Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne zaujaly články J. Hermana a M. Reslové na téma přidělování grantů hlavního města Prahy výborem pro kulturu. Vzhledem k tomu, že jsem již páté volební období členkou obdobné instituce v Plzni, dovoluji si napsat pár postřehů ze své zkušenosti.

Najít objektivní pravidla pro rozdělení peněz na kulturu vidím jako velmi obtížné. Hodnocení budou vždy subjektivní, ať už odborníky, nebo laiky z politických stran. Když jsem nastoupila do komise kultury (obdoba pražského výboru pro kulturu), také jsem prosazovala přísnou odbornost. S přibývající zkušeností jsem ale pochopila, že společné peníze by měly sloužit nejen projektům nebo institucím nejvyšší umělecké kvality, ale i divákovi „lidovému“, který je také součástí kulturní veřejnosti.

Poctivou snahou Magistrátu města Plzně o co nejobjektivnější rozdělení peněz byla v roce 2011 zavedena slovní kritéria pro udělování grantů a od roku 2013 byl zaveden bodovací systém s pravidly, který má své nedokonalosti. Všichni členové komise bodují všechno, ač při nejlepší vůli všemu rozumět nemohou. Pak může dojít k nespravedlivému posouzení.

Z mého pohledu nejdokonalejší model udělování grantů jsem zažila v prvních polistopadových obdobích. Tehdy politické strany do komise nominovaly svoje členy, ale také osobnosti kulturního života z různých oborů. Komise jednala o každém grantu ústně. Jednotliví členové komise se vyjadřovali k oborům, kterým rozuměli, a ti ostatní si na tomto odborném základě utvořili vlastní názor. Přiznávám, že toto posuzování bylo velice náročné na čas…

LILKA ROČÁKOVÁ

emeritní sólistka plzeňské opery a členka Kulturní komise města Plzně

  • Autor: DN
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Ke grantové politice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,