady jinak

Herecká asociace informuje

Podoby – Tři mouchy

Stručný obsah příspěvku zde není...

Moravské divadlo Olomouc

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Slovensko intimní i veřejné

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vladislav Trojickij: Herci...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Vyjádření k mediální...

Naše studentka 3. ročníku oboru...

Zemřeli

Zemřeli

André Louis Perinetti (7. 8. 1933...

Výročí

Výročí 1.−15. června

Výročí 1.–15. června △ Hnilička...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,