Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Večer s loutnou

Jednou ze svíček na narozeninovém dortu souboru Geisslers Hofcomoedianten se stalo založení hudební skupiny The Geisslers a inscenovaný koncert LoutnaCZ. Vznik kapely fanoušky nepřekvapí, vždyť v patnáctileté tradici souboru hudba a zpěv hráli nemalou roli, právě tak jako nadsázka a spojování zdánlivě nespojitelného, tedy barokní klasiky a aktuálních trendů. I tentokrát Geissleři kouzlí s mnoha různými rekvizitami a významy – od nápisu LET´S baROCK na pozadí koncertní scény, přes několikanásobnou variaci ošidných namlouvacích rituálů, které propojují osobní a společenské, vysoké i nízké.

FOTOARCHIV DIVADLA

Kapela The Geisslers vznikla k patnáctiletému výročí souboru FOTO ARCHIV DIVADLA

Cyklus 13 písní Adama Michny z Otradovic sloužil původně jako podklad pro příběh sbližování a sňatku lidské duše s Kristem. Podobně jako u předchozích projektů Geisslerů základní materiál slouží jako inspirace pro fantazii tvůrců v čele s režisérem Petrem Haškem. Rozbujelou performaní se proplétáme s pomocí glosování dějů, které se odehrávají kdesi mimo scénu. Souběžně tak můžeme sledovat tři různé linie, které běží paralelně, ale v některých bodech se nenadále protnou v divokém para-barokním reji.

Prvořadě živě sledujeme interakce herců, hudebníků a zpěváků (Martin Bohadlo, Simona Jindráková, Dominik Linka, Tereza Sedláčková, Petr Šmíd, Bartoloměj Veselý) v blyštivě stylizované live produkci, jejíž detaily jsou pečlivě sledované a dokumentované ruční kamerou produkčního, cenzora a potencionálního performera v jednom (Vojtěch Bartoš). Vedle toho jsou nám předkládány dokumentární záběry ze života kapely a zkoušení, včetně glosování charakterů a chování jednotlivců a náznaku neuskutečněné vzpoury proti diktátorskému frontmanovi kapely. Do třetice tu máme v současné době aktuálností bublající politickou linku (chvílemi snad až příliš plakátově opakující klišé týkající se nešvarů prezidenta Miloše Zemana and his boys), dokumentující namlouvání a sňatky z rozumu různých politických subjektů. Diváci si tak mohou vychutnat nejen hravé komediantství a spontánní muzikálnost sehraného souboru, ale také dovedné prolínání jednotlivých tematických – barokně rozbujelých – linek.

Inscenovaný koncert (jenž po mikulovské předpremiéře a festivalové premiéře v rámci letního festivalu na Kuksu, dospěl v říjnu na domovskou pražskou scénu ve VILE Štvanice) můžeme vnímat nejen jako originální dárek k narozeninám souboru, ale i jako další formálně zajímavý experiment Geisslers Hofcomoedianten, který obohacuje pestrou mozaiku jejich patnáctileté tvorby.

Geisslers Hofcomoedianten, Praha – Adam Michna z Otratovic, Helena Kebrtová: LoutnaCZ. Režie Petr Hašek, výprava Kristýna Šrolová, hudební adaptace a nastudování David Hlaváč. Pražská premiéra 25.  října 2016 ve VILE Štvanice.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 31. října 2016

Komentáře k článku: Večer s loutnou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,