Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

My bychom vzhůru k nebesům

Pohlédneme-li na nejnovější nastudování opery Amilcara Ponchielliho Gioconda v opeře Divadla J. K. Tyla v Plzni očima obvyklých operních představení, není vůbec špatné hudebně i jevištně. Oldřich Kříž začal režírovat už dramaturgickými úpravami ve snaze předvést příběh jako barvité syrové drama a promítnout do něj osudy několika postav, ne jen pouliční zpěvačky Giocondy. Ambice ovšem končí ve zdejších provozních a uměleckých limitech a na pojetí operní inscenace coby pouhého nástroje provedení skladatelova díla.

Problémy začínají už trojím (!) obsazením titulní hrdinky pěvkyněmi tak rozdílnými jako je Eva Urbanová, Ivana Veberová a Petra Šimková Alvarez, z nichž prostě nelze stvořit jednu podobu postavy. Eva Urbanová jevištní požadavky plní sice poctivě, ale jen mechanicky, a režisér ji vystavil i scénám, v nichž její okázale strojený projev působí bezděčně komicky: třeba když má věrohodně bojovat se silným lanem v ruce se svou sokyní Laurou, ozbrojenou nožem. Kříž umí vést pěvce k věrohodnému hraní, tady s ním ovšem nevystačil a pěvci se pak vraceli k obvyklým gestům a pózám. Rozpoznat významové detaily, které režisér nachystal, by chtělo jevištní lupu, současné svícení se tříští s papundeklovými oprýskanými zdmi, prosvěcovaný stupínek v centru scény je jak z estrády.

Eva Urbanová ohlásila indispozici a titulní roli vskutku nezpívala oslnivě. Lauru provedla Jana Tetourová i díky své vizáži přesně, zloducha Barnabu do černa silou hlasu i výhružnými pohyby vybarvil Martin Bárta, z rolí Isepa a Zpěváka režisér stvořil postavu podlézavého donašeče, kterou věrohodně ztvárnil Jan Ježek. Rafael Alvarez se do postavy Enza položil s vervou, vysoké polohy však zvládal s obtížemi. Pavel Vančura postavu Alvise naopak precizně zazpíval, ale jen zlehka demonstroval. Dirigent Tomáš Brauner nastudoval partituru stylově a ve zvuku i tempech pěkně, dobře byl připravený sbor. V kontextu běžných inscenací patří Gioconda k tomu lepšímu, výjimečný ambiciózní projekt by se však musel vymanit ze zdejší operně-provozní mentality.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni – Amilcare Ponchielli: La Gioconda. Hudební nastudování a dirigent Tomáš Brauner, režie Oldřich Kříž, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Jan Kříž, sbormistr Zdeněk Vimr, choreografie Jiří Pokorný, pohybová spolupráce Karel Basák. Premiéra 2. června 2012.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 24. Červen, 2012

Komentáře k článku: My bychom vzhůru k nebesům

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 3.-31. 3. 2015

Číslo 6/2015 (18. 3.-31. 3. 2015)

Obsah čísla 6/2015

Komentář

Snad nám čtenáři odpustí,

že je v tomto čísle trochu moc...

Sukces měsíce

Klicperovo divadlo: Evžen...

A. S. Puškin: Evžen Oněgin

Jak já to vidím

Lenka Kniha Bartůňková

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Anketa

Kronika

Bylo & bude 6/2015

Bylo PŘÍJEMNÉ ABRAHÁMOVINY Přesně...

Kritika

Bůh, či Nebůh?

Fjodor Michajlovič Dostojevskij na...

Fassbinderovy ženy

V únoru měly premiéru dvě inscenace...

Medvědi ve vlakovém kupé

Jednou ze zřetelných dramaturgických...

Pravdivě falešný muzikál

Česká premiéra muzikálu Andrewa...

Kdo je v Ústí nežádoucí?

Cyklus Tři podoby svobody ústeckého...

Plzeňská cesta za komedií

Socialistickou nostalgii na bulharský...

Bod na ploše

Studio Hrdinů se věnuje inscenacím...

Podivné obrázky

Vzkřísit princip Laterny magiky se...

Puzzle ze starých časů

Inscenace Podivuhodné cesty Julese...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Stanislav Zindulka: Lepší je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Vladimír Procházka: Ode mě...

Rozhovor s ředitelem a dramaturgem ...

Živá, nebo mrtvá tradice...

Legendární scéna Ve Smečkách...

Samospád Činoherního klubu

Toto není – a vzhledem k rozsahu...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby (Jan Steklík – KŠ)

(KŠ = Křížovnická škola čistého...

Došlo do redakce

Jan Dvořák, Robert Hédervári a kol.:...

3LO3

V únoru se v Praze konala přehlídka...

Šmejdi na trhu práce

Herecká asociace informuje

Divadlo Ungelt

Divadla české Broadwaye

Just píše Rejžkovi

Milý Honzo, co se týče Kouzelné...

Ohrožený Činoherák Ústí

K věci

Zemřeli

Paměti, záznamy, deníky

Život třetí aneb Na...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2015



Obsah,