Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Listování krajinou

Na pár dní skupina divadelníků kolem producenta Jana Kvasničky a režiséra Filipa Nuckollse obsadila starodávný železniční vagon přezdívaný pro svůj tvar Kredenc a vydávala se na cestu krajinou Českého středohoří. Vlakové divadlo samozřejmě není nic nového pod sluncem – ostatně k inspiraci projektem Divadla Continuo Krajina na znamení z roku 2009 se tvůrci hlásí. Letní české krajině totiž není třeba přidávat romantický opar, je půvabná, a člověku tedy stačí se kochat kombinací variací zeleně stromů, luk a polí, žlutí slunečnic a okrem polních cest, kde se popásají koně či udiveně vzhlížejí srny. Napravo na obzoru vidíme Milešovku, nalevo tajemný hrad Házmburk. K takovému výletu, zprvu ozářenému sluncem a postupně probarvenému červánky až do hvězdné noci, vlastně ani není třeba nic přidávat.

Vlakový projekt Kredenc vypráví o historii a půvabu Českého středohoří… FOTO JIŘÍ DVOŘÁK

Ale – nakonec pár informací z historie a pár duchů dávno zemřelých i romantických postav z balad a pověstí – neškodí. A tak nám na začátku divadelně-výletnického projektu Kredenc průvodčí (Anita Krausová) začne vyprávět o místní krajině a jejích obyvatelích. Z prvního historického protagonisty Kašpara Kaplíře ze Sulevic (nejstaršího českého pána popraveného na Staroměstském náměstí v roce 1620) vidíme jen hlavu ve skleněné krabici. A už jsou tu muži v kápích se zobany přes obličej – je to svědectví o morové ráně, která postihla kraj, a my kromě nich zahlédneme v poli hrozivé maskované postavy. Vlak s cuknutím zastaví, aby bylo možno označit bílým křížem dům nakažených. A už do vlaku nastupuje starý hrbatý pán v nočním čepečku (Zbyšek Humpolec) a pronásleduje mladičkou dívku v bílém (Marie Stanková). Mně je sedmnáct, vám sedmdesát dva, říká dívka. Posloucháme příběh J. W. Goetheho a mladičké Ulriky von Levetzow… Ale proč se vypráví (a trochu hraje) o této lásce? Ulrika byla paní zdejšího panství a strávila zde 75 let života. Zemřela v Třebívlicích v roce 1899 jako 95letá stařena, která se nikdy nevdala a do poslední chvíle chovala ve vzpomínkách Goetha.

A pak už vystupovat! Vydáváme se do sadu obsypaného dosud nezralými jablky. Jsme svědky setkání vojáka a dívky, a ještě jim k tomu romanticky zabrnká hudební skladatel Daniel Fikejz. Za pár minut už nás rozlícený zahradník na chůdách žene zpět do vlaku. Den zvolna pohasíná, a než dojedeme zpět do Lovosic, bude tma. Mezitím ale ještě zažijeme nejdelší zde předváděný příběh o Lenoře a jejím mrtvém milenci podle balady G. A. Bürgera. Dočkáme se nejen detailů zkrvavené tváře mrtvého vojáka, který poskakuje ďábelsky uvnitř vagonu, ale i zombies (parkuristů), kteří přelézají hřbitovní zeď, aby předvedli několik svých kousků. Konečně dospěje mrtvý s dívkou na místo určení, aby tu zpečetili svůj slib lásky a společně se ponořili do hrozivé tmy nebytí. To my jedeme dál, pozdravováni obrovským červeným robotem…

Projekt má zkrátka příliš různorodých částí, které jako celek nepůsobí kompaktně. Hodnotit herecké výkony ani moc nejde, vše je založeno na atmosféře, otevření všech smyslů, na touze prožít si tu cestu historií i krajinou. Zatím je Kredenc spíš svébytný storytelling s vizuálními bonusy. Ale vlak se na Švestkovou dráhu vydá i další léta a bude se jistě zdokonalovat.

Spolek Kult – Filip Nuckolls: Kredenc. Scénář a režie Filip Nuckolls, hudba Dan Fikejz, loutky Lukáš Kuchinka, Jan Bažant, ilustrace Aneta Bendáková. Premiéra 16. srpna 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Listování krajinou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,