Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Lázně jako magický prostor směšnosti

Sdílení zážitku je důležité pro utváření kulturní komunity ve společnosti. Právě v přítmí divadla k němu ještě může docházet. A nemusí vždy a nutně jít o vážné drama, ale také o společný smích nad něčím, co mohlo být, bylo či je součástí našich životů. Takový katarzní, osvobozující zážitek jsem si odnesl z představení nitranského divadla Andreje Bagara Syna či dceru?

Bláznivá féerie z lázeňského prostředí je loňským úspěšným počinem dramatičky a (především) rozhlasové autorky Táni Kusé FOTO COLLAVINO

Bláznivá féerie z lázeňského prostředí je loňským úspěšným počinem dramatičky a (především) rozhlasové autorky Táni Kusé napsaným pro nitranské divadlo.

Do malého lázeňského městečka přijíždí pět žen na léčení. Některé toužily po dětech a přijely otěhotnět, jiné doléčit neduhy, všechny ovšem nějak vyřešit své tělesné ženství v prostředí normalizace osmdesátých let minulého století. Paradoxy rozvinutého „socíku“ se všemi jeho průvodními jevy jsou náležitě komediálně využity, možná až příliš „hřebejkovsky“, idylicky a idealizovaně. Polovojenský režim lázní představuje zupácká hlavní sestra, kulturní referent, co organizuje společnou zábavu, drobnými „špílci“ kverulující uklízečky, šlendriánský údržbář i úplatný primář. Scéna Zuzany Formánkové je sice náročná na přestavby, ale účelně charakterizuje spartánské zařízení dobového lázeňského pokoje se čtyřmi lůžky i socialistickou architekturu lázeňských budov. Nechyběly dobové hity Michala Davida, Katapultu, Omegy či obskurního dua Modern Talking, které sugestivně a s nasazením hraje skupina Živica sestavená z herců souboru (Peter Oszlík, Roman Poláčik, Jakub Rybárik a Marián Viskup). Jako by vypadla z oka kapelám, jak je známe z venkovských zábav, plesů a jiných taškařic.

Učitelka, překladatelka, sekretářka, řeznice, mladé děvče. Nitranským herečkám se daří postavy výrazně individualizovat a současně vytvořit sociologicky přesný vzorek ženské společnosti. Žádná z nich nežije ideální vztah. Mnohé se upínají k dítěti jako možnému řešení životní krize, jiné hledají cokoli všude možně kolem sebe. Provází je filmová Angelika. Ano, ta, k jejíž strastiplné pouti za snem v podobě hraběte Joffreye de Peyraca se v sedmdesátých a osmdesátých letech upínaly oči milionů českých a slovenských diváků. Režisérka Adriana Totiková je důsledná a nechala Angeliku z jeviště promlouvat česky, neboť slovenský dabing tehdy neexistoval.

Ostatně jazyková komika hry se odvíjí také ze střetávání převažující slovenštiny s maďarštinou v drobných odkazech Róžiky (Eleny Kolek-Spaskov), sekretářky z Komárna, a s příjemnou moravskou češtinou paní Lídy z Uherského Brodu (Daniela Kuffelová), která podrývá vojenský režim lázní permanentní konzumací klobásek a slivovice. Nejpodstatnější jsou hovory vedené „holkami na pokoji“, jejich svěřování se s trampotami s partnery, se sexuálním životem, s nadějemi do budoucna, s touhami po plnějším životě.

Herecky vděčnější je však komika situační, především na společných akcích pacientek, jako jsou rozcvička, kulturní vystoupení a podobně.

Svižné tempo inscenace možná trochu zbytečně retardují dvě příliš dlouhé scény návštěv u primáře, který v převleku za ezoterického Adama Ploditele „nasazuje“ na své pacientky mladíky a ti dílo zdárně dokonají. Ať už jen pro danou chvíli, nebo i pro budoucnost.

Jsme jeden druhému odcizeni a nevíme si se svými životy rady. Tak se jim (a sami sobě) musíme aspoň očistně vysmát. Nejen na Slovensku je toho dnes zatraceně třeba.

Divadlo Anreja Bagara, Nitra – Táňa Kusá: Syna či dcéru? Režie Adriana Totiková, scéna Zuzana Formánková, kostýmy Katarína Holková, hudba Marián Čekovský, pohybová spolupráce Elena Kolek-Spaskov, hudební spolupráce Juraj Janík, dramaturgie Adam Gold, Svetozár Sprušanský. Premiéra 10. března 2017.

  • Autor: Miroslav Zelinský
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Lázně jako magický prostor směšnosti

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,