Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kritické teze Josefa Hermana: Orfeus z Bruselu II.

Nedalo mi to a ještě jednou jsem 9. července zašel na letošní poslední provedení Offenbachova Orfea z podsvětí v provedení Státní opery v Hudebním divadle Karlín. Rád konstatuji, že se proti premiéře leccos usadilo a že se nakonec v kontextu letošní sezony jedná o jednu z lepších inscenací.

Peter Strenáčik (Komediant, Všeuměl). FOTO ND PRAHA

Předehra zůstala zatěžkaná, ale tempa dirigent Jan Chalupecký přece jen zvolnil a ukázalo se, že za tempový nesoulad mohou i sami sboristé, nejen on. V případnějších tempech se také lépe předvedly kvality mikrostruktury textu – prostě repliky dostaly smysl a přece jen lépe souzněly s hudebními frázemi, i když vylepšovat by se nadále dalo a mělo.

Problémem i dalšího obsazení zůstává pěvecká kvalita, provedení některých partů je myslím za hranou očekávanou v Národním divadle (Petr Horák jako Styx / Merkur, Simona Procházková jako Juno). Laťku držel opět Josef Moravec (Orfeus už na první premiéře), pěvecky i herecky pěkného Kupida stvořila Barbora Řeřichová, ovšem karlínský prostor jejímu hlasu moc nesvědčí.

Ivan Kusnjer (Jupiter) s tanečníky (hoši z bruselských kuloárů). FOTO ND PRAHA

Značně ubylo přehrávání, Lenka Pavlovič byla uvěřitelnější Eurydikou, jakkoli nemá pěvecké kvality Jany Sibery (ostatně ani ona se nevyvarovala intonačních nepřesností). Ivanu Kusnjerovi se zřejmě nechtělo do laciné karikatury Miloše Zemana s hůlkou, chápu ho. Oproti Janu Ježkovi sehrál postavu všemocného bezmocného s případnou ironií.

Peter Strenáčik (Komediant s komediantským vozem a loutkami ze života) a Josef Moravec (Orfeus, prostě „kravaťák“). FOTO ND PRAHA

V každém případě se oproti premiéře vylouplo (až na stále problémové hudební parametry, zvláště operetní styl) představení, na kterém bylo čím se bavit – a publikum se bavilo. S ohledem na ohlas narážek na vnitřní poměry v Národním divadle (oprava Státní opery) odhaduji, že značná část publika přišla na zlevněné členské vstupenky, zaplněna byla tak větší třetina sálu.

Viz též http://www.divadelni-noviny.cz/kriticke-teze-josefa-hermana-orfeus-z-bruselu

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 12. července 2017

Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana: Orfeus z Bruselu II.

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,