Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Listování krajinou

Na pár dní skupina divadelníků kolem producenta Jana Kvasničky a režiséra Filipa Nuckollse obsadila starodávný železniční vagon přezdívaný pro svůj tvar Kredenc a vydávala se na cestu krajinou Českého středohoří. Vlakové divadlo samozřejmě není nic nového pod sluncem – ostatně k inspiraci projektem Divadla Continuo Krajina na znamení z roku 2009 se tvůrci hlásí. Letní české krajině totiž není třeba přidávat romantický opar, je půvabná, a člověku tedy stačí se kochat kombinací variací zeleně stromů, luk a polí, žlutí slunečnic a okrem polních cest, kde se popásají koně či udiveně vzhlížejí srny. Napravo na obzoru vidíme Milešovku, nalevo tajemný hrad Házmburk. K takovému výletu, zprvu ozářenému sluncem a postupně probarvenému červánky až do hvězdné noci, vlastně ani není třeba nic přidávat.

Vlakový projekt Kredenc vypráví o historii a půvabu Českého středohoří… FOTO JIŘÍ DVOŘÁK

Ale – nakonec pár informací z historie a pár duchů dávno zemřelých i romantických postav z balad a pověstí – neškodí. A tak nám na začátku divadelně-výletnického projektu Kredenc průvodčí (Anita Krausová) začne vyprávět o místní krajině a jejích obyvatelích. Z prvního historického protagonisty Kašpara Kaplíře ze Sulevic (nejstaršího českého pána popraveného na Staroměstském náměstí v roce 1620) vidíme jen hlavu ve skleněné krabici. A už jsou tu muži v kápích se zobany přes obličej – je to svědectví o morové ráně, která postihla kraj, a my kromě nich zahlédneme v poli hrozivé maskované postavy. Vlak s cuknutím zastaví, aby bylo možno označit bílým křížem dům nakažených. A už do vlaku nastupuje starý hrbatý pán v nočním čepečku (Zbyšek Humpolec) a pronásleduje mladičkou dívku v bílém (Marie Stanková). Mně je sedmnáct, vám sedmdesát dva, říká dívka. Posloucháme příběh J. W. Goetheho a mladičké Ulriky von Levetzow… Ale proč se vypráví (a trochu hraje) o této lásce? Ulrika byla paní zdejšího panství a strávila zde 75 let života. Zemřela v Třebívlicích v roce 1899 jako 95letá stařena, která se nikdy nevdala a do poslední chvíle chovala ve vzpomínkách Goetha.

A pak už vystupovat! Vydáváme se do sadu obsypaného dosud nezralými jablky. Jsme svědky setkání vojáka a dívky, a ještě jim k tomu romanticky zabrnká hudební skladatel Daniel Fikejz. Za pár minut už nás rozlícený zahradník na chůdách žene zpět do vlaku. Den zvolna pohasíná, a než dojedeme zpět do Lovosic, bude tma. Mezitím ale ještě zažijeme nejdelší zde předváděný příběh o Lenoře a jejím mrtvém milenci podle balady G. A. Bürgera. Dočkáme se nejen detailů zkrvavené tváře mrtvého vojáka, který poskakuje ďábelsky uvnitř vagonu, ale i zombies (parkuristů), kteří přelézají hřbitovní zeď, aby předvedli několik svých kousků. Konečně dospěje mrtvý s dívkou na místo určení, aby tu zpečetili svůj slib lásky a společně se ponořili do hrozivé tmy nebytí. To my jedeme dál, pozdravováni obrovským červeným robotem…

Projekt má zkrátka příliš různorodých částí, které jako celek nepůsobí kompaktně. Hodnotit herecké výkony ani moc nejde, vše je založeno na atmosféře, otevření všech smyslů, na touze prožít si tu cestu historií i krajinou. Zatím je Kredenc spíš svébytný storytelling s vizuálními bonusy. Ale vlak se na Švestkovou dráhu vydá i další léta a bude se jistě zdokonalovat.

Spolek Kult – Filip Nuckolls: Kredenc. Scénář a režie Filip Nuckolls, hudba Dan Fikejz, loutky Lukáš Kuchinka, Jan Bažant, ilustrace Aneta Bendáková. Premiéra 16. srpna 2017.

  • Autor: Jana Soprová
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Listování krajinou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,