Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Kateřina Bohadlová: Dokazujeme, že teorie a praxe spolu souvisejí

Rozhovor s ředitelkou souboru Geisslers Hofcomoedianten

Mohla byste představit Festival Andreini, který se letos koná podruhé?

Festival Andreini vnímáme jako příležitost představit českému publiku nejen inscenace Geisslers Hofcomoedianten a jejich hostů, ale především dvě generace slavného rodu italských divadelníků Andreini, kteří nás inspirovali. Festival usiluje o propojení často vzdálených světů umělecké praxe a akademické teorie. Přáli bychom si, aby byl Festival Andreini místem setkávání a sdílení, diskuse, poučení a samozřejmě zábavy.

Kdy a kde bude Festival Andreini probíhat?

Festival Andreini bude probíhat 10. a 11. února v naší domovské scéně, pražské VILE Štvanice.

Má nějakou návaznost na letní festival THEATRUM KUKS, který soubor Geisslers Hofcomoedianten pořádá v srpnu?

Geissleři vznikli před šestnácti lety právě v souvislosti s festivalem THEATRUM KUKS a od počátku určovali nejen jeho divadelní dramaturgickou linku (vedle hudební), ale formovali zde i svou vlastní poetiku. Ačkoli se jedná o dvě formálně samostatné jednotky, organizátoři festivalu i vedení Geisslerů jsou v průniku. THEATRUM však není jen Geisslers a divadlo. Je to festival, který je otevřený všem uměleckým žánrům a nabízí pestrý program jak pro odborníky na baroko, tak pro běžného diváka. Usiluje o návrat jevištních umění do bývalých lázní Kuks a nabízí vedle barokních rekonstrukcí (například interpretací barokní hudby na dobové nástroje) především současné moderní pojetí baroka, které může oslovit širokou veřejnost.

Proč jste se rozhodli představit právě divadelní rod Andreini? Čím je tak výjimečný, že se mu věnujete již čtvrtý rok?

Italský teatrolog Siro Ferrone označil Giambattistu Andreiniho za nejlepšího dramatika italského seicenta, tedy 17. století. Fascinující je jeho všestranná výjimečnost. Od mládí exceloval jako herec komedie dell’arte a proslavil se jako milovník Lelio. Založil divadelní společnost Comici Fedeli, která sklízela úspěch i v Praze. Je autorem mnoha žánrově různorodých a literárně vyspělých děl. Psal komedii, tragédii, pastorálu, pouštěl se do básní, oratorií i teoretických textů. K některým námětům se opakovaně vracel a aktualizoval je s ohledem na požadavky doby (Magdalena). Osciloval mezi zbožností a volnomyšlenkářstvím, mezi věrností a pokorou a divokým hýřivým způsobem života. Zkrátka to byl barokní člověk a umělec plný kontrastů a překvapení. A stejně tak i jeho dílo, které nás inspirovalo, protože je nadčasové, a tedy aktuální i dnes. Krásně se v něm zrcadlí dnešní vztahy, vlastnosti, ctnosti, neřesti apod. Podobně zajímaví a slavní jsou i jeho rodiče.

Isabella a Francesco Andreini se zapsali do dějin evropského divadla jako mistři a reformátoři komedie dell’arte a zakladatelé divadelní společnosti Comici Gelosi. Proslavili se nejen v Itálii, ale zejména také ve Francii. Isabella dokonce dala jméno postavě-masce mladé milovnice. Sama psala básně a monology zamilovaných, tzv. lettere (dopisy). Obstála například v literárním duelu s Torquatem Tassem, který ji obdivoval. Je autorkou feministické pastorály La Mirtilla (v podání Geisslers pod názvem V borůvčí), která je první publikovanou pastorálou z pera ženy. Francesco se zase proslavil jako Kapitán Spavento, postava-maska směšného bojácného vojáka.

Součástí festivalu je také sympozium. Co bude jeho tématem? Je určeno pouze odborné veřejnosti?

Sympozium se zaměřuje na reflexi barokního umění a rod Andreini z pohledu českých badatelů a v souvislosti s českými zeměmi. Ve dvou blocích však nabídne i příspěvky zaměřené na současnou interpretaci barokního umění. Teorie a praxe spolu úzce souvisejí a i Giambattista Andreini četl díla svých současníků, zajímal se o evropské trendy a propojoval staré a nové do originálních tvarů. Sympozium cílí především na zájemce o baroko dnes, na studenty divadelních a hudebních oborů a umělce, které baroko fascinuje. Vítán je každý, kdo se chce dozvědět něco nového o baroku, rodu Andreini a současném umění s barokní inspirací.

Co chystá soubor Geisslers Hofcomoedianten do konce sezony?

Geissleři oprašují úspěšnou komedii Don Juan aneb Strašlivé hodování, která na chvíli usnula a vrací se na repertoár do VILY Štvanice. Zároveň zkoušíme novou inscenaci Krása střídá nádheru podle Molièrova tragédie-baletu Psyché. Jedná se o dosud první překlad (hru přeložila naše dramaturgyně Helena Kebrtová) i zpracování u nás. Česká premiéra proběhne 17. března ve VILE Štvanice. V letních měsících vyrazíme již osmým rokem na turné po České republice a pod hlavičkou Festivalu zámeckých a klášterních divadel zahrajeme na místech s divadelní historií nebo tradicí a na letních festivalech. V létě vznikne pouliční představení na voze inspirované Braunovými sochami Ctností a Neřestí v Kuksu. Třetí premiéru chystáme na podzim. Námětem této inscenace je barokní malíř Petr Brandl, který by letos oslavil 350. narozeniny.

  • Autor: Lenka Dombrovská
  • Publikováno: 06. února 2018

Komentáře k článku: Kateřina Bohadlová: Dokazujeme, že teorie a praxe spolu souvisejí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,