Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Komedie o dvou koncích

Pravda, i hůl má dva konce. Záleží na tom, z které strany ji uchopíte. Pokud z té negativní, promění se vám na hůl k výprasku. A že by v případě předčasného konce souboru Divadla Komedie bylo koho bít. Především magistrátní politiky a úředníky, kteří si nevidí na špičku nosu. Museli slyšet a číst horem dolem, že kvůli jejich pocitu důležitosti skončí nejosobitější pražská scéna, ale že by to s nimi hnulo? Naopak, jejich důležitost nakynula: bude nám tu snad nějaký humělec dávat finanční ultimáta? Nezapomínejme ale, že o grantech spolurozhodovala komise, v níž už zasedali divadelní odborníci. Změří dnes někdo jejich odborný nos? Také jsem si nevšiml, že by pražská kulturní veřejnost na protest zaplavila Mariánské náměstí jako ve slavných dobách richterovských pilířů a dotací na vstupenku. Více než rok ohlášený funus Komedie probíhal důstojným krokem, diváci se v hojném počtu přicházeli rozloučit s žijícím nebožtíkem. Ale zanechme sebemrskačství a zkusme hůl popadnout z druhého konce, rázem se změní v klacek k popohánění líného mezka českého divadla.

Pražské komorní divadlo v čele s Dušanem Pařízkem a Davidem Jařabem začalo operovat v prostorách Komedie od roku 2002 bez většího zájmu diváků i kritiky. Já sám jsem uvěřil dost pozdě – až se Schwabovým Antiklimaxem, ale pak už vše do sebe dramaticky zapadalo jako po zdlouhavé, ale nutné expozici. Vytrvalost a věrnost sama sobě se vyplatila, řečeno sice banálně, ale srozumitelně k těm, co ještě otálejí na začátku. Režiséři Pařízek a Jařab stvořili výjimečný styl Komedie stejně přirozeně, jako se konzervativně paličatý mezek může změnit v pracovité a užitečné zvíře, o které je zájem i na evropských tržištích.

Objevná, progresivní dramaturgie, provokativně minimalistická scénografie a režie rozpuštěná v minuciózně přesném hereckém výrazu. Nebudu přidávat další charakteristiky, ani vyjmenovávat jednotlivé inscenace a herce, to už teď bude starostí teatrologů, aby pojmenovali patrně nejzásadnější přínos, jaký české divadlo ve svém polistopadovém období získalo érou souboru Divadla Komedie. Chtěl bych se jen pozastavit u detailu, jakým končí bezeslovná, krutě krásná inscenace Hodina ve které jsme o sobě nevěděli, s níž se soubor rozloučil se svými diváky. Jeden z herců při něm rezignovaně loupe cibuli, od slupky až na mnohovrstevnatou dužinu, která, jak víme, neskrývá ani jádro, ani duši, natož zprávu či poselství. Loupání cibule je metaforou zmaru a prázdna, což se mi u souboru Komedie ani trochu nezamlouvá. Pravý opak je pravdou, tedy pokud věříme zákonu o zachování energie. Desetiletí intenzivní práce se nerozplyne do ztracena, jsou jí nabiti herci i jejich diváci; získali měřítko, jak divadlo může a má působit. Velkou inspiraci znamená předčasný konec Komedie i pro ostatní divadelníky. Nemyslím tím jen svou jedinečnou poetikou či způsobem práce, každý nemusí mít tolik talentu a štěstí, ale každý se může chovat sebevědoměji než dosud. Pařízkovo gesto, kdy odmítl prodlužovat existenci souboru, pokud nezíská odpovídající podmínky pro jeho vývoj, takovou inspirací už jednou provždy zůstane.

  • Autor: Richard Erml
  • Publikováno: 24. Červen, 2012

Komentáře k článku: Komedie o dvou koncích

  1. Jakub Škorpil

    Vážený Richarde i ostatní případní čtenáři.
    Můj odborný nos je k přeměření kdykoli k mání.
    (pro nedůvtipné: na svém někdejším rozhodnutí bych ani dnes neměnil)
    Jakub Škorpil

    25.06.2012 (22.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Vojtěch Varyš

    zánik neoplakávám, protože 10 let je samozřejmě moc vždycky, ale zároveň Komedii beru jako jediné divadlo, jehož v současné Praze je skutečně škoda – těším se, až skončí ty další, a doufám, že to nebude dlouho trvat:-)

    26.06.2012 (17.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 11/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


26. 5.-8. 6. 2015

Číslo 11/2015 (26. 5.-8. 6. 2015)

Obsah čísla 11/2015

Komentář

Více divadelních festivalů...

Festivalová sezona roku 2015 byla pro...

Osobnost měsíce

Ivana Veberová

Ivana Veberová debutující v titulní...

Dotazník

Pavel Göbl (1967)

Filmový režisér, dramatik,...

K věci

Kdo zasedne v pražské...

Pražský radní Jan Wolf představil v...

Kronika

Bylo & bude

Bylo BÝT ZMLÁCEN STB JE SEXY V...

Kritika

Vraz do toho, co tě napadne

Cílevědomá dramaturgie Městského...

Jan Amos superstar!

Co má dělat (m)učitel, aby to...

Hipster stavitel

Poslední inscenaci sezony, kterou v...

Větrné a boží mlýny

Situaci současného ústeckého...

Soudce Adam jako ubuovský...

Rozbitý džbán Heinricha von Kleista...

Když se promítne celý...

Příběh o ženě dlouhodobě...

V taxíku, v blázinci

Přiznám se, že ke španělskému...

Krásné holčičky v domečku

Text německo-švýcarské dramatičky...

Zmrhaný božský talent

V letošním nabitém premiérovém...

Nekorektní operní inscenace

Začátek května přinesl operní...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 11/2015

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Ondřej Brousek: Zlaté...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

Kateřina Štefková: Jen se...

Petr by vůbec nechtěl, aby mu bylo...

Olga Sommerová: Smrt...

Olga Sommerová začala točit dokument...

Lébl, Lébl, Lébl…?...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Došlo do redakce

František Laurin: Divadlo mého života...

3LO3

Politika se často jeví jako to...

Unavené múzy?

Herecká asociace informuje

Divadlo Bolka Polívky

Divadla české Broadwaye

Rejžek píše Justovi

Dvě odseknutí úvodem, ať to máme za...

Zahraničí

Potkali se u Berlína…

Stručný obsah příspěvku zde není...

DDP v cizích službách (III)...

Hannoverská zastávka seriálu „cesty...

Paměti, záznamy, deníky

Život osmý aneb Hradecký...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 11/2015



Obsah,