8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Klicperovo divadlo Hradec Králové

Klicperovo divadlo si v letech po sametové revoluci vydobylo v kontextu českých regionálních divadel místo zcela ojedinělé. Hradecký Tháliin stánek měl před převratem ideologickou „jmenovku“ Divadlo Vítězného února. Ve městě samotném ovšem bylo živo, aktivity loutkového Draku a Studia Beseda (v němž působil i Jan Grossman, u mocipánů toho času v nemilosti) genius loci divadelního města ovlivňovaly pozitivně. Po převratu se do křesla šéfa zdejší činohry dostal Ladislav Zeman, součástí Klicperova divadla se stala i Beseda a divadlo začalo zprvu pomalu, později docela prudce nabírat dech. Zeman měl „nos“ na spolupracovníky i odvahu angažovat nadějné, dosud ne příliš zavedené tvůrce. Období, kdy byl u Klicperů uměleckým šéfem Vladimír Morávek (1995–2005), patří bez nadsázky k hvězdným hodinám českého divadla. Další Zemanův zprvu odvážný projekt, festival Divadlo evropských regionů (na němž participují i Drak a aktivisté open air programu), inspirovaný otevřeností festivalu avignonského, posunul ponětí o hradeckém divadelnictví ještě výrazněji do centra pozornosti všech, kteří se o tuto oblast zajímají.

Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, Hradec Králové

Snímek z inscenace Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho (režie David Drábek) FOTO PATRIK BORECKÝ

Během Morávkovy éry se stabilizoval soubor, herci rostli náročnými úkoly, experimentálnější divadelní vize postupně vytlačovala unavený (a občas i unavující) mainstream. Na zdejším jevišti se objevovaly razantní úpravy klasiky, také velké projekty (Čechov Čechům), prostor dostávali hostující režiséři. Na inspirativní, proměnlivé a občas i provokující divadlo si hradecké publikum začalo zvykat a značná část diváků si „nový styl“ oblíbila. Návštěvníci zdejších představení mohli být na své umělce i hrdí, vždyť „klicperovci“ získali v prestižní anketě Cen Alfréda Radoka čtyřikrát titul Divadlo roku (1998, 1999, 2001 a 2003), Pavla Tomicová obdržela v téže pomyslné soutěži cenu za ženský herecký výkon (titulní role v Morávkově Maryše 1999). V méně sledovaných kategoriích bodovali i scénograf Martin Chocholoušek (Morávkova inscenace Drábkových Akvabel 2005) a skladatelé Pavel Sýkora (již jmenovaná Maryša 1999) a Vladimír Franz (hudba k Morávkově inscenaci Hamleta 2000).

Kromě Pavly Tomicové se do celostátního povědomí dostávali a dostávají další herci, hostování na pražských scénách či účinkování ve filmu i televizi „zviditelnily“ Jana Sklenáře, Ondřeje Malého, Jiřího Zapletala, hereckou kvalitu na jeviště Klicperova divadla ovšem přinášejí i ostatní zdejší členové. Také krátké působení Ivo Krobota na postu uměleckého šéfa (2005–2008) obohatilo práci zdejšího souboru, připomeňme inspirativní vklad písničkáře Vlasty Třešňáka do inscenace Hrabalovy Jarmilky. Zatím poslední umělecká perioda divadla je ve znamení Davida Drábka (od ledna 2009), kterého známe i jako úspěšného dramatika. Radokovská ocenění pro nejlepší původní hru patřila jeho titulům Akvabely (2005), Náměstí bratří Mašínů (2009), Jedlíci čokolády (2011), druhý a třetí ze jmenovaných opusů měly premiéru v autorově režii. Tvůrčí spojení dvou pro Hradec nejvýznamnějších divadelních kumštýřů, Morávka a Drábka, vytvořilo v Akvabelách jeden z nejsilnějších divadelních zážitků nejenom v kontextu zdejšího divadla.

V posledních měsících se situace Klicperova divadla poněkud zkomplikovala. Dlouhodobý lodivod Ladislav Zeman onemocněl a později odstoupil, zastupující ředitelkou se stala ekonomická náměstkyně Ing. Eva Mikulková. Proběhl konkurz na nového ředitele, vybrán nebyl nikdo, a prozatímní si­tua­ce se zase o sezonu prodloužila.

Eva Mikulková

Rozhovor s ředitelkou Evou Mikulkovou

Zastáváte funkci ředitelky divadla po odchodu Ladislava Zemana a před dalším, již druhým konkurzem na tento post. Jak se v této „překlenovací“ roli cítíte?

Vzhledem k tomu, že jsem zastupovala pana ředitele Zemana od prosince, kdy onemocněl, jsem byla po jeho odchodu požádána správní radou, abych se ujala této funkce po dobu, než bude zvolen nový ředitel ve výběrovém řízení. Jeho nástup byl naplánován na říjen 2014, takže jsem tuto funkci přijala. Bohužel nikdo z kandidátů nebyl vybrán, takže mi funkce ředitele zůstala i nadále. Protože současně stále zastávám funkci ekonomicko-provozního náměstka, je to pro mě velmi obtížné období. Po odchodu ředitele Zemana zde navíc zůstalo mnoho nevyřešených záležitostí, kterými bylo nutné se okamžitě zabývat. Do toho začaly být na Klicperovo divadlo vyvíjeny mediální tlaky, které jsme však úspěšně ustáli a situace v divadle se uklidnila. Do nové sezony jsme vkročili dvěma velmi úspěšnými premiérami a divadlo vykazuje i velmi dobré ekonomické výsledky.

Jste především ekonomkou hradecké scény. Jak dobře se prodávají tituly komediální a jak ty „vážnější“?

Samozřejmě – tak jako zřejmě všude – se lépe prodávají komedie, ale máme to štěstí, že umělecký šéf David Drábek dokáže propojit linku tragickou s komickou a jeho inscenace jsou diváckými hity, které se drží na repertoáru divadla několik sezon.

Jak pilní jste v rámci zájezdových aktivit?

Snažíme se o to, aby všechny inscenace měly zájezdovou variantu a v poslední době se nám to daří. V současné době máme nasmlouvané zájezdy až do poloviny příští sezony.

Umělecký šéf divadla David Drábek se ocitl v trojici oslovených na post šéfa činohry Národního divadla. Změnilo to nějak tvůrčí atmosféru v souboru?

To si nemyslím. Tak jako náš soubor potřebuje Davida Drábka, tak David potřebuje herce Klicperova divadla. Jedná se o vzájemnou symbiózu, která velmi funguje. To, že byl osloven ředitelem Národního divadla k účasti na konkurzu, považujeme i my za čest a ocenění práce nejen našeho uměleckého šéfa, ale i celého divadla.

• Publikováno: 24. listopadu 2014