Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kritické teze Josefa Hermana: Orfeus z Bruselu II.

Nedalo mi to a ještě jednou jsem 9. července zašel na letošní poslední provedení Offenbachova Orfea z podsvětí v provedení Státní opery v Hudebním divadle Karlín. Rád konstatuji, že se proti premiéře leccos usadilo a že se nakonec v kontextu letošní sezony jedná o jednu z lepších inscenací.

Peter Strenáčik (Komediant, Všeuměl). FOTO ND PRAHA

Předehra zůstala zatěžkaná, ale tempa dirigent Jan Chalupecký přece jen zvolnil a ukázalo se, že za tempový nesoulad mohou i sami sboristé, nejen on. V případnějších tempech se také lépe předvedly kvality mikrostruktury textu – prostě repliky dostaly smysl a přece jen lépe souzněly s hudebními frázemi, i když vylepšovat by se nadále dalo a mělo.

Problémem i dalšího obsazení zůstává pěvecká kvalita, provedení některých partů je myslím za hranou očekávanou v Národním divadle (Petr Horák jako Styx / Merkur, Simona Procházková jako Juno). Laťku držel opět Josef Moravec (Orfeus už na první premiéře), pěvecky i herecky pěkného Kupida stvořila Barbora Řeřichová, ovšem karlínský prostor jejímu hlasu moc nesvědčí.

Ivan Kusnjer (Jupiter) s tanečníky (hoši z bruselských kuloárů). FOTO ND PRAHA

Značně ubylo přehrávání, Lenka Pavlovič byla uvěřitelnější Eurydikou, jakkoli nemá pěvecké kvality Jany Sibery (ostatně ani ona se nevyvarovala intonačních nepřesností). Ivanu Kusnjerovi se zřejmě nechtělo do laciné karikatury Miloše Zemana s hůlkou, chápu ho. Oproti Janu Ježkovi sehrál postavu všemocného bezmocného s případnou ironií.

Peter Strenáčik (Komediant s komediantským vozem a loutkami ze života) a Josef Moravec (Orfeus, prostě „kravaťák“). FOTO ND PRAHA

V každém případě se oproti premiéře vylouplo (až na stále problémové hudební parametry, zvláště operetní styl) představení, na kterém bylo čím se bavit – a publikum se bavilo. S ohledem na ohlas narážek na vnitřní poměry v Národním divadle (oprava Státní opery) odhaduji, že značná část publika přišla na zlevněné členské vstupenky, zaplněna byla tak větší třetina sálu.

Viz též http://www.divadelni-noviny.cz/kriticke-teze-josefa-hermana-orfeus-z-bruselu

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 12. července 2017

Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: Orfeus z Bruselu II.

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,