Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

LETÍ a NdB vévodí nominacím Cen div. kritiky

25. ročník Cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo (dříve nazývaných Ceny Alfréda Radoka)

Nejvíc nominací, a to po třech, mají Divadlo LETÍ a Národní divadlo Brno, 16 nominací se váže na pražské scény, 3 na brněnské, 2 na ostravské a 1 na Hradec Králové, Liberec a Plzeň. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 79 ženských hereckých výkonů, 78 mužských hereckých výkonů, 31 divadel, 37 poprvé uvedených českých her, 70 scénografií, 47 hudeb a 69 talentů roku.

Slavnostní imerzivní večer spojený s předáváním Cen divadelní kritiky se uskuteční v pondělí 20. března od 18:00 v prostoru Pomezí (Za Poříčskou branou 284/7, Praha – Karlín).

NOMINACE:

 NEJLEPŠÍ INSCENACE ROKU 2016

– BÉLA BARTÓK / ARNOLD SCHÖNBERG: MODROVOUSŮV HRAD / OČEKÁVÁNÍ, režie David Radok, hudební nastudování Marko Ivanović, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Zuzana Ježková, světelný design Torkel Blomkvist, Národní divadlo Brno ve spolupráci s GöteborgsOperan, premiéra 15.10.2016

– DANIEL DOUBT: VZKŘÍŠENÍ, režie Michal Vajdička, scéna Pavol Andraško, kostýmy Katarína Hollá, hudba Václav Havelka a Martin Tvrdý, dramaturgie Eva Suková, Dejvické divadlo Praha, premiéra 12.6.2016

– ANNA SAAVEDRA: OLGA (HORRORY Z HRÁDEČKU), režie Martina Schlegelová, výprava Pavla Kamanová, dramaturgie Marie Špalová, produkce Karolína Macáková, Divadlo Letí – VILA Štvanice Praha, premiéra 23.3.2016

///

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2016

– HANA TOMÁŠ BRIEŠŤANSKÁ (ŠTĚPKA KILIÁNOVÁ)

(Havlíček, Glaser, Šubrtová: Petrolejové lampy, režie Martin Glaser, Národní divadlo Brno)

– TEREZA HOFOVÁ (solo)

(Sjón, Polívková, Hofová: Skugga Baldur, režie Kamila Polívková, Studio Hrdinů Praha)

– PAVLÍNA ŠTORKOVÁ (OLGA)

(Saavedra: Olga /Horrory z Hrádečku/, režie Martina Schlegelová, Divadlo Letí – VILA Štvanice Praha)

– LUCIE TRMÍKOVÁ (HEDA TESMANOVÁ)

(Ibsen: Heda Gablerová, režie Jan Nebeský, Divadlo v Dlouhé Praha)

///

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2016

– MICHAL KERN (PUK)

(Shakespeare: Sen čarovné noci, režie Daniel Špinar, Národní divadlo Praha)

– NORBERT LICHÝ (KAREL-ROMAN KOPFRKINGL)

(Fuks, Menclerová: Spalovač mrtvol, režie Jakub Nvota, Divadlo Petra Bezruče Ostrava)

– STANISLAV MAJER

(Zábranský: Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, režie Kamila Polívková, Studio Hrdinů Praha)

///

DIVADLO ROKU 2016

– DIVADLO V DLOUHÉ PRAHA

– KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA OSTRAVA

– NÁRODNÍ DIVADLO BRNO – OPERA

///

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU 2016

– TOMÁŠ DIANIŠKA: MLČENÍ BOBŘÍKŮ

(uvedlo Divadlo pod Palmovkou ve Studiu Palmoffka Praha, režie Jan Frič, dramaturgie Ladislav Stýblo)

– DAVID DOUBT: VZKŘÍŠENÍ

(uvedlo Dejvické divadlo Praha, režie Michal Vajdička, dramaturgie Eva Suková)

– ANNA SAAVEDRA: OLGA (HORRORY Z HRÁDEČKU)

(uvedlo Divadlo Letí ve VILA Štvanice Praha, režie Martina Schlegelová, dramaturgie Marie Špalová)

 ///

SCÉNOGRAFIE ROKU 2016

 – LUKÁŠ BRYCHTA, ŠTĚPÁN TRETIAG, TEREZA GSÖLLHOFEROVÁ, EVA JUSTICHOVÁ, NATÁLIE RAJNIŠOVÁ (scénografie)  + scénografická výpomoc Polina Akhmetzhanova, Anna Hoskovcová, Majka Semotánová, Dominik Styk, Dorota Tichá

(Brychta, Součková, Tretiag: Pomezí, režie L.Brychta a Š.Tretiag, Projekt Pomezí Praha)

– BARBORA JAKŮBKOVÁ (výprava)

(Peřina, Homolová, Malý: Čechy leží u moře, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec)

 – JAKUB KOPECKÝ (scéna)

(Vian: Pěna dní, režie a adaptace SKUTR, Klicperovo divadlo Hradec Králové)

///

HUDBA ROKU 2016

– ALEŠ BŘEZINA

(Steigerwald, Březina, Ornest: Liduschka /Baarová/, režie Roman Meluzín, dirigent Jiří Petrdlík a Dalibor Bárta, Divadlo J.K.Tyla Plzeň)

– MICHAL NEJTEK

(Spitfire Company & Orchestr Berg: Constellations I. Before I Say Yes, koncept a režie Petr Boháč, Spitfire Company & Orchestr Berg)

– JIŘÍ VYŠOHLÍD

(Vašíček, Jarkovský, Vyšohlíd & kol.: O bílé lani, režie Jakub Vašíček, Divadlo Drak Hradec Králové)

 ///

TALENT ROKU 2016

– JIŘÍ BÖHM (herec)

– TOMÁŠ DIANIŠKA (autor, režisér)

– DANIEL KREJČÍK (herec)

///

V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla se na prvním místě v anketě umístil: Shakespearův Hamlet, režie Thomas Ostermeier, Schaubühne am Lehniner Platz (Berlín, Německo) – uvedeno na Pražském divadelním festivalu německého jazyka.

 ///

Karel Král, šéfredaktor SaD. FOTO JOSEF CHUCHMA / ČT

 Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 89 kritiků:

Zuzana Augustová, Svatava Barančicová, Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Alexej Byček, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Marina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Marta Harasimowicz, Helena Havlíková, Lucie Hayashi, Josef Herman, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, David Chaloupka, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Boris Klepal, Jan Kolář, Petra Kosová, Karel Král, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Radka Kunderová, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Jana Machalická, Martin Macháček, Nina Malíková, Kateřina Málková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Jana Návratová, Natálie Nečasová, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Peter Stoličný, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Nicola Škvarová, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Barbora Truksová, Nina Vangeli, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Daniel Wiesner, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská

///

STATISTIKY Z HISTORIE CEN:

Režiséři:

– Historicky nejvíc inscenací roku režíroval Jan Antonín Pitínský (4), následují Hana Burešová (3), Miroslav Krobot, Petr Lébl a David Radok (2). Z nich Miroslav Krobot získal i „Radoky“ za talent roku a hru roku (celkově má tedy 4 Ceny Alfréda Radoka). David Radok dostal i Cenu za scénografii (je tedy celkem nositelem 3 Cen Alfréda Radoka).

– Režisér, jehož inscenace se nejčastěji objevila napříč kategoriemi: Jan Antonín Pitínský a Hana Burešová (oba 14), Vladimír Morávek (9), David Radok, Miroslav Krobot, Jan Nebeský a Michal Dočekal (5), Dušan D.Pařízek (4), Ivan Krejčí, Petr Lébl a Robert Wilson (3).

Divadla:

– Z hlediska inscenace roku je nejúspěšnější Divadlo Na zábradlí (6, respektive s Ritter, Dene, Voss 7 nejlepších inscenací roku) , následované Národním divadlem v Praze (5 inscenací roku, z toho byly 4 operní) a Dejvickým divadlem (3 inscenace roku).

– Nejvíc Cen divadla roku dostalo Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí (5), následují Divadlo Komedie (ovšem s různými soubory) a Klicperovo divadlo Hradec Králové (4)

– Divadla, jejichž inscenace byly oceněny napříč kategoriemi, mají trochu jiné pořadí: Divadlo Na zábradlí (26), Národní divadlo v Praze (25), Divadlo Komedie (16), Dejvické divadlo (15), Klicperovo divadlo Hradec Králové (12), Divadlo v Dlouhé (11) a ostravská Komorní scéna Aréna (10).

Ostatní:

– Z ostatních umělců získali nejvíc Cen Vladimír Franz za hudbu (6) a Marie Málková za ženský herecký výkon (3) .

– Specifickým mnohonásobným vítězem je Václav Havel. Získal cenu za hru Odcházení,  pak se ale stal tématem hry Velvet Havel, která dostala 6 cen, a to včetně ceny pro herce za titulní roli. Václav Havel je tedy první člověk, který získal cenu jako autor i postava.

– Z dosud udělených Cen za inscenaci roku dostala 20 činohra, 5 opera, 1 pohybové divadlo a 1 divadlo cirkusovo-pohybovo-loutkové.

Kuriozity:

– Štěpán Pácl je dvojnásobný talent

– Ondřej Sokol a Iva Uhlířová jsou (zatím) jediní ocenění za talent, kteří pak dostali i „velkou“ Cenu.

– U Miroslava Krobota je to naopak. Napřed dostal velkou Cenu a pak Cenu za talent, to ale v herectví (a to dřív než se stal populárním hercem filmovým).

Ministři:

– Za dobu, kdy jsou na základě ankety SADu Ceny udíleny (od roku 1992) se v roli ministra kultury vystřídala dlouhá řada osobností, čítající 13 pánů a 2 dámy: Milan Uhde, Jindřich Kabát, Pavel Tigrid, Jaromír Talíř, Martin Stropnický, Pavel Dostál, Vítězslav Jandák, Martin Štěpánek, Helena Třeštíková, Václav Jehlička, Václav Riedlbauch, Jiří Besser, Alena Hanáková, Jiří Balvín a Daniel Herman. Z nich se – po ukončení své politické kariéry – stal Milan Uhde i nositelem Ceny Alfréda Radoka za nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku.

///

INFORMACE PRO ZÁJEMCE O ÚČAST NA PŘEDÁVÁNÍ CEN:

 –  slavnostní imerzivní večer spojený s předáváním Cen divadelní kritiky proběhne v pondělí 20. března 2017 od 18:00 v prostoru Pomezí (Za Poříčskou bránou 284/7, Praha – Karlín). Předpokládaný konec bude ve 20:30

–  vzhledem k omezené kapacitě budovy prosíme ty z Vás, kteří chtějí přijít, aby nám svou účast co nejdříve ohlásili na mailovou adresu redakce svet@divadlo.cz.  My Vám následně potvrdíme, že s návštěvou počítáme, tedy, že budete uvedeni na soupisu hostů. Těm, kteří se ozvou po vyčerpání kapacity oznámíme, že už je bohužel pozdě.

–  samo udílení Cen bude mít specifický ráz. Nepůjde o tradiční schéma, kdy si nominovaní a hosté sednou do hlediště divadla a během programu dojde i k ceremoniálu. Letošní předávání bude imerzivní a odehraje se během večera ve všech místnostech (kterých je dohromady zhruba třicet) třípatrové budovy. Diváci budou procházet domem, kde ve scénografii inscenace Pomezí budou všemožným způsobem prezentováni nominovaní. Možná narazíte i na malou divadelní produkci.

–  přesný harmonogram samotného udílení Cen bude znám jen úzkému kruhu organizátorů. Bude probíhat postupně a za účasti těch diváků, kteří budou „náhodou v určitý čas na určitém místě“. I když ale u konkrétního předávání přítomni právě nebudete, nepropásnete jej.

–  účastníkům doporučujeme neoficiální oblečení (frak, boa a kramflíčky nechte doma…)

Svět a divadlo, Celetná 17,110 00 Praha 1

///

Více o Cenách divadelní kritiky (i o historii Ceny Alfréda Radoka a o „kauze“ s jejich názvem) najdete: www.svetadivadlo.cz

  • Autor: DN
  • Publikováno: 21. února 2017

Komentáře k článku: LETÍ a NdB vévodí nominacím Cen div. kritiky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Jiří Havelka koncem loňského roku...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,