Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne zaujaly články J. Hermana a M. Reslové na téma přidělování grantů hlavního města Prahy výborem pro kulturu. Vzhledem k tomu, že jsem již páté volební období členkou obdobné instituce v Plzni, dovoluji si napsat pár postřehů ze své zkušenosti.

Najít objektivní pravidla pro rozdělení peněz na kulturu vidím jako velmi obtížné. Hodnocení budou vždy subjektivní, ať už odborníky, nebo laiky z politických stran. Když jsem nastoupila do komise kultury (obdoba pražského výboru pro kulturu), také jsem prosazovala přísnou odbornost. S přibývající zkušeností jsem ale pochopila, že společné peníze by měly sloužit nejen projektům nebo institucím nejvyšší umělecké kvality, ale i divákovi „lidovému“, který je také součástí kulturní veřejnosti.

Poctivou snahou Magistrátu města Plzně o co nejobjektivnější rozdělení peněz byla v roce 2011 zavedena slovní kritéria pro udělování grantů a od roku 2013 byl zaveden bodovací systém s pravidly, který má své nedokonalosti. Všichni členové komise bodují všechno, ač při nejlepší vůli všemu rozumět nemohou. Pak může dojít k nespravedlivému posouzení.

Z mého pohledu nejdokonalejší model udělování grantů jsem zažila v prvních polistopadových obdobích. Tehdy politické strany do komise nominovaly svoje členy, ale také osobnosti kulturního života z různých oborů. Komise jednala o každém grantu ústně. Jednotliví členové komise se vyjadřovali k oborům, kterým rozuměli, a ti ostatní si na tomto odborném základě utvořili vlastní názor. Přiznávám, že toto posuzování bylo velice náročné na čas…

LILKA ROČÁKOVÁ

emeritní sólistka plzeňské opery a členka Kulturní komise města Plzně

  • Autor: DN
  • Publikováno: 27. června 2017

Komentáře k článku: Ke grantové politice

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,