Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare Sterbini, přebásnil Jaromír Nohavica, Sbírka operních libret, svazek čtvrtý, vydal Jaromír Nohavica v Ostravě v červnu 2017, 118 stran.

Jaromíra Nohavicu přivedl k překladům operních libret někdejší režisér a šéf ostravské opery Luděk Golat – poprvé k Marschnerovu Vampýrovi už v roce 1996, poté ke třem mozartovským operám Così fan tutte (2006), Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni (2007) a Figarova svatba (2009), všechny v Ostravě režíroval Michael Tarant. Mozartovské překlady, a nyní Lazebníka, si Nohavica vydal vlastním nákladem v hezké grafické úpravě bibelotu do kapsy, po vzoru dávné praxe, která, bohužel, v současnosti upadla. Dobře udělal, je to vtipné čtení, i když nejlépe Nohavicovy texty vyzní zpívané. Ve Vampýrovi se Nohavica seznamoval s obtížemi překladu operního libreta, v Mozartovi už dobře věděl, jak na to, a Lazebníka přeložil navenek méně efektně, zato s důrazem na situace a charaktery postav.

Ještě doplňme, co se zbytečně zamlčuje: Překlad Lazebníka sevillského si Nohavica domluvil ještě s Golatem a dirigentem Oliverem Dohnányim, v době jeho krátkého ředitelování ve Státní opeře se uvedení chystalo tam, došlo k němu však až nyní po dohodě s ředitelem Jiřím Nekvasilem v Ostravě – text byl dokončen v září 2016. (Recenzi přinášíme na straně šest.)

  • Autor: DN
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Lazebník sevillský

  1. Pavla Březinová

    Dobrý den,
    Così fan tutte režírovala v NDM v roce 2006 kanadská režisérka Carmen Or.

    28.06.2017 (10.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

Dotazník

Markéta Dvořáková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kronika

Jednou větou

V areálu bývalé papírny ve Vraném...

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Vladimír Polívka: Jen se...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

O talentu a kontaminaci hnusem

Ačkoli se neustále mluví o potřebě...

Středověk dnes

Úvahy filmové

Židé v moderních českých ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Kolegyně a kolegové!

Herecká asociace informuje

Podoby – Většina...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Hudební divadlo Karlín

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Od dekonstrukce k příběhu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

René Tuček – pěvec se...

(8. 1. 1936 Praha – 26. 8. 2017...

Vladimír Brabec byl chlap...

(15. 5. 1934 Praha – 1. 9. 2017 Nová...

Výročí

Výročí 16.−30. září

Kožíšková Kristina, korepetitorka...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (V)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Pan Papírek… (II)

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,