Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Komedie o dvou koncích

Pravda, i hůl má dva konce. Záleží na tom, z které strany ji uchopíte. Pokud z té negativní, promění se vám na hůl k výprasku. A že by v případě předčasného konce souboru Divadla Komedie bylo koho bít. Především magistrátní politiky a úředníky, kteří si nevidí na špičku nosu. Museli slyšet a číst horem dolem, že kvůli jejich pocitu důležitosti skončí nejosobitější pražská scéna, ale že by to s nimi hnulo? Naopak, jejich důležitost nakynula: bude nám tu snad nějaký humělec dávat finanční ultimáta? Nezapomínejme ale, že o grantech spolurozhodovala komise, v níž už zasedali divadelní odborníci. Změří dnes někdo jejich odborný nos? Také jsem si nevšiml, že by pražská kulturní veřejnost na protest zaplavila Mariánské náměstí jako ve slavných dobách richterovských pilířů a dotací na vstupenku. Více než rok ohlášený funus Komedie probíhal důstojným krokem, diváci se v hojném počtu přicházeli rozloučit s žijícím nebožtíkem. Ale zanechme sebemrskačství a zkusme hůl popadnout z druhého konce, rázem se změní v klacek k popohánění líného mezka českého divadla.

Pražské komorní divadlo v čele s Dušanem Pařízkem a Davidem Jařabem začalo operovat v prostorách Komedie od roku 2002 bez většího zájmu diváků i kritiky. Já sám jsem uvěřil dost pozdě – až se Schwabovým Antiklimaxem, ale pak už vše do sebe dramaticky zapadalo jako po zdlouhavé, ale nutné expozici. Vytrvalost a věrnost sama sobě se vyplatila, řečeno sice banálně, ale srozumitelně k těm, co ještě otálejí na začátku. Režiséři Pařízek a Jařab stvořili výjimečný styl Komedie stejně přirozeně, jako se konzervativně paličatý mezek může změnit v pracovité a užitečné zvíře, o které je zájem i na evropských tržištích.

Objevná, progresivní dramaturgie, provokativně minimalistická scénografie a režie rozpuštěná v minuciózně přesném hereckém výrazu. Nebudu přidávat další charakteristiky, ani vyjmenovávat jednotlivé inscenace a herce, to už teď bude starostí teatrologů, aby pojmenovali patrně nejzásadnější přínos, jaký české divadlo ve svém polistopadovém období získalo érou souboru Divadla Komedie. Chtěl bych se jen pozastavit u detailu, jakým končí bezeslovná, krutě krásná inscenace Hodina ve které jsme o sobě nevěděli, s níž se soubor rozloučil se svými diváky. Jeden z herců při něm rezignovaně loupe cibuli, od slupky až na mnohovrstevnatou dužinu, která, jak víme, neskrývá ani jádro, ani duši, natož zprávu či poselství. Loupání cibule je metaforou zmaru a prázdna, což se mi u souboru Komedie ani trochu nezamlouvá. Pravý opak je pravdou, tedy pokud věříme zákonu o zachování energie. Desetiletí intenzivní práce se nerozplyne do ztracena, jsou jí nabiti herci i jejich diváci; získali měřítko, jak divadlo může a má působit. Velkou inspiraci znamená předčasný konec Komedie i pro ostatní divadelníky. Nemyslím tím jen svou jedinečnou poetikou či způsobem práce, každý nemusí mít tolik talentu a štěstí, ale každý se může chovat sebevědoměji než dosud. Pařízkovo gesto, kdy odmítl prodlužovat existenci souboru, pokud nezíská odpovídající podmínky pro jeho vývoj, takovou inspirací už jednou provždy zůstane.

  • Autor: Richard Erml
  • Publikováno: 24. Červen, 2012

Komentáře k článku: Komedie o dvou koncích

  1. Jakub Škorpil

    Vážený Richarde i ostatní případní čtenáři.
    Můj odborný nos je k přeměření kdykoli k mání.
    (pro nedůvtipné: na svém někdejším rozhodnutí bych ani dnes neměnil)
    Jakub Škorpil

    25.06.2012 (22.39), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

  2. Vojtěch Varyš

    zánik neoplakávám, protože 10 let je samozřejmě moc vždycky, ale zároveň Komedii beru jako jediné divadlo, jehož v současné Praze je skutečně škoda – těším se, až skončí ty další, a doufám, že to nebude dlouho trvat:-)

    26.06.2012 (17.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 9/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 4.-11. 5. 2015

Číslo 9/2015 (28. 4.-11. 5. 2015)

Obsah čísla 9/2015

Komentář

Výběrové pasti

Rozhodnutí o změně na postu ředitele...

Sukces měsíce

Bohuslav Martinů: Hry o Marii

Národní divadlo v Brně, hudební...

Dotazník

Lucia Kašiarová

Slovenská umělkyně pohybující se v...

K věci

Neradostné hledání...

Brněnská radnice, v čele s novým...

Kronika

Bylo & bude 9/2015

Bylo PUCCINI V RYTMU AFRIKY Mezi filmy,...

Kritika

Někdy ani Čubka nepomůže

Při četbě Příběhů nečekaných...

Osm žen za omšelými dveřmi

Francouzský dramatik Robert Thomas se...

Na onkologickém oddělení

Prezentovat jako hlavní téma...

Principálovo divadlo

Divadelní hit Ronalda Harwooda...

Banalita o mrkvi

Na vizuálu k inscenaci Penis pravdy z...

Pláč na špatném hrobě

Během Camusova Caliguly v Divadle J. K....

Mýdlový princ dodá radost a...

Mýdlový princ je z mnoha hledisek...

O tlustých, blbých, ...

Nejnovější inscenace Divadla Letí 8...

Martinů z kůrů andělských

Opera Bohuslava Martinů Hry o Marii se...

Lehkonohá apokalypsa

Bartlettova Zemětřesení v Londýně...

Těla ve smrtelném ohrožení

Jedna z nejvýraznějších skupin...

Kritický žebříček 9/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 9/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Ladislav Hampl: Neumím hned...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

Když odcházejí svědci...

V jistém věku vás stále častěji...

Sotva držím se na nohou aneb...

Firma Supraphon má obrovské archivy,...

Hra na smích a vzpomínání

Režisér Petr Nikolaev (Příběh...

Muzikál už není, když…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Odpověď Jiřímu Hanákovi

Vysvětlujete, proč odbory nemohou...

Herecká asociace informuje

Zastupuji Hereckou asociaci v evropské...

3LO3

Pomalu odcházejí na Jiný břeh...

Došlo do redakce

Josef Topol: Jitřní flétna (Torst...

Divadlo Kalich

Divadla české Broadwaye

Rejžek píše Justovi

Nakladatelství Mladá fronta totiž...

Zahraničí

Žádné kulisy, ale je to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

DDP v cizích službách (I)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Bedřich Šetena (9. 4. 1939 Praha –...

Výročí

Výročí 1.–15. května

Vodička Vladimír, ředitel (1. 5....

Paměti, záznamy, deníky

Život šestý aneb Hledali...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 9/2015



Obsah,