Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kulturní populismus Hradu

Pokud se na Pražském hradě vystavuje, vybírá se téma na jistotu nebo se prostor pouze někomu pronajímá. Kulturní populismus hradní výstavní politiky prezentuje naši zemi jako provinční místo, kde k úspěchu stačí strašně málo. Expozice Světlo v obraze / Český impresionismus v Jízdárně Pražského hradu to ukázkově demonstruje, stejně jako Má vlast před dvěma lety.

Kontext kýčovitých Exnerových krajin pověšených vedle lesů samotného Jaroslava Panušky je instalační vtip FOTO LENKA LINDAUROVÁ

Pamětníci by však mohli připomenout kvalitní výstavy devadesátých let, které se konaly i na více místech Hradu. Například v Jízdárně se představil Hermann Nitsch, v Belvederu (tak se v té době ještě nazýval Letohrádek královny Anny) Joseph Kossuth, Jannis Kounellis či James Turrell! V historii výstav Pražského hradu je ale nenajdeme, archiv nabízí akce až od roku 2015. Informace se dají dohledat pouze v portfoliích těchto mistrů.

Ale zpět do současnosti. Je celkem pochopitelné, že Hrad se bude prezentovat spíš konzervativně – není jeho rolí přicházet s aktuálními trendy a překvapovat, v programu sází na jistoty nebo připravené komerční projekty. Každý divák (český i zahraniční) má dnes ale možnost konfrontovat podobné umělecké aktivity ve světě ve státních institucích. Z takových konfrontací vyplývá, že naše myšlení a způsoby prezentace ještě zdaleka nevstoupily do 21. století.

Výstava až příliš zeširoka přistoupila k divácky oblíbené malbě, která podle autorů vystoupila na přelomu 19. a 20. století z ateliérů ven do přírody a do světla. Teoreticky sdílené představy o impresionismu rozšířila tak, že se do přehlídky vešlo všechno, co se dalo sehnat z tohoto období (a před i po něm) po veřejných i soukromých sbírkách. Ledacos však proto také chybělo. Kurátoři představili údajně 600 kusů včetně několika zahraničních – například čínských dřevořezů, které impresionismus rozhodně nereprezentují. Přítomen je jeden malý Claude Monet ze soukromé sbírky. Opravdu impresionistických děl je tu jen pár položek. Další neodpovídají ani formou, ani časem.

Instalace obrazů podle témat se odehrává v bizarní nabubřelé architektuře natřené pastelově oranžovou, která má připomínat zašlou slávu historických salonů, ale je ve výsledku příliš expanzivní. Hustota děl v této historizující konstelaci je přijatelná, kvalita obrazů ale velmi kolísá a někdy se zdá, že jde o instalační vtip – to však autoři popírají. Uprostřed instalace vytvořili kulatý prostor nazvaný Opus Magnum, který má připomínat kapli esenciálního českého impresionismu: Václav Radimský, Antonín Slavíček a Max Švabinský. Tady by se divák měl rozplakat dojetím, ale kulisy bohužel nefungují. Výstava má svá lepší místa v jednotlivostech a jinde, v připomenutích méně známých obrazů (Kupkův Biblioman) nebo v různých obskurnostech (Blažíčkův Vysokoškolský slet), které ovšem neumí „prodat“. To vše namícháno s řadou dobových akademických kýčů.

Korunou této směsi se stává vzpomínka na 130 let spolku Mánes, jehož novodobý sirotek výstavu připravil. Že se tu objeví historická díla původního spolku vzhledem k době a tématu, je zřejmé, není však nutné je vydělovat. Iniciátor projektu – dnešní spolek Mánes v čele s malířem Ivanem Exnerem – to udělat musel. Jak jinak by propašoval velmi slabé současné obrazy vlastních členů (a dokonce i soch, protože přece na nich se světlo odráží!) do historické výstavy? Jako instalační vtip vnímám kontext kýčovitých Exnerových krajin pověšených vedle lesů samotného Jaroslava Panušky.

Katalog, který má onu nadčasovou moc a může tak výstavu zachránit, se nepovedl. Tiskem i grafikou vypadá jako z minulého století; příležitost nového pohledu na dosti široké období nevyužil. Vím, jak jsou podobné projekty pracné a kolik času vyžadují, proto zamrzí, že se energie i finance minuly s cílem.

A stále musíme mít na paměti i kontext Hradu – návštěvník si vystojí frontu, v pouťové budce je zrentgenován, pak vstoupí do Jízdárny, kde ho do nosu uhodí pach místního bistra a novinářská průkazka se neakceptuje.

Světlo v obraze / Český impresionismus. Jízdárna Pražského hradu, 6. 10. 2017 – 7. 1. 2018

  • Autor: Lenka Lindaurová
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Kulturní populismus Hradu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,